Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
organizacyjno-metodyczno-programowa
Temat innowacji:
„Aby zdrowe zęby mieć trzeba tylko chcieć”.
Nazwa szkoły: Przedszkole nr 10 przy Zespole Szkół Specjalnych nr 1 w Świeciu
Opracowała:
Marta Muszyńska
Opis innowacji:
Wstęp
Dzieciństwo to okres w życiu człowieka, w którym kształtują się jego postawy determinujące aktualne i przyszłe zachowania dotyczące zdrowia. Na kształtowanie postaw wpływa wiele czynników: rodzina, rówieśnicy, środki masowego przekazu, nauczyciele. Uważa się jednak, że decydującą rolę w podnoszeniu świadomości zdrowotnej odgrywa szkoła (przedszkole) i nauczyciel. Dzieci przedszkolne nie mają jeszcze wykształconych nawyków higienicznych i stereotypów postępowania, dlatego też łatwo można wykształcić w nich trwałe pozytywne nawyki i postawy. Utrwalone przyzwyczajenia mogą decydować o ich późniejszym stylu życia. Dlatego też edukację zdrowotną należy rozpoczynać jak najwcześniej. Raport Ministra Zdrowia oparty na przeprowadzonych w ramach programu „Monitoringu Zdrowia Jamy Ustnej”, wskazuje na poważny problem próchnicy wśród małoletniej populacji Polaków. Statystyki są alarmujące, gdyż niecałe 80% dzieci 5 letnich zmaga się z problemem próchnicy.
Podniesienie poziomu świadomości w zakresie promowania zdrowia stanowi jeden z kluczowych celów jakie powinien stawiać wychowankom nauczyciel. Przedszkole ma ogromny wpływ na kształtowanie się postaw prozdrowotnych. Dlatego niezmiernie ważne jest to, co oferuje dziecku w zakresie edukacji zdrowotnej.
Innowacja „Aby zdrowe zęby mieć trzeba tylko chcieć” jest opracowana zgodnie z założeniami Podstawy programowej wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego z dnia 14 lutego 2017 r., w myśl, której „celem wychowania przedszkolnego jest m.in. tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym”. W wyniku obserwowanego zjawiska niewystarczającej troski rodziców o zdrowy styl życia treści te wymagają znacznie szerszego omówienia.
Ważne jest, aby podejmowane działania nie tylko odbywały się tylko i wyłącznie w przedszkolu, ale także w środowisku domowym. Największe efekty uzyskamy współdziałając z rodzicami dziecka. Edukacja zdrowotna w wieku przedszkolnym powinna być łącznikiem pomiędzy wiedzą i doświadczeniem dziecka wyniesionym z domu, a tym co powinno znać i umieć oraz zrozumieć, kiedy wkroczy w dorosłe życie. Trzeba pamiętać, iż budowanie świadomości prozdrowotnej nie ogranicza się do przekazywania wiedzy, ale jest także formą odpowiedzialności za własne zdrowie i bezpieczeństwo. Należy dzieciom stworzyć odpowiednie warunki do kształtowania postaw i wartości, które ułatwią im dokonywanie wyborów, mających znaczenie dla ich obecnego i przyszłego życia. Promocja zdrowia jest problemem świadomości nauczycieli i rodziców, edukacją do niej, świadomym wspieraniem zdrowia i zrównoważonego rozwoju dziecka – zarówno własnego, jak i powierzonego naszej ...