Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI GEOGRAFII
KLASA VII
Temat: Ukształtowanie powierzchni Polski.
Cel ogólny: Poznanie głównych cech ukształtowania Polski.
Cele operacyjne:
● Uczeń potrafi – wiadomości:
- wymienić pasy ukształtowania powierzchni Polski
- nazwać urządzenia, które służą do pomiaru składników pogody
- wymienić czynniki kształtujące rzeźbę terenu Polski
● Uczeń potrafi – umiejętności:
podać nazwy krain geograficznych wchodzących w skład poszczególnych pasów
ukształtowania i wskazać je na mapie
- scharakteryzować pasy rzeźby terenu Polski
- przedstawić wpływ zlodowaceń i ruchów górotwórczych w Europie na ukształtowanie powierzchni Polski
POSTAWY: - rozwijanie samodzielnego myślenia
- aktywne zdobywanie wiedzy i zastosowanie jej w praktyce
- rozwijanie umiejętności pracy twórczej
CELE KSZTAŁCENIA Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
IX. 5 - przedstawia wpływ ruchów górotwórczych i zlodowaceń w Europie na ukształtowanie
powierzchni Polski
TREŚCI NAUCZANIA W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ:
wymagania szczegółowe:
1. ukształtowanie powierzchni Europy
2. cechy rzeźby terenu Polski
3. czynniki kształtujące pasy rzeźby terenu Polski
4. charakterystyka pasów rzeźby terenów Polski
CZAS TRWANIA: jedna godzina lekcyjna
FORMY ORGANIZACYJNE: indywidualna, zbiorowa
TYP LEKCJI: przeznaczona na realizację nowego materiału
FORMA NAUCZANIA: lekcja w klasie
METODY NAUCZANIA: metoda słowna - pogadanka, dyskusja, praca z tekstem i mapą,
oparta na obserwacji, pokaz filmu, oparta na działalności
praktycznej uczniów, aktywizujące- burza mózgów
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: podręcznik, zeszyt ćwiczeń, tablica interaktywna, film
edukacyjny, karty pracy, atlas, ścienna mapa fizyczna Polski i
Europy, materiały do wykonania plakatu – szary papier,
mazaki, mapy konturowe, kolorowe kartki
PRZEBIEG LEKCJI
FAZA WPROWADZAJACA
1. Czynności organizacyjno - porządkowe.
2. Sprawdzenie wiadomości i pracy domowej z poprzedniej lekcji.
3. Podanie tematu lekcji „ Ukształtowanie powierzchni Polski.” Zapoznanie z celami lekcji.
4. Prowadzący zajęcia informuje, iż każdy z uczniów udzielający poprawnej odpowiedzi
podczas trwania lekcji będzie otrzymywał „Tajemne plusy” za poprawne udzielanie
odpowiedzi. Na koniec lekcji plusy będą sumowane, a uczniowie otrzymają oceny w
zależności od ilości zdobytych plusików.
FAZA REALIZACYJNA
1. Nauczyciel rozpoczyna zajęcia od zaprezentowania filmu ukazującego piękno naszego kraju.
2. Nauczyciel ustala z uczniem posiadającym opinię z PPP technikę pracy z dopasowaną do możliwości kartą pracy i plakatem.
3. Następnie analizuje cechy ukształtowania powierzchni Europy i Polski na podstawie map ogólnogeograficznych i krzywej hipsometrycznej.
4. Wspólnie z uczniami podczas „Burzy mózgów” ustala się cechy rzeźby Polski wraz z czynnikami, które ją kształtowały.
5. Uczniowie tworzą mapę mentalną ze zdobytych informacji. Następnie wspólnie rozwiązują zadanie 1 z karty pracy.
6. W dalszej części lekcji nauczyciel pozwala wylosować uczniom wybrany pas krajobrazowy z mapa konturową, kolorowymi kartkami i mazakami. Praca podopiecznych ma polegać na zlokalizowaniu krain fizycznogeograficznych wchodzących skład wybranego pasa oraz krótką charakterystykę pasa rzeźby terenu na podstawie ...