Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Rapacz - Uniowska
Data publikacji
2020-05-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
15

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Coraz częściej na łamach prasy, w telewizyjnych i radiowych serwisach informacyjnych, a nawet w sieci internetowej, dowiadujemy się o faktach „znęcania się” nad dziećmi. Są to najczęściej drastyczne i bardzo skrajne przypadki, które mają na celu wzbudzenie sensacji wśród odbiorców, a co za tym idzie, zwiększenie dochodów danego środka masowego prze-kazu. Niestety, wciąż zbyt mało mówi się o tzw. „drobnych incydentach” z udziałem dzieci. Pomijając je lub przemilczając bardzo często nie zdajemy sobie sprawy z ogromnego wpływu, jaki takie „doświadczenie” może mieć wpływ na dalszy rozwój dziecka oraz na przyszłe życie już jako dorosłej osoby.
 Pobierz (pdf, 144,3 KB)

Podgląd treści



Katarzyna Rapacz - Uniowska






D z i e c k o s k r z y w d z o n e
- jak mu pomóc i jak je zrozumieć ?














Gliwice 2019

SPIS TREŚCI

WSTĘP

ROZDZIAŁ I - ZAGADNIENIA OGÓLNE

1.1 Analiza podstawowych terminów

ROZDZIAŁ II - RODZINA

2.1 Znaczenie rodziny w rozwoju dziecka

2.2 Pojęcie rodziny funkcjonalnej i dysfunkcjonalnej.

ROZDZIAŁ III - „METODY” NĘKANIA BEZBRONNYCH DZIECI.

3.1 Krzywdzenie dziecka

3.1.1 Radzenie sobie z doświadczaną krzywdą.

3.2 Dziecko zaniedbane

3.2.1 Charakterystyka dziecka zaniedbanego.

3.3 Dziecko fizycznie maltretowane

3.3.1 Zmiany w zachowaniu dziecka fizycznie maltretowanego.

3.4. Dziecko krzywdzone emocjonalnie

3.4.1. Objawy emocjonalnego krzywdzenia
3.4.2 Charakterystyka dziecka emocjonalnie krzywdzonego.

3.5 Nadużycia seksualne wobec dzieci
3.5.1. Objawy nadużyć seksualnych.
3.5.2. Charakterystyka dziecka wykorzystywanego seksualnie.

ROZDZIAŁ IV - PRZECIWDZIAŁANIE KRZYWDZENIU DZIECKA.

4.1. Profilaktyka.

ZAKOŃCZENIE

BIBLIOGRAFIA :

3

4

4

6

6

7

8

8
8

10
11

12
13

14
14
15

16
16
17

19

19

22

22

2

WSTĘP

Coraz częściej na łamach prasy, w telewizyjnych i radiowych serwisach informacyjnych,

a nawet w sieci internetowej, dowiadujemy się o faktach „znęcania się” nad dziećmi. Są to

najczęściej drastyczne i bardzo skrajne przypadki, które mają na celu wzbudzenie sensacji

wśród odbiorców, a co za tym idzie, zwiększenie dochodów danego środka masowego prze-

kazu.

Niestety, wciąż zbyt mało mówi się o tzw. „drobnych incydentach” z udziałem dzieci.

Pomijając je lub przemilczając bardzo często nie zdajemy sobie sprawy z ogromnego wpły-

wu, jaki takie „doświadczenie” może mieć wpływ na dalszy rozwój dziecka oraz na przyszłe

życie już jako dorosłej osoby.

Nauczyciel, pedagog, czy też duszpasterz - ludzie, którzy na co dzień mają do czynienia

z dziećmi, czy to w środowisku szkolnym, czy też w duszpasterstwie, powinni umieć właści-

wie postąpić z dzieckiem skrzywdzonym, a przede wszystkim umieć dostrzec to, iż danemu

dziecku dzieje się krzywda.

Swoją publikację podzieliłam na kilka rozdziałów i podrozdziałów. I tak w pierwszym -

ogólnym i zarazem wprowadzającym podjęłam analizę terminów (definicji). Drugi rozdział

poświęciłam terminom odnoszącym się do zagadnienia rodziny. Trzeci rozdział, zarazem

najbardziej obszerny zatytułowany „metody” nękania bezbronnych dzieci, podzieliłam

na pięć podrozdziałów poświęconych różnym rodzajom psychicznego i fizycznego krzywdze-

nia dzieci. Rozdział czwarty stanowi informację o tym jak dziecko lub jego opiekun powinien

sobie radzić w takich sytuacjach, oraz jak przeciwdziałać i zwalczać tego typu procedery.

Zakończenie natomiast jest moim ogólnym wnioskiem i podsumowaniem.

3 ...