Dodaj publikację
Autor
Bożena Komenda Agata Szykuła
Data publikacji
2020-01-08
Średnia ocena
0,00
Pobrań
7

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

„Międzypokoleniowe spotkania” - zabawy kulinarne z seniorami – owocowe lizaki. „Ja potrzebuję ciebie – Ty potrzebujesz mnie – każdy jest ważny – mały, duży i starszy”- zabawy ludowe z babcią i dziadkiem – warsztaty w grupie „Pyzusie” w Przedszkolu Miejskim nr 8 . Na początku było wspólne powitanie i zabawy z dzieciństwa babci i dziadka. Po zabawach przyszedł czas na działania – wykonywanie pysznych lizaków owocowych w polewie czekoladowej przyozdobionych różnymi smakołykami. Takie spotkania pozwalają dzieciom nawiązać relacje z osobami starszymi, dostrzec ich potencjał, docenić ich twórczość i kreatywność. Z kolei seniorzy mają możliwość podzielenia się swoją wiedzą, doświadczeniem i kompetencjami. I nie czuć się zagubionymi i osamotnionymi w dzisiejszym, pędzącym świecie. Takie międzypokoleniowe działania przynoszą wiele korzyści: wzmacniają więzi w społeczności lokalnej, wzbogacają procesy uczenia się zarówno dzieci, jak i osób starszych, a przede wszystkim dają radość obu stronom. Relacje międzypokoleniowe są fundamentem funkcjonowania każdego społeczeństwa. Wiemy o tym doskonale, iż starsze pokolenie to skarbnica wiedzy, pokłady cierpliwości i bezcenny czas, który mogą i chcą poświęcać dzieciom. Warsztaty zorganizowały Agata Szykuła i Bożena Komenda
 Pobierz (doc, 34,0 KB)

Podgląd treści


SCENARIUSZ WARSZTATÓW

TEMAT: „Międzypokoleniowe działania” - zabawy kulinarne z seniorami – owocowe lizaki. „Ja potrzebuję ciebie – Ty potrzebujesz mnie – każdy jest ważny – mały, duży i starszy”- zabawy ludowe z babcią i dziadkiem.

Cele:
- tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności zabawowej dzieci i dziadków, rodziców
- prowokowanie różnych sytuacji wyzwalających rodzinną swobodę twórczą
- rozwijanie umiejętności współdziałania dziecka z rówieśnikami i dorosłymi w trakcie wspólnego wykonywania zadań
- kształtowanie więzi międzypokoleniowej
- tworzenie klimatu bliskości, miłości i akceptacji
- zachęcanie do wypowiedzi na temat swoich bliskich
- stwarzanie okazji do czerpania radości z doświadczeń kulinarnych

Środki dydaktyczne: płyta z muzyką, instrumenty perkusyjne, owoce, polewa czekoladowa, nasiona słonecznika, kolorowe posypki do dekoracji, fartuszek, deska do krojenia, wykałaczki, patyczki do lodów, miseczki, talerzyki. Owoce (np. jabłko, banan, winogrono)
PRZEBIEG:
Powitanie:
1. „Jesteśmy dziś w przedszkolu, więc przywitamy się i ręką pomachamy i uśmiechniemy się”
„Rozruszanka” – sprawdźmy, czy wszyscy zabrali ze sobą dzisiaj
- ręce? (machamy)
- nogi? (tupiemy)
- głowy? (potrząsamy)
- bioderka? (kręcimy)

2. Walczyk z babcią – aktywne słuchanie muzyki wg Batii Straus

3. „Mam chusteczkę haftowaną” - zabawa tradycyjna
4. „Śpiewam piosnkę” – zabawa tradycyjna.
OWOCOWE LIZAKI - WARSZTATY KULINARNE
1. Wspólne przygotowanie słodkich niespodzianek – lizaki, koreczki; zaprezentowanie składników, naczyń – wykonywanie wg własnych pomysłów – kreatywne działania
2. Praca w parach dziecko – babcia lub dziadek
3. Porządkowanie miejsca pracy
„MIOTLARZ” - ZABAWA LUDOWA
OWOCOWY POCZĘSTUNEK
Spotkania z seniorami pozwalają dzieciom nawiązać relacje z osobami starszymi, dostrzec ich potencjał, docenić ich twórczość i kreatywność. Z kolei seniorzy mają możliwość podzielenia się swoją wiedzą, doświadczeniem i kompetencjami. I nie czuć się zagubionymi i osamotnionymi w dzisiejszym, pędzącym świecie. Takie międzypokoleniowe działania przynoszą wiele korzyści: wzmacniają więzi w społeczności lokalnej, wzbogacają procesy uczenia się zarówno dzieci, jak i osób starszych, a przede wszystkim dają radość obu stronom.
Spotkania rodzinne „uczą’ rodziców, dziadków bawić się z dziećmi i odczuwać płynącą z tego radość i satysfakcję, wzmacniają wiarę we własne możliwości oraz przybliżają im różne formy i metody pracy, stosowane przez nauczyciela w codziennej pracy z dzieckiem. Rodzice współdziałając z dziećmi w grach, konkursach i zabawach staję się ich równorzędnymi partnerami.
Ideą stworzenia takiej innowacji był fakt, iż relacje międzypokoleniowe są fundamentem funkcjonowania każdego społeczeństwa. Wiemy o tym doskonale, iż starsze pokolenie to skarbnica wiedzy, pokłady cierpliwości i bezcenny czas, który mogą i chcą poświęcać dzieciom.

Dalej w tany, dalej w tany
Wszyscy wraz,
Bo na pląsy , bo na pląsy
Nadszedł czas!
Cztery kroki więc do przodu,
Potem cztery kroki w tył,
Hejże-ha, hejże-ha,
Taniec piękny był!

Opracowały i prowadziły

Agata Szykuła ...