Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Katarzyna Rapacz - Uniowska
D z i e c k o s k r z y w d z o n e
- jak mu pomóc i jak je zrozumieć ?
Gliwice 2019
SPIS TREŚCI
WSTĘP
ROZDZIAŁ I - ZAGADNIENIA OGÓLNE
1.1 Analiza podstawowych terminów
ROZDZIAŁ II - RODZINA
2.1 Znaczenie rodziny w rozwoju dziecka
2.2 Pojęcie rodziny funkcjonalnej i dysfunkcjonalnej.
ROZDZIAŁ III - „METODY” NĘKANIA BEZBRONNYCH DZIECI.
3.1 Krzywdzenie dziecka
3.1.1 Radzenie sobie z doświadczaną krzywdą.
3.2 Dziecko zaniedbane
3.2.1 Charakterystyka dziecka zaniedbanego.
3.3 Dziecko fizycznie maltretowane
3.3.1 Zmiany w zachowaniu dziecka fizycznie maltretowanego.
3.4. Dziecko krzywdzone emocjonalnie
3.4.1. Objawy emocjonalnego krzywdzenia
3.4.2 Charakterystyka dziecka emocjonalnie krzywdzonego.
3.5 Nadużycia seksualne wobec dzieci
3.5.1. Objawy nadużyć seksualnych.
3.5.2. Charakterystyka dziecka wykorzystywanego seksualnie.
ROZDZIAŁ IV - PRZECIWDZIAŁANIE KRZYWDZENIU DZIECKA.
4.1. Profilaktyka.
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA :
3
4
4
6
6
7
8
8
8
10
11
12
13
14
14
15
16
16
17
19
19
22
22
2
WSTĘP
Coraz częściej na łamach prasy, w telewizyjnych i radiowych serwisach informacyjnych,
a nawet w sieci internetowej, dowiadujemy się o faktach „znęcania się” nad dziećmi. Są to
najczęściej drastyczne i bardzo skrajne przypadki, które mają na celu wzbudzenie sensacji
wśród odbiorców, a co za tym idzie, zwiększenie dochodów danego środka masowego prze-
kazu.
Niestety, wciąż zbyt mało mówi się o tzw. „drobnych incydentach” z udziałem dzieci.
Pomijając je lub przemilczając bardzo często nie zdajemy sobie sprawy z ogromnego wpły-
wu, jaki takie „doświadczenie” może mieć wpływ na dalszy rozwój dziecka oraz na przyszłe
życie już jako dorosłej osoby.
Nauczyciel, pedagog, czy też duszpasterz - ludzie, którzy na co dzień mają do czynienia
z dziećmi, czy to w środowisku szkolnym, czy też w duszpasterstwie, powinni umieć właści-
wie postąpić z dzieckiem skrzywdzonym, a przede wszystkim umieć dostrzec to, iż danemu
dziecku dzieje się krzywda.
Swoją publikację podzieliłam na kilka rozdziałów i podrozdziałów. I tak w pierwszym -
ogólnym i zarazem wprowadzającym podjęłam analizę terminów (definicji). Drugi rozdział
poświęciłam terminom odnoszącym się do zagadnienia rodziny. Trzeci rozdział, zarazem
najbardziej obszerny zatytułowany „metody” nękania bezbronnych dzieci, podzieliłam
na pięć podrozdziałów poświęconych różnym rodzajom psychicznego i fizycznego krzywdze-
nia dzieci. Rozdział czwarty stanowi informację o tym jak dziecko lub jego opiekun powinien
sobie radzić w takich sytuacjach, oraz jak przeciwdziałać i zwalczać tego typu procedery.
Zakończenie natomiast jest moim ogólnym wnioskiem i podsumowaniem.
3 ...