Dodaj publikację
Autor
Ewa Olszewska
Data publikacji
2019-12-11
Średnia ocena
0,00
Pobrań
26

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Artykuł zawiera informacje jak mogą być dostosowane wymagania edukacyjne dla dziecka z niepełnosprawnością ruchową.
 Pobierz (docx, 15,8 KB)

Podgląd treści

Dostosowanie wymagań edukacyjnych i kryteriów oceniania

dla ucznia z niepełnosprawnością ruchową

Organizacja pracy na zajęciach:

- kierowanie do dziecka krótkich konkretnych komunikatów - czasami trzeba powtórzyć polecenie nawet kilka razy,

- sprawdzanie w czasie zajęć postępów pracy, motywowanie do wysiłku,

- podczas treści opartych na abstrakcji udzielanie dodatkowych wyjaśnień,

- dzielenie materiału na mniejsze części, pytania naprowadzające,

- wykorzystanie w pracy z uczniem konkretnych przykładów, schematów, ilustracji,

- pomoc w skupianiu uwagi – ustalenie niewerbalnych sygnałów przywołujących uwagę,

- wyznaczenie większej ilości czasu na ukończenie zadania lub zmniejszenie liczby zadań,

- dbałość o nieprzeciążenie nadmiarem bodźców zmysłowych,

- rozbijanie zadań złożonych na mniejsze partie,

- chwalenie dziecka, gdy jest grzeczne lub zrobi coś dobrze – potrzebuje jasnej informacji, że to było dobre,

- stosowanie konsekwencji w procesie wychowawczym.

Egzekwowanie wiedzy:

- obserwacja dziecka pod kątem posiadanej wiedzy i umiejętności,

- powtarzanie materiału dydaktycznego w różnych sytuacjach i na różne sposoby,

- wydłużenie czasu sprawdzianów,

- sprawdzanie poziomu rozumienia polecenia, zadania,

- podczas odpowiedzi ustnej stosowanie pytań naprowadzających,

- dostrzeganie nawet najmniejszych postępów docenianie za włożony wysiłek.

Motywowanie i ocenianie:

Uczeń powinien być oceniany zgodnie z WSO i PSO po uwzględnieniu dostosowań wymagań edukacyjnych dla niego stworzonych.

EDUKACJA POLONISTYCZNA

Ocenie nie podlega:

Tempo i technika czytania

Czytanie na czas

Strona graficzna pisma

Czytelność i strona graficzna pisma

Błędy związane z przestawianiem głosek

Niewłaściwe stosowanie małych i dużych liter

Trudności w różnicowaniu wyrazów podobnie brzmiących

Wymowa i artykulacja mowy

Ocenie podlega:

Pisemne sprawdziany wiedzy dostosowane do indywidualnych możliwości ucznia

Odpowiedzi ustne uwzględniające zaburzenia mowy

Zaangażowanie na lekcji

Praktyczne posługiwanie się wiedzą z nauki o języku

Wkład pracy ucznia, motywacja do nauki, zaangażowanie

Aktywność na lekcjach i praca pod kierunkiem nauczyciela

EDUKACJA MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZA

Ocenie nie podlega:

Błędy w graficznym zapisie rachunkowym, wzorach i symbolach

Błędy w odczytywaniu wykresów, map, tabel, orientacja w kierunkach głównych i pośrednich

Zadania wymagające precyzyjnych ruchów

Niewłaściwe stosowanie oznaczeń literowych np. w geometrii

Kształty figur geometrycznych i kątów, konstrukcje geometryczne,

Posługiwanie się przyborami geometrycznymi i narzędziami

Przeprowadzanie dłuższych obserwacji i doświadczeń z uwagi na szybką męczliwość i niską sprawność manualną

Ocenie podlega:

Wkład pracy ucznia, motywacja do nauki, zaangażowanie

Aktywność na lekcjach oraz praca pod kierunkiem nauczyciela

Tok myślenia

Wytrwałość, systematyczność, przygotowanie do zajęć, wywiązywanie się

z obowiązków szkolnych na miarę swoich możliwości

Wpływ na ocenianie ucznia będzie miało jego zaangażowanie i wkład włożony w pracę,

a także indywidualne postępy w opanowaniu wiadomości i umiejętności.