Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH
Imię dziecka: Julia
Wiek dziecka: 4 lata 1 miesiąc
Diagnoza logopedyczna: opóźnienie rozwoju mowy z powodu niedosłuchu (niedosłuch odbiorczy 60 dB, wrodzone obustronne zmysłowo- nerwowe uszkodzenie narządu słuchu)
Cel: Kształtowanie systemu językowego w mowie biernej i czynnej, rozwijanie słownictwa, wzbogacanie słownictwa biernego i czynnego, praca nad poprawą rozumienia, rozwijanie pamięci słownej, praca nad gotowością szkolną, praca nad poprawnością konstrukcji gramatycznych i form fleksyjnych, doskonalenie koncentracji uwagi.
Ogniwa zajęć
Rodzaje zajęć
Przebieg zajęć
Cele szczegółowe
Pomoce
Czas
Wstępne
Rozmowa
Rozmowa na temat ulubionych zabawek dziewczynki
- nawiązywanie kontaktu emocjonalnego z dzieckiem
ok. 2 minuty
Zasadnicze
Ćwiczenia w zakresie kompetencji językowej i komunikacyjnej: ćwiczenia w tworzeniu wypowiedzi słownych
Ćwiczenia słuchowe
Ćwiczenia w użyciu i rozumieniu części mowy: przymiotniki
Ćwiczenia przyimków i wyrażeń przyimkowych
Logopeda prosi dziewczynkę żeby opowiedział o tym co widzi na obrazku. Julia tworzy proste zdania, używa gestów w funkcji komunikatów, wyrazów dźwiękonaśladowczych i mowy własnej.
Dzieci są na placu zabaw.
Dziewczynka wchodzi na drzewo.
Na drzewie są jajka.
Ona chce zjeść jajka.
Jajka z drzewa bach.
Dziewczynka smutna. Jajek nie ma
Terapeuta zadaje pytania pomocnicze:
- Co się dzieje na pierwszym obrazku?
- Co zrobiła dziewczynka?
- Dlaczego dziewczynka jest smutna?
- Czy dziewczynka zrobiła dobrze?
Logopeda rozkłada na stoliku planszę z obrazkami a następnie prosi, żeby dziecko posłuchało i pokazało jakie odgłosy usłyszało:
- budzik,
- samolot,
- telefon,
- motor,
- pociąg,
- dzwonek,
- klucze.
Terapeuta gra z dziewczynką w grę planszową, w której trzeba dopasować do rzeczownika przymiotnik na zasadzie skojarzenia:
lalka (jaka?) ładna
książka (jaka?) gruba
auto (jakie?) nowe
miś (jaki?) mały
telefon (jaki?) stary
pióro (jakie?) brzydkie
Terapeuta pokazuje dziewczynce kolorowe pudełko i misia i pyta: gdzie jest miś?:
na pudełku,
za pudełkiem,
obok pudełka,
pod pudełkiem,
przed pudełkiem,
w pudełku.
Logopeda prosi żeby dziecko zapamiętało 4- elementowy ciąg wyrazów z zachowaniem kolejności:
kot, dom, buda, drzewo
pies, kubek, czapka, miś
piłka, klocek, lalka, but
auto, smoczek, choinka, nos
- rozwijanie zasobu słownictwa,
- doskonalenie składni i umiejętności tworzenia wypowiedzi słownych
- usprawnianie koncentracji uwagi i pamięci słuchowej
- poszerzanie zakresu słownictwa biernego i czynnego
- utrwalanie przyimków i wyrażeń przyimkowych podczas manipulacji przedmiotami
historyjka obrazkowa
plansze edukacyjne
gra planszowa
kolorowe pudełko i miś
ok. 10 min.
ok. 10 min.
ok. 10 min.
ok. 10 min.
ok. 7 min
Końcowe
Ćwiczenia umożliwiające „sukces”
Dziecko nawlekanie koralików o różnych kształtach: mysz i ser żółty, pies i kość, foka i ryba, krowa i trawa.
- rozwijanie koncentracji uwagi
- usprawnianie motoryki małej
szablony, sznurek
ok. 5 min.