Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Izabela Wiśniewska
Data publikacji
2020-06-25
Średnia ocena
0,00
Pobrań
176

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Wymaganie par. 8 ust. 3 pkt 1
 Pobierz (docx, 26,8 KB)

Podgląd treści

Opis i analiza sposobu realizacji wymagań: §8 ust.3 pkt 1

Rozporządzenia MEN w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli

umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia oraz narzędzi multimedialnych

i informatycznych sprzyjających procesowi edukacji.

Nauczanie w sali lekcyjnej powinno być efektywne, to znaczy przyczynić się do wzrostu wiedzy i umiejętności ucznia, a także powinno odbywać się w formie i warunkach sprzyjających szybkiemu przyswajaniu wiedzy. Metody aktywizujące mają za zadanie po pierwsze, urozmaicić lekcję, a po wtóre, pobudzić mechanizmy powodujące przyswajanie wiedzy, przyrodzone każdemu człowiekowi.

Tradycyjnie funkcjonuje założenie, że ludzie posiadają trzy typy inteligencji: wzrokową, ruchową i słuchową. Niektórzy badacze jak Howard Gardener, czy Thomas Armstrong, rozwijają ten podział o dodatkowe typy.

Przykładowo H. Gardener prezentuje:

Inteligencję lingwistyczną

Inteligencję przestrzenno-wizualną

Inteligencję matematyczno-logiczną

Inteligencję muzyczną

Inteligencję interpersonalną

Inteligencję intrapersonalną

Inteligencję naturalistyczną

Inteligencję kinestetyczną

Natomiast T. Armstrong wyróżnia:

inteligencję obrazów - dotyczy ,,myślenia za pomocą oczu”, przypominania i przetwarzania obrazów;

inteligencję słów - związana z umiejętnością biegłego i komunikatywnego wyrażania się, efektywnego stosowania zasad retoryki wypowiedzi;

inteligencję ciała - wykorzystująca zdolności w zakresie koordynacji ruchowej, także manualne;

inteligencję dźwięków - występująca u osób obdarzonych talentami muzycznymi;

inteligencję logiczną - dotycząca uzdolnień matematycznych, ale również szeroko pojętej umiejętności logicznego myślenia;

inteligencję społeczną - przejawiająca się w łatwym nawiązywaniu więzi i mądrym kształtowaniu relacji;

inteligencję przyrodniczą - dotyczącą dążenia do życia w bliskości z naturą, a także dostrzegania i interpretowania zjawisk przyrodniczych;

inteligencję własnego ja - związaną z umiejętnością rozwijania własnego potencjału;

inteligencję egzystencjalną - jej wyróżnienie to największy krok w zakresie uzupełnienia koncepcji Gardnera. Dotyczy umiejętności ustosunkowywania się do spraw ostatecznych

i zdolności do deklarowania oraz zachowywania określonych wartości.

Niezależnie, od przyjętych podziałów inteligencji, metody aktywizujące stosowane podczas nauki języka angielskiego powinny uwzględniać różne umiejętności i inteligencje posiadane przez dzieci.

Jako nauczyciel uczący dzieci zarówno z I jak i II poziomu edukacyjnego, stosuję metody aktywizujące dobrane odpowiednio do wieku dzieci, ich poziomu znajomości języka i liczebności klasy.

W I etapie edukacyjnym doskonale sprawdzają się:

kalambuty. Tą metodą można wyćwiczyć znajomość słownictwa o tematyce: zwierzątka (imitowanie odgłosów zwierząt, sposobu ich poruszania się), emocje (mimika twarzy wskazująca na happy – zadowolony, sad – smutny itd.), kierunki (go straight – idź prosto, turn left – skręć w lewo itd.).

głuchy telefon, w którym uczniowie przekazują sobie „na ucho” słówko podane przez nauczyciela. Ostatni uczeń wypowiada słowo na głos, niestety nie zawsze jest to to samo słowo, które było podane na początku. Ta metoda służy raczej zabawie i jest urozmaiceniem lekcji, gdyż słówka podczas przekazywania ulegają różnym modyfikacjom.

Śpiewanie ...