Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Dostosowanie wymagań edukacyjnych i kryteriów oceniania
dla ucznia z niepełnosprawnością ruchową
Organizacja pracy na zajęciach:
- kierowanie do dziecka krótkich konkretnych komunikatów - czasami trzeba powtórzyć polecenie nawet kilka razy,
- sprawdzanie w czasie zajęć postępów pracy, motywowanie do wysiłku,
- podczas treści opartych na abstrakcji udzielanie dodatkowych wyjaśnień,
- dzielenie materiału na mniejsze części, pytania naprowadzające,
- wykorzystanie w pracy z uczniem konkretnych przykładów, schematów, ilustracji,
- pomoc w skupianiu uwagi – ustalenie niewerbalnych sygnałów przywołujących uwagę,
- wyznaczenie większej ilości czasu na ukończenie zadania lub zmniejszenie liczby zadań,
- dbałość o nieprzeciążenie nadmiarem bodźców zmysłowych,
- rozbijanie zadań złożonych na mniejsze partie,
- chwalenie dziecka, gdy jest grzeczne lub zrobi coś dobrze – potrzebuje jasnej informacji, że to było dobre,
- stosowanie konsekwencji w procesie wychowawczym.
Egzekwowanie wiedzy:
- obserwacja dziecka pod kątem posiadanej wiedzy i umiejętności,
- powtarzanie materiału dydaktycznego w różnych sytuacjach i na różne sposoby,
- wydłużenie czasu sprawdzianów,
- sprawdzanie poziomu rozumienia polecenia, zadania,
- podczas odpowiedzi ustnej stosowanie pytań naprowadzających,
- dostrzeganie nawet najmniejszych postępów docenianie za włożony wysiłek.
Motywowanie i ocenianie:
Uczeń powinien być oceniany zgodnie z WSO i PSO po uwzględnieniu dostosowań wymagań edukacyjnych dla niego stworzonych.
EDUKACJA POLONISTYCZNA
Ocenie nie podlega:
Tempo i technika czytania
Czytanie na czas
Strona graficzna pisma
Czytelność i strona graficzna pisma
Błędy związane z przestawianiem głosek
Niewłaściwe stosowanie małych i dużych liter
Trudności w różnicowaniu wyrazów podobnie brzmiących
Wymowa i artykulacja mowy
Ocenie podlega:
Pisemne sprawdziany wiedzy dostosowane do indywidualnych możliwości ucznia
Odpowiedzi ustne uwzględniające zaburzenia mowy
Zaangażowanie na lekcji
Praktyczne posługiwanie się wiedzą z nauki o języku
Wkład pracy ucznia, motywacja do nauki, zaangażowanie
Aktywność na lekcjach i praca pod kierunkiem nauczyciela
EDUKACJA MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZA
Ocenie nie podlega:
Błędy w graficznym zapisie rachunkowym, wzorach i symbolach
Błędy w odczytywaniu wykresów, map, tabel, orientacja w kierunkach głównych i pośrednich
Zadania wymagające precyzyjnych ruchów
Niewłaściwe stosowanie oznaczeń literowych np. w geometrii
Kształty figur geometrycznych i kątów, konstrukcje geometryczne,
Posługiwanie się przyborami geometrycznymi i narzędziami
Przeprowadzanie dłuższych obserwacji i doświadczeń z uwagi na szybką męczliwość i niską sprawność manualną
Ocenie podlega:
Wkład pracy ucznia, motywacja do nauki, zaangażowanie
Aktywność na lekcjach oraz praca pod kierunkiem nauczyciela
Tok myślenia
Wytrwałość, systematyczność, przygotowanie do zajęć, wywiązywanie się
z obowiązków szkolnych na miarę swoich możliwości
Wpływ na ocenianie ucznia będzie miało jego zaangażowanie i wkład włożony w pracę,
a także indywidualne postępy w opanowaniu wiadomości i umiejętności.