Dodaj publikację
Autor
Marta Wójcik
Data publikacji
2019-09-04
Średnia ocena
0,00
Pobrań
109

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Kilka bardzo prostych i skutecznych ćwiczeń montessoriańskich z użyciem liści (prawdziwych lub drewnianych).
 Pobierz (doc, 742,5 KB)

Podgląd treści


Marta Wójcik
~ pomoc edukacyjna montessoriańska ~

Pomoc stanowią drewniane szablony liści – 14 sztuk, po dwie z każdego rodzaju – kształtu (czyli komplet stanowi 7 par liści). Mają one kolor naturalny (drewna). Są one odpowiednią pomocą do wielu ćwiczeń i rozwijania licznych umiejętności dzieci.

Propozycje prac:
Drewniane listki można samodzielnie udekorować farbami, kredkami, plasteliną bądź wykleić papierem.
Liście stanowią szablon do odrysowania na papierze (kredką, pisakiem itd.), piasku (palcem, patyczkiem etc.), można tworzyć dzięki nim kontur wykłuwając go szpilką w kartonie.
Dzieci mogą segregować liście wg różnych cech, zawsze dwuwymiarowo – zwłaszcza, jeśli wcześniej zostały ozdobione wybraną techniką.
Można następnie stworzyć grę na podobieństwo domina – dzieci dobierają kolejny liść zgodnie ze wspólną cechą (dowolną) i w ten sposób tworzą szereg.
Układać można też odwrotność poprzedniego "ciągu" - układać te same liście tak, żeby następny zawsze różnił się od poprzedniego jedną cechą.

TEMAT: Odrysowywanie konturów liści w piasku.

OBSZAR EDUKACYJNY: kształcenie zmysłów, edukacja językowa - przygotowanie do nauki pisania, wychowanie kosmiczne.

CELE BEZPOŚREDNIE: uczenie się o wymiarach i powierzchniach; czerpanie wrażeń płynących z dotykania piasku i powierzchni drewnianych listków; poznawanie kształtu liści.

CELE POŚREDNIE: wpływanie na rozwój samoobsługi i samodzielności dziecka, poprawianie koordynacji ruchowej, uczenie odpowiedzialności za otoczenie, kształtowanie poczucia porządku; pomaganie dziecku w dostosowaniu się do środkowiska poprzez aktywizowanie wszystkich zmysłów; kontakt z przyrodą ożywioną i nieożywioną.

WIEK ROZPOCZĘCIA PREZENTACJI: 3 lata

OPIS MATERIAŁU: drewniane szablony liści (7 par), tacka na piasek, piasek, patyczek drewniany

SZCZEGÓLNE MOMENTY PREZENTACJI: dostrzeżenie różnych faktur i gęstości materiałów (piasek, drewno), wykonywanie płynnych ruchów podczas odrysowywania kształtu, ćwiczenie precyzji przy podnoszeniu szablonu.

KONTROLA BŁĘDU: porównanie kształtu liścia z konturem powstałym na piasku.

ZASÓB SŁOWNICTWA:
młodsze dzieci: liść, piasek, patyk, ręka, rysować, taca, zamieść; las, drzewo;
starsze dzieci: kontur, odwzorowanie, kształt.

OPIS PREZENTACJI:
PRZYGOTOWANIE: przyniesienie na stół tacki, wsypanie na nią piasku z woreczka (oburącz), wyrównanie poziomu piasku poprzez przechylanie tacki; ułożenie obok liści z drewna po uprzednim wyciągnięciu ich z worka.
PRZEBIEG ĆWICZENIA: wybór liścia (szablonu), ułożenie go na powierzchni piasku, przytrzymanie lewą ręką szablonu tak, aby się nie ruszał, chwycenie w prawą dłoń drewnianego patyka i odrysowanie kształtu na piasku, wykonując płynny ruch wokół brzegu listka; następnie podniesienie szablonu w taki sposób, aby wzór na piasku nie został naruszony; ocenienie swojej pracy.
PORZĄDKOWANIE MIEJSCA PRACY: schowanie szablonów liści do woreczka, wsypanie piasku do opakowania, ułożenie worków na tacce, zaniesienie wszystkiego na właściwie miejsce, a następnie zamiecenie resztek piasku ze stolika.

WSKAZÓWKI DO PRACY Z DZIECKIEM NIEPEŁNOSPRAWNYM: Dziecko ze specyficznymi potrzebami ...