Dodaj publikację
Autor
Agata Izdebska-Sierpień
Data publikacji
2020-01-08
Średnia ocena
0,00
Pobrań
2

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja zawiera informacje dotyczące znaczenia percepcji dzieł plastycznych w rozwoju osobowości ucznia oraz informuje o funkcji jaką pełni plastyka w życiu dziecka.
 Pobierz (docx, 19,2 KB)

Podgląd treści

Znaczenie percepcji dzieł plastycznych w rozwoju osobowości ucznia

Osobowość to nieustanna próba ingerowania siebie, doskonalenie swojej indywidualności, dopracowywanie się . W osobowości każdego człowieka najważniejszą rolę odgrywa system informacji, wiedza, która zespala, organizuje całość psychiki. Ten „system funkcjonującej wiedzy” składa się z:wiedzy w otoczeniu, wiedzy o relacjach podmiot – otoczenie, system programów czynności i działań.1

Czynnikiem wiążącym motywy, oceny, opisy i przeżycia jest wiedza. Nie jest to jednak jakaś suma wiadomości, czy cech, a niepowtarzalna konstrukcja dynamiczna i swoista. Potrzeby i przeżycia warunkują wiedzę, wiedza zaś tak samo warunkuje potrzeby i przeżycia.2

Głęboko przyswojona wiedza kształtuje właściwe reagowanie na sztukę, na całe wielowarstwowe bogactwo i wielkość form zmieniających się w historycznym upływie czasu. Prawidłowy odbiór sztuki wymaga rozumienia tej sztuki, jej sensu, wewnętrznych powiązań a także znajomości języka sztuki. „Tego swoistego języka- innego od wszystkich języków- trzeba się nauczyć aby w pełni wyczerpać i przeżyć treść, którą wyraża. Należy się go uczyć stopniowo, starannie wnikliwie tak jak każdego języka”.3

Zatem postawa odbiorcy musi wykazywać znajomość praw rządzących sztuką, musi być też przygotowana do zajęcia czynnej i aktywnej pozycji w jej odbiorze. Znajomość zjawisk sztuki pogłębia postawę estetyczną człowieka, czyni ją bardziej elastyczną i zdolną do odbierania sztuki trudnej i nowej. Wartościowemu odbiorowi dzieła sztuki sprzyjają następujące warunki:

bezpośredni kontakt z dziełem sztuki,

wielokrotny odbiór umożliwiają dokładniejsze poznania, odczuwania wniknięcie w dzieło.4

Kontakt ze sztuką jest zawsze przeżyciem indywidualnym. Jeśli przeżycie to jest wspierane świadomością artystyczną, która opiera się na umiejętności plastycznego widzenia i znajomości „Języka sztuki”, wówczas pogłębia się. Rozumiejąca percepcja potrzebna jest każdemu człowiekowi, jest ona formą kontaktu ze sztuką. Rozumiejący, aktywny kontakt ze sztuką czyni go prawdziwym uczestnikiem kultury, daje podstawę do dialogu z dziełem sztuki. Kształcenie zdolności estetycznej postrzegania dzieł sztuki jest związane z umiejętnością ich odczuwania, rozumienia, oceniania, wartościowania. Umiejętność tę zdobywa się dzięki wszechstronnemu estetycznemu wychowaniu, które prowadzi do zdobycia kultury estetycznej. Znaczny wpływ na estetyczne postrzeganie wywiera obcowanie z dziełami sztuki a zwłaszcza działalność artystyczna. Percepcja uczniów jest różna i inna w każdym okresie rozwojowym. Uczniom klas początkowym najwięcej problemów sprawia wypowiadanie tego co widzi, tego co doznaje. Treść w dziełach plastycznych jest przez dzieci intuicyjnie odbierana. Wbrew przypuszczeniom uczeń klasy początkowej sporo rozumie, jednak nie zawsze potrafi to nazwać i właściwie określić. Percepcja w tym okresie jest złożona , tzn. w mniejszym stopniu oparta na świadomości i rozumieniu zjawisk niż percepcja młodzieży. Czynność spostrzegania dzieci nie jest poparta wiedzą i doświadczeniem ...