Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Rys. Bicie w przelocie przykład 1
a
b
c
d
e
f
g
h
8
8
7
p
p
p
p
p
p
p
7
6
6
5
p
p
5
4
4
3
3
2
p
p
p
p
p
p
p
2
1
1
a
b
c
d
e
f
g
h
a
b
c
d
e
f
g
h
8
8
7
p
p
p
p
p
p
p
7
6
p
6
5
5
4
4
3
3
2
p
p
p
p
p
p
p
2
1
1
a
b
c
d
e
f
g
h
5
Przykład 2:
Jeżeli p d5-d4 (czarny pionek stojący na polu d5 wykona ruch na d4), a
p e2-e4 (biały pionek stojący na polu e2 wykona ruch na e4), wówczas
p d4:e3 (czarny pionek stojący na polu d4 staje na polu e3 i zdejmuje z szachownicy pionka białego stojącego na polu e4)
Rys. Bicie w przelocie przykład 2
a
b
c
d
e
f
g
h
8
8
7
p
p
p
p
p
p
p
7
6
6
5
5
4
p
p
4
3
3
2
p
p
p
p
p
p
p
2
1
1
a
b
c
d
e
f
g
h
a
b
c
d
e
f
g
h
8
8
7
p
p
p
p
p
p
p
7
6
6
5
5
4
4
3
p
3
2
p
p
p
p
p
p
p
2
1
1
a
b
c
d
e
f
g
h
6
Roszada. Ten ruch pozwala zrobić dwie ważne rzeczy w jednym ruchu: zapewnić królowi bezpieczeństwo (miejmy nadzieję) oraz wprowadzić wieżę do gry. Zasada roszady: przesuwamy swojego króla o dwa pola w bok, a wtedy wieżę z rogu na drugą stronę króla. Jednak, aby zrobić roszadę, muszą być spełnione następujące warunki:
musi to być pierwszy ruch tego króla
musi to być pierwszy ruch tej wieży
nie może być żadnych figur między królem i wieżą, aby dokonać ruchu
Król nie może być w szachu ani przechodzić przez szacha
Zauważ, że kiedy robisz roszadę w jedną stronę, król jest bliżej rogu szachownicy. Taka roszada jest nazywana "krótką". Roszada w drugim kierunku, przez pole, na którym stał hetman, nazywana jest "długą roszadą". Niezależnie od tego, w którą stronę, król zawsze idzie o dwa pola w roszadzie.
Roszada krótka o-o
a
b
c
d
e
f
g
h
8
8 ...