Dodaj publikację
Autor
Emilia Bielawska
Data publikacji
2019-09-24
Średnia ocena
0,00
Pobrań
44

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Analiza przypadku- praca z uczniem zdolnym w słabej językowo klasie na lekcjach języka angielskiego
 Pobierz (docx, 17,9 KB)

Podgląd treści

Studium przypadku nr 1 (Praca w klasie maturalnej z uczniem zdolnym na tle słabej grupy)

W roku szkolnym 2018/19 powierzono mi zajęcia w klasie czwartej. W pierwszym tygodniu pracy w tej grupie przeprowadziłam test diagnostyczny sprawdzający poziom znajomości języka angielskiego odpowiedni do danego poziomu edukacyjnego. Okazało się, że wyniki jednego uczenia znacznie przewyższały wyniki uzyskane przez innych uczniów. Już na pierwszych lekcjach miałam przyjemność zauważyć, że znajomość języka angielskiego Krzysztofa jest na bardzo wysokim poziomie. Reszta grupy znacznie odbiegała językowo. Poza tym, zauważyłam wśród uczniów dość niski poziom motywacji, aby intensywnie i dynamicznie rozwijać swoje umiejętności językowe, nawet na tym końcowym etapie edukacji w szkole średniej. Większość osób prezentowała postawę, że wystarczy im zadnie matury, na tym najniższym poziomie. Przy tak dużym poziomie demotywacji i ogólnej niechęci do inwestowania wysiłku w naukę języka istniało niebezpieczeństwo, że uczeń uzdolniony językowo nie będzie wykazywał zainteresowania rozwojem swoich umiejętności i podnoszenia swoich kompetencji w zakresie języka pisanego, mówionego, gramatyki, leksyki czy form pisemnych.

Identyfikacja problemu

Grupa językowa w 4 klasie prezentowała bardzo duży stopień zróżnicowania językowego. Znakomita większość prezentowało dość niski poziom umiejętności językowych. Na drugim końcu spektrum znalazł się uczeń z bardzo rozwiniętymi umiejętnościami językowymi, Zauważony przeze mnie problem to ogólny brak motywacji do uczestnictwa w regularnej, intensywnej pracy przygotowującej uczniów do zdania egzaminu maturalnego na jak najwyższym poziomie, a także zagrożenie, że jeden wyróżniający się na tle grupy uczeń uzdolniony językowym zda egzamin maturalny z języka angielskiego znacznie poniżej swoich możliwości ze względu na brak motywacji do rozwoju.

Geneza i dynamika zjawiska

Przeprowadziłam wywiad wśród nauczycieli uczących w tym oddziale, aby dowiedzieć się jak wyglądała praca na lekcjach w tym oddziale w poprzednich latach. Potwierdziły się moje przypuszczenia o ogólnym braku motywacji w tej grupie, ale też o ogranicznonych możliwościach intelektualnych, co potwierdzały testy diagnostyczne, badania wyników, a także kilkulenia obserwacja pracy uczniów na lekcjach. Postanowiłam więc dołożyć wszelkich starań, aby uczniowie tej grupy zdali maturę nie tylko osiągając minimum swoich możliwości językowych, ale także, jak w przypadku Krzysztofa, dzięki naszej wspólnej wytężonej pracy, mieli szansę osiągnąć wyniki przewyższające ich obecny poziom językowy.

znaczenie problemu

Brak pozytywnego nastawienia do nauki i brak chęci skutkuje stagnacją językową uczniów. Poprzez brak chęci podejmowania wysiłku do ponoszenia własnych kompetencji językowych, ale też swoje ogranicznone umiejętności intelektualne, uczniowie klasy czwartej, którzy mieli już za sobą kilkanaście lat nauki języka obcego prezentowali dość niski poziom znajomości języka angielskiego. Krzysztof, który był pozytywnym wyjątkiem, również niezbyt ...