Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć opiekuńczo – wychowawczych
w świetlicy szkolnej
Temat tygodniowego ośrodka pracy: Z ekologią za pan brat.
Temat dziennego ośrodka pracy: Segregujmy śmieci!
Prowadząca: mgr Emilia Fafińska
Uczestnicy zajęć: Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
i znacznym.
Cele ogólne:
Doskonalenie przez uczniów umiejętności segregacji odpadów.
Kształtowanie
świadomości
ekologicznej
uczniów,
związanej
z właściwym
zagospodarowaniem odpadów.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wie, że odpady szkodzą przyrodzie i środowisku;
rozumie, dlaczego tak ważne jest segregowanie odpadów;
słucha tekstu czytanego przez nauczyciela;
prawidłowo segreguje odpady do odpowiednich pojemników;
rozumie, czym jest recykling;
samodzielnie lub z pomocą wypowiada się na zadany temat;
rozumie potrzebę dbania o środowisko poprzez ponowne wykorzystanie odpadów i ich
segregację;
rozwija kreatywne i twórcze myślenie na temat wykorzystywania surowców wtórnych;
skupia uwagę na zadaniu;
samodzielnie lub z pomocą wykonuje pracę plastyczno – techniczną według instrukcji;
dba o porządek na stanowisku pracy.
Formy pracy:
grupowa,
indywidualna.
Metody:
słowna,
pokazu,
1
działanie praktyczne,
ekspresja plastyczna.
Pomoce dydaktyczne: Tekst wierszyka edukacyjnego - „Rady Pana śmietnika dla wszystkich
dzieci”- Stowarzyszenie Zielona Stalówka, duże plansze przedstawiające pojemniki na odpady
oraz ilustracje śmieci przyczepiane na rzep, rolki po papierze toaletowym, paski krepy w
kolorze żółtym i czarnym, papier kolorowy, nożyczki, klej
Przebieg zajęć:
1. Przywitanie się z dziećmi.
2. Wprowadzenie do tematu zajęć poprzez odczytanie części wierszyka edukacyjnego –
„Rady Pana śmietnika dla wszystkich dzieci”:
Jestem śmietnik drogie dzieci,
mam w swym brzuszku wiele śmieci.
Taki zwyczaj ludzie mają,
że mi wciąż je podrzucają.
No, cóż! Takie me zadanie!
Zjadam śmieci na śniadanie,
na obiadek i kolację.
To mój zawód – przyznam rację!
Ciężka dola, trudna praca,
ale to się nie opłaca.
Bo od wielkich tych ilości ,
wciąż dostaję niestrawności!
Od tych śmieci ledwo żyję,
na dodatek bardzo tyję!
Wciąż kłopoty mam ze zdrowiem.
Co mam zrobić? Kto mi powie?
3. Wypowiedzi dzieci, w jaki sposób mogą pomóc śmietnikowi. Wyjaśnienie tematyki
zajęć.
2
4. Odczytanie kolejnej części wierszyka edukacyjnego:
Nie mam na lekarzy kasy,
teraz bardzo ciężkie czasy!
Po co lekarz? Po co kasa?
Do was się o pomoc zwracam.
Wszystko będzie „superowo”,
Kiedy Wy ruszycie głową!
Wspomożenie mnie w chorobie.
A jak? Zaraz wam podpowiem.
Nie wrzucajcie w ten mój brzuszek,
reklamówek, pudeł, puszek,
buteleczek, szmat, plastików,
innych śmieci - tak bez liku!
Wrzućcie je na „talerzyki”,
- czyli takie pojemniki,
które są pomocą dużą,
bo do tego właśnie służą.
5. Rozmowa na temat pojemników na odpady, jakie mają kolory i co one oznaczają.
Zaprezentowanie dużych plansz z pojemnikami oraz odczytanie krótkiej rymowanki na ...