- 45minut.pl
- Publikacje
- Języki obce
PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO
NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO
UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY
NAUCZYCIELA MIANOWANEGO
Nauczyciel: mgr
Data rozpoczęcia stażu: 1 wrzesień 2020
Planowany termin zakończenia stażu: 31 maj 2023
Nauczany przedmiot: Język angielski
Opiekun stażu: mgr
Szkoła: Szkoła Podstawowa w Ludwinowie, Ludwinów 30, 42-320 Niegowa
Dyrektor Szkoły: mgr
POSIADANE KWALIFIKACJE: ukończone studia magisterskie na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach na Wydziale Filologicznym na kierunku filologia angielska, specjalność: nauczycielska
CELE STAŻU:
Cel główny: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego
Cele szczegółowe:
1. Podejmowanie działań mających na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy, w tym doskonalenie umiejętności stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej,
2. Realizowanie zadań służących podniesieniu jakości pracy szkoły,
3. Pogłębianie wiedzy i umiejętności służących własnemu rozwojowi oraz podniesieniu jakości pracy szkoły, samodzielnie lub przez udział w formach kształcenia ustawicznego.
Podstawowe akty prawne:
1. Ustawa z 26 stycznia 1982r. karta Nauczyciela ( Dz.U. 2019r. poz 2215)
2. Rozporządzenie MEN z dnia 26 lipca 2018r. w sprawie uzyskiwania stopnia awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. 2018 poz 1547)
3. Rozporzadzenie MEN z dnia 23 sierpnia 2019r. zmieniające rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopnia awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. 2019r poz. 1650)
§ 7 ust.2
Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego obejmują:
§ 7 ust.2 pkt.1
Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły
Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Dowody realizacji
1.
Poznanie procedury awansu zawodowego nauczycieli.
• analiza przepisów prawa oświatowego regulujących system awansu zawodowego:
- Rozporządzenie MEN z dnia 26 lipca 2018 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli;
- Karta Nauczyciela – Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. z późniejszymi zmianami;
- Rozporzadzenie MEN z dnia 23 sierpnia 2019r. zmieniające rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopnia awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. 2019r poz. 1650)
• tworzenie na własny użytek biblioteczki tekstów aktów prawnych dotyczących awansu;
• analiza artykułów zamieszczonych przez portale internetowe poświęcone awansowi przy tworzeniu planu rozwoju, sprawozdania, prezentacji dorobku;
• złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu;
• sporządzenie projektu planu rozwoju zawodowego;
• sporządzenie wniosku oraz przygotowanie dokumentacji do organu prowadzącego.
Wrzesień 2020
Czerwiec 2021 • przedłożenie wniosku o rozpoczęcie stażu;
• opracowanie projektu planu rozwoju zawodowego;
• notatki własne
2.
Współpraca z opiekunem stażu.
• zawarcie kontraktu z opiekunem określającego przyjęte warunki współpracy;
• ustalenie terminów spotkań;
• obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu;
• omawianie prowadzonych i obserwowanych zajęć w celu doskonalenia umiejętności omawiania i ewaluacji własnych i obserwowanych zajęć;
• przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego.
Wrzesień 2020
Cały okres stażu (zgodnie z harmonogramem)
Czerwiec 2023 • kontrakt;
• harmonogram współpracy;
• scenariusze zajęć;
• arkusze obserwacji.
• notatki własne
• sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego
3. Obserwacja zajęć przeprowadzonych przez innych nauczycieli w tym zajęć otwartych • obserwacja i omówienie zajęć. Cały okres stażu • potwierdzenia,
• notatki własne
4.
Pogłębianie swojej wiedzy i umiejętności poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego • aktywny udział w formach doskonalenia zawodowego wynikającego z potrzeb własnych i szkoły (udział w warsztatach metodycznych, szkoleniach, kursach doskonalących);
• udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu nauczycieli (szkolenia organizowane przez zespół samokształceniowy, rady szkoleniowe).
• udział w zajęciach otwartych i koleżeńskich
Cały okres stażu • zaświadczenia o ukończonych szkoleniach, warsztatach, kursach.
• notatki własne
• zaświadczenia, potwierdzenia
5.
