Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Gry i zabawy
Wspomaganie rozwoju dziecka
• Gry mogą pojawiać się na zajęciach jako sposób na spędzanie wolnego
czasu.
• Dla nauczyciela są świetnym narzędziem dydaktycznym i
wychowawczym.
• Odpowiednio dobrana zabawa usprawnia osiągnie zamierzonych założeń
dydaktycznych i wychowawczych.
Gdzie człowiek – tam zabawa. Dowody na taki stan rzeczy znajdziemy w
muzeach archeologicznych. Badanie przeszłości ukazuje gliniane zabawki -
czy ryciny przedstawiające gry.
Gry i zabawy są strategią przygotowującą dzieci do
dorosłego życia.
• Niech się nasze dzieci bawią; wtedy też łatwiej potrafisz
dostrzec, do czego każdy zdolny z natury”. – Platon.
• Zabawy są naszym dziedzictwem kulturowym.
• Zabawa pozwala pracować nad kształtowaniem pojęć,
zachowań i systemu wartości.
Ciekawe definicje zabawy
Według W. Okonia zabawa jest działalnością wykonywaną dla przyjemności, którą sama sprawia.
Zabawa to rodzaj kontaktu człowieka z rzeczywistością w różnych okresach życia, to sposób
przeżywania świata rzeczywistego, który nie tylko dostarcza przyjemności, lecz także zapewnia
równowagę i harmonię między człowiekiem i jego światem.
Definicja zabawy, której autorem jest S. Szuman głosi, że zabawa jest charakterystyczną,
naturalną, wrodzoną i swoistą formą aktywności dziecka oraz specjalną metodą, dzięki której małe
dziecko uczy się i zdobywa doświadczenie.
M. Przetacznik-Gierowska traktuje zabawę jako przejaw własnej aktywności dziecka, która jest
wyznacznikiem jego rozwoju, a zarazem podstawową formą jego działalności.
Zdaniem J. Piaget'a zabawa składa się z reakcji powtarzanych wyłącznie dla przyjemności
funkcjonalnej.
Strategia zabawy
• Podstawową cechą zabawy jest wywoływanie radości wśród uczestników. Określona zabawa może
być jednak atrakcyjna dla jednej grupy dzieci, dla innej już nie. Nauczyciel musi zatem wzbudzić
w dzieciach pozytywne nastawienie.
• Zasady i reguły są fundamentem każdej zabawy.
• Zabawa jest dobrowolna i spontaniczna. Do zabawy nie można nikogo przymuszać.
• W zabawie cieszymy się wspólnym zadaniem, czasem spędzonym razem. Jest ona celem sama w
sobie.
• Zabawa wymaga pełnego zaangażowania z każdej strony.
• W zabawie uczestnicy mają okazję uzyskać informację o osobach ze swojego otoczenia oraz o
własnych predyspozycjach społecznych.
• Radość wynikająca z zabawy jest motywacją do interakcji, rozwoju społecznego, chęci bycia z
innymi.
Rodzaje zabaw dla dzieci w wieku 6 – 9 lat
• Zabawy dla dzieci w wieku 6 – 7 lat są krótkie, proste, mają
niewielką ilość zasad. Ten wiek to czas na zabawę w berka,
chowanego, śpiew. W zabawach drużynowych rozwija się
współpraca, kształtują się umiejętności fizyczne, myślenie
symboliczne, orientacja w przestrzeni.
• Dla dzieci w wieku 8 – 9 lat ciekawsze stają się zabawy
bardziej złożone. Atrakcyjna staje się rywalizacja i współpraca.
Wymyślanie zabaw i modyfikowanie już znanych
Aby zabawa była atrakcyjna dla naszych podopiecznych postarajmy się
działać na płaszczyźnie ...