Dodaj publikację
Autor
Joanna Małocha
Data publikacji
2020-09-19
Średnia ocena
0,00
Pobrań
14

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Trzeci z serii konspektów lekcji dla szkoły średniej, poświęconych starożytnym cywilizacjom Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Tym razem zestawiono religie egipską, mezopotamską, perską, a także starożytnego Izraela Oraz Indii i Chin. Oprócz szczegółowego planu lekcji (opartego na pracy w grupach i analizie tekstów źródłowych) dodano propozycje ćwiczeń.
 Pobierz (pdf, 607,6 KB)

Podgląd treści

ZESTAW TRZECH KONSPEKTÓW LEKCJI HISTORII DLA KLASY
I LO, POŚWIĘCONYCH STAROŻYTNYM KULTUROM WSCHODU

KONSPEKT III - Religie starożytnego Wschodu

Joanna Małocha

1. Szkoła: Liceum Ogólnokształcące
2. Klasa: I
3. Temat lekcji: Religie starożytnego Wschodu
4. Cele:

a) uczeń po lekcji powinien znać:
- pojęcia: politeizm, monoteizm, sąd Ozyrysa, mumifikacja, reinkarnacja, hinduizm,
braminizm, buddyzm, nirwana, konfucjanizm, mastaba, synagoga, Arka Przymierza,
prorok, Bhagawadgita, Wedy, Księga Umarłych, Enuma elisz, dualizm,

- głównych bogów i myślicieli czczonych w starożytnym Egipcie (Re, Ozyrys, Horus, Ptah,
Amon, Izyda, Hathor, Tot, Anubis), Mezopotamii (Enki, Marduk, Anuna, Iszkur,
Gilgamesz), Indiach (Wisznu, Sziwa, Budda, Wielka Bogini, Indra, Waruna), Chinach
(Konfucjusz), Izraelu (Jahwe, Mesjasz), Persji (Zaratustra, Ahuramazda, Aryman),

- obowiązki i przywileje kapłanów w religiach starożytnego Wschodu,
-

formy oddawania czci bogom praktykowane przez starożytnych Egipcjan, Izraelitów,
Chińczyków, Persów, mieszkańców doliny Indusu i Mezopotamii,

- wierzenia odnośnie życia pozagrobowego panujące wśród starożytnych ludów Wschodu,
- pisma święte i mity (np. o stworzeniu świata) wytworzone w starożytnym Egipcie,

Indiach, Chinach, Persji, Izraelu i Mezopotamii.

b) uczeń po lekcji powinien umieć:
- prawidłowo operować pojęciami poznanymi w trakcie lekcji;
- poprawnie korzystać z podręcznika, tekstów naukowych, popularno – naukowych

i źródłowych;

- należycie dokonywać selekcji informacji na wybrany temat;
- opowiedzieć, jak starożytni mieszkańcy Wschodu wyobrażali sobie bogów i w jaki sposób

oddawali im cześć,

- wskazać, jakie odbicie w literaturze i sztuce miały wierzenia starożytnych Egipcjan,

Izraelitów, Persów, Chińczyków, mieszkańców doliny Indusu i Mezopotamii,

- przedstawić poglądy na życie pozagrobowe i sposoby grzebania zmarłych obowiązujące

w poszczególnych cywilizacjach starożytnego Wschodu,

- pracować w

zespole, umiejętnie prezentując własne

stanowisko

i biorąc

-

współodpowiedzialność za wyniki całej grupy,
samodzielnie formułować problemy badawcze i poszukiwać danych potrzebnych do ich
rozwiązania.

c) uczeń po lekcji powinien sobie uświadomić:
-
-

rolę, jaką pełniła religia w życiu starożytnych mieszkańców Wschodu,
jakie są podobieństwa i różnice religii starożytnych Egipcjan, Chińczyków, Persów,
Izraelitów, mieszkańców Mezopotamii i doliny Indusu,

- wzajemne interakcje między wierzeniami a życiem społecznym starożytnych cywilizacji,
-
-

zasady demokratycznej współpracy,
iż równie ważne jest umiejętne stawianie pytań, jak i rozsądne poszukiwanie na nie
odpowiedzi .

5. Metody:

Rozmowa nauczająca; praca w grupach z wykorzystaniem: podręcznika, przygotowanych
przez nauczyciela materiałów (tekstów naukowych, popularno – naukowych i źródłowych
oraz ikonografii); lekcja oparta na modelu uczenia się przez wspólne badanie.

-
-

-

6. Środki dydaktyczne:
ćwiczenie powtórzeniowe – krzyżówka (oprac. własne);
teksty naukowe, popularno – naukowe i źródłowe poświęcone zagadnieniu religii
starożytnego Wschodu (oprac. własne);
ilustracje czarno – białe przedstawiające dzieła sztuki związane z religijnością
starożytnych mieszkańców Wschodu:

Black J., Green A., Słownik mitologii Mezopotamii. Bogowie, demony, symbole, Katowice
1998, s. 40 – 41, 44 – 45, 58 ...