Dodaj publikację
Autor
Podgórniak Wioletta
Data publikacji
2020-05-25
Średnia ocena
0,00
Pobrań
47

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program, którego podstawowym celem było zaciekawienie dzieci zachodzącymi zjawiskami w otaczającym ich świecie oraz doskonalenie umiejętności matematycznych.
 Pobierz (doc, 78,5 KB)

Podgląd treści


PROGRAM ZAJĘĆ - ,, MALI BADACZE”
ROZWIJAJĄCYCH ZAINTERESOWANIA UCZNIÓW
W ZAKRESIE NAUK
MATEMATYCZNO- PRZYRODNICZYCH

CEL GŁÓWNY:
- wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia z uwzględnieniem jego specyficznych potrzeb edukacyjnych, poszerzanie i pogłębianie wiedzy oraz rozwijanie zainteresowań matematyczno – przyrodniczych
CELE SZCZEGÓŁOWE:
-   rozwijanie umiejętności dostrzegania związków i zależności między różnymi zagadnieniami,
-    stymulowanie aktywności umysłowej uczniów  poprzez gry i zabawy dydaktyczne,
- kształcenie umiejętność twórczego i logicznego myślenia,
-    prowadzenie obserwacji i doświadczeń przyrodniczych
- rozwijanie umiejętności eksperymentowania, odkrywania i dociekania,
-    propagowanie ekologicznego stylu życia i podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego,
-    wdrażanie do samodzielnego rozwiązywania wybranych problemów z różnych dziedzin życia,
- zdobywanie umiejętności poszukiwania wiadomości w różnych źródłach informacji,
- rozwijanie wrażliwości na piękno krajobrazów Polski i świata,
- wykorzystanie wiedzy matematyczno – przyrodniczej w praktyce,
- poszerzanie zakresu wiadomości i umiejętności matematycznych,
- rozwijanie matematycznego myślenie poprzez dokonywanie analizy i rozwiązywanie zadań tekstowych,
- doskonalenie umiejętności współdziałania w grupie.
METODY:
- pogadanka
-pokaz
-obserwacja
-burza mózgów
-dyskusja
-doświadczenie, eksperyment (uczenie się przez odkrywanie)
-praktyczne działania
-gry i zabawy matematyczno – przyr. ( planszowe, karciane, komputerowe itp.)
-rebusy, łamigłówki, krzyżówki.
EWALUACJA
Miernikiem oceny zakładanych osiągnięć uczniów objętych programem będzie:
- obserwacja zajęć pod względem zaangażowania uczniów,
- samodzielna i umiejętna praca indywidualna i grupowa,
- obserwacja postępów uczniów również na zajęciach lekcyjnych,
- podejmowanie przez uczniów zadań dodatkowych promujących ich zdolności,
- udział w konkursach matematycznych i przyrodniczych,
- aktywność i zaangażowanie uczniów podczas wykonywanych ćwiczeń,
- opinia nauczycieli uczących,
- analiza kart pracy,
- analiza testu sprawdzającego opanowanie wiadomości i umiejętności w zakresie edukacji matematyczno- przyrodniczej.
|Tematyka zajęć |Treści |Uczeń potrafi: |
|1. |Wycieczka: |Dokonać obserwacji, wymienić elementy przyrody |
|Detektywi |obserwacje elementów przyrody |Rozpoznać różne gatunki drzew |
|przyrody |Rozpoznawanie drzew |Zmierzyć i porównać obwody drzew |
| |Kalkowanie kory |Dokonać pomiaru temperatury |
| |Mierzenie obwodów drzew-porównywanie |Utworzyć zbiory |
| |Pomiar temperatury | |
| |Tworzenie zbiorów | |
|2. |Zagadki matematyczne typu „jaką jestem |Myśleć logicznie, rozwiązywać zagadki, liczyć wstecz |
|Wesoła |liczbą”, „licz wstecz” |Zapamiętać ciągi liczb |
|matematyka |Trening pamięci – |Skoncentrować uwagę |
| |zapamiętywanie liczb | |
| |Kwadraty magiczne | |
|3. |Zagrożenia środowiska przyrodniczego |Wymienić zagrożenia środowiska |
|Ratujmy |Sposoby ochrony przyrody |Wymienić sposoby ochrony przyrody |
|przyrodę! |Doświadczenie: „oczyszczalnia ścieków” |Wykonać doświadczenie |
| | |Wyciągnąć sensowne wnioski |
|5. |Albumy, zdjęcia zwierząt domowych i egzotycznych |Rozpoznać i nazwać zwierzęta domowe i egzotyczne |
|Zwierzęta |Ciekawostki o zwierzętach |Wyszukać ciekawostki o zwierzętach |
|znane i lubiane. |Podział zwierząt na grupy: ssaki, ptaki, gady |Sklasyfikować zwierzęta |
| |płazy, ryby |Wykonać folder tematyczny |
| |Tworzenie folderów tematycznych | |
|6. W krainie matematycznych |Rozwiązywanie bajek matematycznych różnymi |Logicznie myśleć |
|bajek |sposobami |Rozwiązywać bajki matematyczne |
|7. |Informacje o dziejach Ziemi |Wymienić niektóre ery i okresy w dziejach Ziemi |
|Życie na Ziemi miliony ...