Dodaj publikację
Autor
Monika Łuszczyk
Data publikacji
2019-10-12
Średnia ocena
0,00
Pobrań
39

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przedstawiam środek dydaktyczny: „Kalendarz meteorologiczny – Microsoft Excel na usługach szkolnej meteorologii” (dalej w skrócie Kalendarz i Excel), który pozwala uczniowi: • obserwować i rejestrować stany elementów pogody; • wykreślać, analizować i uzasadniać ich przebieg; • obliczać stany średnie; • tworzyć tematyczne statystki okresowe; • poznawać cechy pracy meteorologa i klimatologa; • definiować pojęcia meteorologiczne i klimatyczne; • uzasadniać zależności między elementami pogody; • opisywać cechy lokalnego klimatu; • udowadniać swoją wiedzę i umiejętności z przyrody, geografii, informatyki, matematyki, fizyki, chemii. Zaprezentowana pomoc opracowana jest w programie Excel i do konstrukcji, animacji, interaktywności wykorzystuje się różne narzędzia tego programu: formuły, funkcje, wykresy, tabele, zaznaczanie, kopiowanie, wklejanie, wstawiane, przenoszenie, formatowanie, inne. Kalendarz meteorologiczny zawiera dynamiczne schematy rejestrujące stan składników pogody obserwowanych przez ucznia (odczyt z dostępnych przyrządów meteorologicznych, dane uzyskane z mediów, obserwacja skutków) oraz zasadne ich zestawienia miesięczne i roczne. Zastosowanie Kalendarza w zajęciach edukacyjnych Przyrody i Geografii czyni z ucznia „meteorologa”, angażuje go w treści programowe, stwarza szansę (obok mówienia i pokazywania) zaangażowania ucznia w zasadne treści, gwarantuje ich zrozumienie, przesądza o trwałym i pełnym sukcesie dydaktycznym. Ponadto, wykorzystanie przedstawionej pomocy spełnia założenia współczesnej dydaktyki – nauczyciel przygotowuje warunki do samodzielnej pracy ucznia, kieruje jego aktywnością, zaś uczeń (stając się badaczem i odkrywcą) chętnie się uczy. Korzystanie z Kalendarza wypełnia, bez wątpienia, współczesne cele kształcenia i wychowania programów Przyroda i Geografia (i nie tylko) wszystkich etapów kształcenia. Monika Łuszczyk
 Pobierz (pdf, 920,8 KB)

Podgląd treści

Monika Łuszczyk (Gdynia)

Kalendarz meteorologiczny – Microsoft Excel na usługach szkolnej meteorologii

Podstawa programowa kształcenia ogólnego zwraca uwagę na harmonijność zadań w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności i wychowania.
Szkoła i jej nauczyciel mają w tym zakresie szczególne zadania:

 nauczyć rozumieć treści oraz dostrzegać rodzaje związków i zależności (przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, czasowych, przestrzennych);
 rozwijać zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego;
 kształcić umiejętność rozwiązywania problemów w sposób twórczy;
 wychować ucznia dociekliwego, szukającego prawdy.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej (Przyroda, Geografia) i średnich (Geografia) zawiera treści wiedzy, które pozwalają nauczycie-

lowi dobrze zrealizować wymienione zadania. Ułatwieniem dla dydaktycznej realizacji tych treści są pomoce dydaktyczne.

Przedstawiam środek dydaktyczny: „Kalendarz meteorologiczny – Microsoft Excel na usługach szkolnej meteorologii” (dalej w skrócie Kalendarz i Excel), który

pozwala uczniowi:

 obserwować i rejestrować stany elementów pogody;
 wykreślać, analizować i uzasadniać ich przebieg;
 obliczać stany średnie;
 tworzyć tematyczne statystki okresowe;
 poznawać cechy pracy meteorologa i klimatologa;
 definiować pojęcia meteorologiczne i klimatyczne;
 uzasadniać zależności między elementami pogody;
 opisywać cechy lokalnego klimatu;
 udowadniać swoją wiedzę i umiejętności z przyrody, geografii, informatyki, matematyki.

Świadomie w tym miejscu nie precyzuję celów edukacyjnych formułowanych w postaci, co uczeń powinien poznać, rozumieć, umieć. Uważam, że (po zapoznaniu się z

zaprezentowaną pomocą) każdy nauczyciel łatwo wytypuje szczegółowe cele dostosowane do własnych potrzeb edukacyjnych i wychowawczych.

Zaprezentowana pomoc opracowana jest w programie Excel i do konstrukcji, animacji, interaktywności wykorzystuje się różne narzędzia tego programu: formuły,

funkcje, wykresy, tabele, zaznaczanie, kopiowanie, wklejanie, wstawiane, przenoszenie, formatowanie, inne.

Jak wykonać wspomniany Kalendarz meteorologiczny w Excelu i korzystać z poszczególnych jego elementów?
Kalendarz meteorologiczny zawiera dynamiczne schematy rejestrujące stan składników pogody obserwowanych przez ucznia (odczyt z dostępnych przyrządów me-

teorologicznych, dane uzyskane z mediów, obserwacja skutków) oraz zasadne ich zestawienia miesięczne i roczne.

Na pierwszym arkuszu Excela „Rejestracja” rozmieszczamy:

 tabelę rejestracji stanów składników pogody w danym miesiącu i miejscu (rys. 1):

 temperaturę, ciśnienie, opad, siłę wiatru notujemy w postaci odpowiednich liczb, z których zasadne średnie – za pomocą funkcji =ŚREDNIA(z odpowiednich

komórek) – „wpisują się same” do ostatniej kolumny tabeli;

 kierunek wiatru, zachmurzenie, rodzaj opadu i osadu, inne zjawiska za pomocą odpowiednich symboli z legendy (rys. 3) umieszczamy – drogą kopiowania,

wklejania, przenoszenia – w odpowiednich okienkach tabeli (rys. 1).

Rys. 1 Tabela rejestracji stanów elementów pogody w danym miesiącu i lokalizacji (kopia-obraz z Excela)

 miesięczny wykres (liniowy i kolumnowy) stanów podstawowych składników pogody (rys. 2), który „tworzy się sam” razem z wpisywaniem do tabeli (rys. 1) da-

nych dotyczących temperatury, ciśnienia, ilości opadu, siły wiatru ...