Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Monika Łuszczyk (Gdynia)
Kalendarz meteorologiczny – Microsoft Excel na usługach szkolnej meteorologii
Podstawa programowa kształcenia ogólnego zwraca uwagę na harmonijność zadań w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności i wychowania.
Szkoła i jej nauczyciel mają w tym zakresie szczególne zadania:
nauczyć rozumieć treści oraz dostrzegać rodzaje związków i zależności (przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, czasowych, przestrzennych);
rozwijać zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego;
kształcić umiejętność rozwiązywania problemów w sposób twórczy;
wychować ucznia dociekliwego, szukającego prawdy.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej (Przyroda, Geografia) i średnich (Geografia) zawiera treści wiedzy, które pozwalają nauczycie-
lowi dobrze zrealizować wymienione zadania. Ułatwieniem dla dydaktycznej realizacji tych treści są pomoce dydaktyczne.
Przedstawiam środek dydaktyczny: „Kalendarz meteorologiczny – Microsoft Excel na usługach szkolnej meteorologii” (dalej w skrócie Kalendarz i Excel), który
pozwala uczniowi:
obserwować i rejestrować stany elementów pogody;
wykreślać, analizować i uzasadniać ich przebieg;
obliczać stany średnie;
tworzyć tematyczne statystki okresowe;
poznawać cechy pracy meteorologa i klimatologa;
definiować pojęcia meteorologiczne i klimatyczne;
uzasadniać zależności między elementami pogody;
opisywać cechy lokalnego klimatu;
udowadniać swoją wiedzę i umiejętności z przyrody, geografii, informatyki, matematyki.
Świadomie w tym miejscu nie precyzuję celów edukacyjnych formułowanych w postaci, co uczeń powinien poznać, rozumieć, umieć. Uważam, że (po zapoznaniu się z
zaprezentowaną pomocą) każdy nauczyciel łatwo wytypuje szczegółowe cele dostosowane do własnych potrzeb edukacyjnych i wychowawczych.
Zaprezentowana pomoc opracowana jest w programie Excel i do konstrukcji, animacji, interaktywności wykorzystuje się różne narzędzia tego programu: formuły,
funkcje, wykresy, tabele, zaznaczanie, kopiowanie, wklejanie, wstawiane, przenoszenie, formatowanie, inne.
Jak wykonać wspomniany Kalendarz meteorologiczny w Excelu i korzystać z poszczególnych jego elementów?
Kalendarz meteorologiczny zawiera dynamiczne schematy rejestrujące stan składników pogody obserwowanych przez ucznia (odczyt z dostępnych przyrządów me-
teorologicznych, dane uzyskane z mediów, obserwacja skutków) oraz zasadne ich zestawienia miesięczne i roczne.
Na pierwszym arkuszu Excela „Rejestracja” rozmieszczamy:
tabelę rejestracji stanów składników pogody w danym miesiącu i miejscu (rys. 1):
temperaturę, ciśnienie, opad, siłę wiatru notujemy w postaci odpowiednich liczb, z których zasadne średnie – za pomocą funkcji =ŚREDNIA(z odpowiednich
komórek) – „wpisują się same” do ostatniej kolumny tabeli;
kierunek wiatru, zachmurzenie, rodzaj opadu i osadu, inne zjawiska za pomocą odpowiednich symboli z legendy (rys. 3) umieszczamy – drogą kopiowania,
wklejania, przenoszenia – w odpowiednich okienkach tabeli (rys. 1).
Rys. 1 Tabela rejestracji stanów elementów pogody w danym miesiącu i lokalizacji (kopia-obraz z Excela)
miesięczny wykres (liniowy i kolumnowy) stanów podstawowych składników pogody (rys. 2), który „tworzy się sam” razem z wpisywaniem do tabeli (rys. 1) da-
nych dotyczących temperatury, ciśnienia, ilości opadu, siły wiatru ...