Dodaj publikację
Autor
Angelika Woźniak
Data publikacji
2020-05-31
Średnia ocena
0,00
Pobrań
44

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Prezentacja dotyczy znaczenia gier i zabaw we wspomaganiu rozwoju dziecka i jest poradnikiem dla nauczycieli i wychowawców edukacji wczesnoszkolnej.
 Pobierz (pdf, 725,7 KB)

Podgląd treści

Gry i zabawy

Wspomaganie rozwoju dziecka

• Gry mogą pojawiać się na zajęciach jako sposób na spędzanie wolnego

czasu.

• Dla nauczyciela są świetnym narzędziem dydaktycznym i

wychowawczym.

• Odpowiednio dobrana zabawa usprawnia osiągnie zamierzonych założeń

dydaktycznych i wychowawczych.

Gdzie człowiek – tam zabawa. Dowody na taki stan rzeczy znajdziemy w
muzeach archeologicznych. Badanie przeszłości ukazuje gliniane zabawki -
czy ryciny przedstawiające gry.

Gry i zabawy są strategią przygotowującą dzieci do

dorosłego życia.

• Niech się nasze dzieci bawią; wtedy też łatwiej potrafisz

dostrzec, do czego każdy zdolny z natury”. – Platon.

• Zabawy są naszym dziedzictwem kulturowym.

• Zabawa pozwala pracować nad kształtowaniem pojęć,

zachowań i systemu wartości.

Ciekawe definicje zabawy

Według W. Okonia zabawa jest działalnością wykonywaną dla przyjemności, którą sama sprawia.
Zabawa to rodzaj kontaktu człowieka z rzeczywistością w różnych okresach życia, to sposób
przeżywania świata rzeczywistego, który nie tylko dostarcza przyjemności, lecz także zapewnia
równowagę i harmonię między człowiekiem i jego światem.
Definicja zabawy, której autorem jest S. Szuman głosi, że zabawa jest charakterystyczną,
naturalną, wrodzoną i swoistą formą aktywności dziecka oraz specjalną metodą, dzięki której małe
dziecko uczy się i zdobywa doświadczenie.
M. Przetacznik-Gierowska traktuje zabawę jako przejaw własnej aktywności dziecka, która jest
wyznacznikiem jego rozwoju, a zarazem podstawową formą jego działalności.
Zdaniem J. Piaget'a zabawa składa się z reakcji powtarzanych wyłącznie dla przyjemności
funkcjonalnej.

Strategia zabawy

• Podstawową cechą zabawy jest wywoływanie radości wśród uczestników. Określona zabawa może

być jednak atrakcyjna dla jednej grupy dzieci, dla innej już nie. Nauczyciel musi zatem wzbudzić
w dzieciach pozytywne nastawienie.

• Zasady i reguły są fundamentem każdej zabawy.

• Zabawa jest dobrowolna i spontaniczna. Do zabawy nie można nikogo przymuszać.

• W zabawie cieszymy się wspólnym zadaniem, czasem spędzonym razem. Jest ona celem sama w

sobie.

• Zabawa wymaga pełnego zaangażowania z każdej strony.

• W zabawie uczestnicy mają okazję uzyskać informację o osobach ze swojego otoczenia oraz o

własnych predyspozycjach społecznych.

• Radość wynikająca z zabawy jest motywacją do interakcji, rozwoju społecznego, chęci bycia z

innymi.

Rodzaje zabaw dla dzieci w wieku 6 – 9 lat

• Zabawy dla dzieci w wieku 6 – 7 lat są krótkie, proste, mają
niewielką ilość zasad. Ten wiek to czas na zabawę w berka,
chowanego, śpiew. W zabawach drużynowych rozwija się
współpraca, kształtują się umiejętności fizyczne, myślenie
symboliczne, orientacja w przestrzeni.

• Dla dzieci w wieku 8 – 9 lat ciekawsze stają się zabawy

bardziej złożone. Atrakcyjna staje się rywalizacja i współpraca.

Wymyślanie zabaw i modyfikowanie już znanych

Aby zabawa była atrakcyjna dla naszych podopiecznych postarajmy się
działać na płaszczyźnie ...