Dodaj publikację
Autor
Marta Muszyńska
Data publikacji
2020-05-01
Średnia ocena
0,00
Pobrań
28

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz skierowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem. Metodą wiodącą, którą prowadzone są zajęcia jest terapia behawioralna.
 Pobierz (docx, 88,3 KB)

Podgląd treści

SCENARIUSZ ZAJĘĆ PRZEDSZKOLNYCH

Temat: Mieszkańcy wiosennej łąkiCzas trwania: 60 minutProwadząca: mgr Marta Muszyńska

Cele operacyjne : ( dziecko)

- nawiązuje kontakt wzrokowy w momencie wymawiania jego imienia,

- czeka na swoją kolej,

- reaguje na polecenia nauczyciela,

- pracuje nad zwiększeniem koncentracji uwagi na zadaniu i pomocach dydaktycznych,

- rozpoznaje mieszkańców łąki,

- rozpoznaje i naśladuje na miarę możliwości odgłosy zwierząt,- gra na instrumentach muzycznych do muzyki,- kształtuje umiejętności z zakresu mowy czynnej (imitowanie wyrażeń dźwiękonaśladowczych),- dopasowuje obiekty 2d do 2d,- różnicuje podstawowe kolory,- reaguje na zmiany tempa w muzyce,- współpracuje i współdziała z rówieśnikami podczas zabawy z chustą animacyjną,- doskonali sprawność rąk,- zamalowuje duże płaszczyzny szarego papieru,

Metody :

stosowana analiza zachowania

aktywizujące

Techniki:

hiperkorekcja

wzmocnienia

wygaszania zachowań niepożądanych

manipulowanie bodźcami poprzedzającymi: podpowiedzi

praca w oparciu o plan dnia, albumy aktywności,

uczenie przez obserwację: naśladowanie, modelowanie

zadania stawiane dziecku do wykonania,

Formy pracy:

z całą grupą

indywidualna

Sposób motywowania dziecka:

wzmocnienia bezpośrednie

Rodzaje wzmocnień:

biologiczne: czekoladka kinder, herbatniki, ciasteczka

społeczne: pochwała, przybycie piątki, uśmiech

 Pomoce dydaktyczne:

- odtwarzacz, fotografie mieszkańców łąki, obrazki zwierząt, odgłosy zwierząt, kolorowe motyle, chusta animacyjna, alternatywne instrumenty muzyczne, szary papier, zielona farba, pędzle, zwierzęta do naklejenia.

Przebieg zajęć

Czynności organizacyjne

Sprawdzenie obecności. Dzieci przyczepiają swoje zdjęcie w określonym miejscu na kalendarzu obecności.

Kalendarz pogody. Dzieci patrzą w stronę okien. Następnie na Kalendarzu Pogody zaznaczają aktualną pogodę. Dziecko wybiera spośród rozłożonych na dywanie obrazków przedstawiających stany pogody, aktualny do pogody za oknem obrazek.

Plan dnia. Zapoznanie dziecka z przygotowanym na dany dzień planem dnia.

Albumy aktywności. Praca metodą koszykową.

Zajęcia wprowadzające – Powitanie

Powitanie piosenką „Wesoło witamy”. Ilustrowanie ruchem treści utworu.

Zagadka słuchowa „Odgłosy padającego wiosennej łąki”. Wprowadzenie do omawianej tematyki.

Zajęcia właściwe

Mieszkańcy łąki. Dopasowywanie obiektów 2d do 2d (bocian, żaba, motyl, biedronka).

Ćwiczenia logopedyczne – imitowania wyrażeń dźwiękonaśladowczych charakterystycznych dla wybranych zwierząt (kle, kum, fru).

Zabawa muzyczno – ruchowa „Bocian i żaby”: dzieci żabki biegają przy dźwiękach piosenki „Wiosna biega po łące”. Nauczyciel w masce bociana „łapie” dzieci poprzez przytulenie, bądź dotknięcie.

Granie na alternatywnych instrumentach (butelki plastikowe wypełnione ziarnami, nasionami) do utworu

Improwizacje ruchowe. Naśladowanie sposobu poruszania się zwierząt. Reagowanie na polecenia nauczyciela: chodzimy jak bociany, skaczemy jak żabki, latamy jak biedronki, fruwamy jak motylki.

Kolorowa łąka. Dopasowywanie motyli w czterech kolorach do chusty animacyjnej. Nauczyciel podaje dziecku motylka, którego musi położyć na odpowiedni kolor chusty.

Zespołowe wykonanie pracy plastycznej „Wiosenna łąka” z wykorzystaniem dużych arkuszy szarego papieru, farb i pędzli. Dzieci zamalowują duże powierzchnie papieru.

Zajęcia końcowe

Relaksacja „Odgłosy przyrody”. Dzieci odpoczywają na wykładzinie. Nauczyciel ...