Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ PRZEDSZKOLNYCH
Temat: Mieszkańcy wiosennej łąkiCzas trwania: 60 minutProwadząca: mgr Marta Muszyńska
Cele operacyjne : ( dziecko)
- nawiązuje kontakt wzrokowy w momencie wymawiania jego imienia,
- czeka na swoją kolej,
- reaguje na polecenia nauczyciela,
- pracuje nad zwiększeniem koncentracji uwagi na zadaniu i pomocach dydaktycznych,
- rozpoznaje mieszkańców łąki,
- rozpoznaje i naśladuje na miarę możliwości odgłosy zwierząt,- gra na instrumentach muzycznych do muzyki,- kształtuje umiejętności z zakresu mowy czynnej (imitowanie wyrażeń dźwiękonaśladowczych),- dopasowuje obiekty 2d do 2d,- różnicuje podstawowe kolory,- reaguje na zmiany tempa w muzyce,- współpracuje i współdziała z rówieśnikami podczas zabawy z chustą animacyjną,- doskonali sprawność rąk,- zamalowuje duże płaszczyzny szarego papieru,
Metody :
stosowana analiza zachowania
aktywizujące
Techniki:
hiperkorekcja
wzmocnienia
wygaszania zachowań niepożądanych
manipulowanie bodźcami poprzedzającymi: podpowiedzi
praca w oparciu o plan dnia, albumy aktywności,
uczenie przez obserwację: naśladowanie, modelowanie
zadania stawiane dziecku do wykonania,
Formy pracy:
z całą grupą
indywidualna
Sposób motywowania dziecka:
wzmocnienia bezpośrednie
Rodzaje wzmocnień:
biologiczne: czekoladka kinder, herbatniki, ciasteczka
społeczne: pochwała, przybycie piątki, uśmiech
Pomoce dydaktyczne:
- odtwarzacz, fotografie mieszkańców łąki, obrazki zwierząt, odgłosy zwierząt, kolorowe motyle, chusta animacyjna, alternatywne instrumenty muzyczne, szary papier, zielona farba, pędzle, zwierzęta do naklejenia.
Przebieg zajęć
Czynności organizacyjne
Sprawdzenie obecności. Dzieci przyczepiają swoje zdjęcie w określonym miejscu na kalendarzu obecności.
Kalendarz pogody. Dzieci patrzą w stronę okien. Następnie na Kalendarzu Pogody zaznaczają aktualną pogodę. Dziecko wybiera spośród rozłożonych na dywanie obrazków przedstawiających stany pogody, aktualny do pogody za oknem obrazek.
Plan dnia. Zapoznanie dziecka z przygotowanym na dany dzień planem dnia.
Albumy aktywności. Praca metodą koszykową.
Zajęcia wprowadzające – Powitanie
Powitanie piosenką „Wesoło witamy”. Ilustrowanie ruchem treści utworu.
Zagadka słuchowa „Odgłosy padającego wiosennej łąki”. Wprowadzenie do omawianej tematyki.
Zajęcia właściwe
Mieszkańcy łąki. Dopasowywanie obiektów 2d do 2d (bocian, żaba, motyl, biedronka).
Ćwiczenia logopedyczne – imitowania wyrażeń dźwiękonaśladowczych charakterystycznych dla wybranych zwierząt (kle, kum, fru).
Zabawa muzyczno – ruchowa „Bocian i żaby”: dzieci żabki biegają przy dźwiękach piosenki „Wiosna biega po łące”. Nauczyciel w masce bociana „łapie” dzieci poprzez przytulenie, bądź dotknięcie.
Granie na alternatywnych instrumentach (butelki plastikowe wypełnione ziarnami, nasionami) do utworu
Improwizacje ruchowe. Naśladowanie sposobu poruszania się zwierząt. Reagowanie na polecenia nauczyciela: chodzimy jak bociany, skaczemy jak żabki, latamy jak biedronki, fruwamy jak motylki.
Kolorowa łąka. Dopasowywanie motyli w czterech kolorach do chusty animacyjnej. Nauczyciel podaje dziecku motylka, którego musi położyć na odpowiedni kolor chusty.
Zespołowe wykonanie pracy plastycznej „Wiosenna łąka” z wykorzystaniem dużych arkuszy szarego papieru, farb i pędzli. Dzieci zamalowują duże powierzchnie papieru.
Zajęcia końcowe
Relaksacja „Odgłosy przyrody”. Dzieci odpoczywają na wykładzinie. Nauczyciel ...