Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„Kulturowa różnorodność na świecie”
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
organizacyjno-metodyczna
Imię i nazwisko autora:
Agnieszka Dyla
Temat innowacji:
Kultura i sztuka w wybranych krajach na wszystkich kontynentach.
Przedmiot: Terapia zajęciowa, Trening Umiejętności Społecznych, Język angielski, Język polski, lekcje z wychowawcą.
Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna
Data wprowadzenia: 2 września 2019 rok
Data zakończenia: 26 czerwca 2020 rok
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klas IV-VIII Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2019/2020 z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach języka polskiego i języka angielskiego, raz w miesiącu, a także w ramach zajęć specjalistycznych , raz w miesiącu i lekcji wychowawczych. Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei tolerancji oraz otwartości na różnice kulturowe z wykorzystaniem metod aktywizujących, projekcyjnych, dramy, treningu żywienia, treningu umiejętności społecznych, metod artterapeutycznych.
Ma ona zachęcać i motywować uczniów do poznania różnic kulturowych na całym świecie, nauki języków obcych, a także rozwijać wrażliwość artystyczną i rozwijać kompetencje emocjonalno-społeczne.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja jest moją odpowiedzią na potrzebę budowania postawy tolerancji oraz wzbudzania potrzeby rozwijania kompetencji językowych oraz emocjonalno-społecznych, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla drugiego etapu edukacyjnego. Na podstawie wieloletnich obserwacji oraz przeprowadzonych diagnoz w pracy w szkole zauważyłam, że uczniom najbardziej brakuje rozwijania nabytych umiejętności w praktyce .
I. Założenia ogólne
Innowacja skierowana jest do uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej, szczególnie dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych i zaangażowanych w wolontariat szkolny oraz program: „Tworzymy razem-Jesteśmy świadomi”.
Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
- wykorzystanie metod technologii informacyjno-komunikacyjnych, aktywizujących, artterapii i innymi nowatorskimi metodami.
II. Cele innowacji
Cel główny: budowanie postawy tolerancji na różnorodność kulturową oraz wzbudzanie ciekawości poznawczej uczniów.
Cele szczegółowe:
- poprawa umiejętności społecznych,
- swobodne posługiwanie się językiem angielskim,
- zachęcanie do samodzielnego nabywania wiedzy i rozwijania kompetencji językowych.
- kształtowanie u uczniów postawy tolerancji i otwartości na różnice kulturowe,
- przygotowanie uczniów do występu teatralnego,
comiesięczna analiza raportów postępów pracy na stronie internetowej pracowni terapeutycznej,
zorganizowanie Dnia Różnorodności Kulturowej w maju 2020,
umożliwienie uczniom spotkań z obywatelami różnych narodowości,
udział w wyjściach, w celu umożliwienia kontaktu z kulturą i sztuką.
III. Metody i formy
Nauczyciel co tydzień realizuje następujące zadania:
Agnieszka Dyla-Podczas zajęć terapeutycznych zapoznaje z różnicami w sposobie zachowania się między ludźmi na całym świecie. Przeprowadza trening żywienia, w celu poznania różnych smaków kuchni na całym świecie. Podczas zajęć terapii ręki prezentuje wybrane dzieła sztuki, z wykorzystaniem metod artterapeutycznych (plastyka, muzyka) uczniowie wykonują prace plastyczne oraz potrawy, prezentują wybrane ...