Dodaj publikację
Autor
Jolanta Sobkowicz
Data publikacji
2020-12-29
Średnia ocena
0,00
Pobrań
55

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz dwóch lekcji języka polskiego w klasie VI do analizy i interpretacji wiersza „Pieśń o żołnierzach z Westerplatte” K. I. Gałczyńskiego metodą przekładu intersemiotycznego. Lekcja ta odwołuje się do różnych możliwości percepcyjnych oraz wrażliwości uczniów: słuchowców, wzrokowców czy kinestetyków.
 Pobierz (doc, 21,5 KB)

Podgląd treści


Ró¿ne sposoby czytania i interpretowania utworu poetyckiego.

Scenariusz dwóch lekcji jêzyka polskiego w klasie VI do analizy i interpretacji wiersza
„Pieœñ o ¿o³nierzach z Westerplatte” K. I. Ga³czyñskiego metod¹ przek³adu intersemiotycznego.
Lekcja ta odwo³uje siê do ró¿nych mo¿liwoœci percepcyjnych oraz wra¿liwoœci uczniów: s³uchowców, wzrokowców czy kinestetyków. Pozwala uczniom o mniejszej umiejêtnoœci werbalizowania swoich emocji na przekazanie ich w innej formie. Uczniowie wyra¿aj¹cy swój odbiór tekstu poprzez ró¿ne œrodki wyrazu wzbogacaj¹ jego pole interpretacyjne dla innych.

Temat: „Ka¿dy znajduje jakieœ swoje Westerplatte”. JP2

Treœci podstawy programowej do lekcji:
I Kszta³cenie literackie i kulturowe:
omawia elementy œwiata przedstawionego, wyodrêbnia obrazy poetyckie w poezji;
zna i rozpoznaje w tekœcie literackim: epitet, porównanie, przenoœniê, wyrazy dŸwiêkonaœladowcze, oraz okreœla ich funkcje;
omawia funkcje elementów konstrukcyjnych utworu, w tym tytu³u, puenty, punktu kulminacyjnego;
charakteryzuje podmiot liryczny i bohaterów w czytanych utworach;
okreœla tematykê oraz problematykê utworu;
nazywa wra¿enia, jakie wzbudza w nim czytany tekst;
objaœnia znaczenia dos³owne i przenoœne w tekstach;
okreœla doœwiadczenia bohaterów literackich i porównuje je z w³asnymi;
przedstawia w³asne rozumienie utworu i je uzasadnia;
II Kszta³cenie jêzykowe:
rozumie dos³owne i przenoœne znaczenie wyrazów w wypowiedzi; rozpoznaje wyrazy wieloznaczne, rozumie ich znaczenie w tekœcie oraz œwiadomie wykorzystuje do tworzenia w³asnych wypowiedzi;
dostosowuje sposób wyra¿ania siê do zamierzonego celu wypowiedzi;
III Tworzenie wypowiedzi:
uczestniczy w rozmowie na zadany temat,
rozró¿nia argumenty odnosz¹ce siê do faktów i logiki oraz odwo³uj¹ce siê do emocji;
redaguje notatki;
opowiada o przeczytanym tekœcie;
IV Samokszta³cenie:
doskonali ciche i g³oœne czytanie;
doskonali ró¿ne formy zapisywania pozyskanych informacji;

Kompetencje kluczowe æwiczone na lekcji:
1) czytanie – rozumiane jako umiejêtnoœæ rozumienia, wykorzystywania i przetwarzania tekstów
w zakresie umo¿liwiaj¹cym zdobywanie wiedzy, rozwój emocjonalny, intelektualny i moralny oraz uczestnictwo w ¿yciu spo³eczeñstwa;
2) umiejêtnoœæ komunikowania siê w jêzyku ojczystym zarówno w mowie, jak i w piœmie;
3) umiejêtnoœæ uczenia siê jako sposób zaspokajania naturalnej ciekawoœci œwiata, odkrywania swoich zainteresowañ i przygotowania do dalszej edukacji;
4) umiejêtnoœæ pracy zespo³owej.

Formy pracy: - indywidualna, - grupowa, - zbiorowa.

Metody: - heureza, - przek³ad intersemiotyczny.

Materia³y:
tekst utworu pociêtego na kawa³ki w kopercie dla ka¿dej grupy,
zdjêcie Pomnika Obroñców Wybrze¿a wersja czarno – bia³a na stronê A4,
materia³y plastyczne: farby, kredki, plastelina lub inne do stworzenia modelu pomnika,
https://www.youtube.com/watch?v=j3eUc_I2s6M Obrona Westerplatte,
https://www.youtube.com/watch?v=Tg5ciDOIyvo Homilia JP 2 (1:40)
„Ka¿dy z was, m³odzi przyjaciele, znajduje te¿ w ¿yciu jakieœ swoje ...