Współorganizowanie imprez i uroczystości szkolnych. • współorganizowanie imprez i uroczystości szkolnych wynikających z kalendarza imprez
• zamieszczanie na stronie internetowej szkoły informacji z imprez i uroczystości szkolnych
Cały okres stażu • scenariusze imprez
6.
Przyswajanie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki.
• Zapoznanie się z literaturą z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki.
• Śledzenie nowości w literaturze i czasopismach.
• Systematyczne przeglądanie w Internecie stron edukacyjnych
Cały okres stażu • notatki własne
• wykaz książek
• wykaz stron internetowych
7.
Opracowanie własnej bazy materiałów i pomocy dydaktycznych • gromadzenie oraz tworzenie własnych pomocy dydaktycznych (gry karciane, gry planszowe, karty pracy, itp.)
Cały okres stażu • zbiór pomocy dydaktycznych
•karty pracy
• przykładowe scenariusze zajęć
• zdjęcia
8.
Organizowanie szkolnych konkursów.
• organizacja szkolnego konkursu językowo-plastycznego
• organizacja szkolnego konkursu językowego „English around us”
Cały okres stażu • opracowanie regulaminu
• zdjęcia
9.
Uczestnictwo w pracach związanych z realizacją zadań szkoły • pełnienie funkcji opiekuna Samorządu Uczniowskiego
• współtworzenie i aktualizowanie dokumentacji szkolnej w ramach współpracy w Zespole Samokształceniowym Nauczycieli klas 4-8
• udział w posiedzeniach i szkoleniach Rady Pedagogicznej
• udział w pracach różnorodnych komisji – egzaminacyjnej, konkursów przedmiotowych, itp.
Cały okres stażu
Zgodnie z planem pracy Rady Pedagogicznej • dokumentacja szkolna
• potwierdzenia
§ 7 ust.2 pkt.2
Umiejętność rozpoznawania potrzeb rozwojowych uczniów i uwzględniania ich w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej
Lp. Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji
1.
Poznanie środowiska uczniów i ich rodziców • obserwacja uczniów w różnych sytuacjach
• spotkania z rodzicami, rozmowy indywidualne, wspólne rozwiązywanie szkolnych problemów
• wspólne rozwiązywanie (z rodzicami i innymi nauczycielami) problemów szkolnych uczniów
Cały okres stażu
Wg potrzeb • notatki własne
• wpisy w dziennikach
2.
Poszerzanie wiedzy na temat potrzeb i możliwości uczniów • analiza dokumentacji psychologiczno-pedagogicznej uczniów (opinie i orzeczenia)
• analiza programu profilaktyczno-wychowawczego placówki na dany rok szkolny
• dostosowanie metod i form pracy, tak aby zaangażować każdego ucznia (zróżnicowane zabawy, gry)
• rozszerzenie tematyki zajęć dla uczniów uzdolnionych i zainteresowanych, tworzenie dodatkowych zadań
• pomoc uczniom z trudnościami edukacyjnymi w powtórzeniu i utrwaleniu materiału
Cały okres stażu
•potwierdzenie
•notatki własne
•karty pracy
• zbiór pomocy dydaktycznych
3.
Prowadzenie zajęć dodatkowych • prowadzenie dodatkowych zajęć wyrównawczych oraz rozwijających z języka angielskiego.
• przygotowanie uczniów do konkursów szkolnych i międzyszkolnych – praca indywidualna lub zespołowa Zajęcia 1 raz w tygodniu
Cały okres stażu • wpisy w dziennikach
• potwierdzenie
§ 7 ust.2 pkt.3
Umiejętność uwzględniania w pracy metod aktywizujących ucznia.
Lp. Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji
1.
Wykorzystywanie metod aktywizujących ucznia • wykorzystywanie metod aktywizujących na zajęciach, dostosowanych do potrzeb i możliwości podopiecznych
• korzystanie z portali, stron internetowych i czasopism przeznaczonych dla nauczycieli języków obcych w celu inspiracji do ciekawych rozwiązań metodycznych
• udział w szkoleniach i webinariach dot. wykorzystywania metod aktywizujących na lekcjach
• stosowanie metod opartych na działaniu, przeżywaniu, poznawaniu: burza mózgów, mapa myślowa, drama, gry dydaktyczne, bingo, stacje zadaniowe, biegane zadania, memory, gry karciane
Cały okres stażu • przykładowe scenariusze zajęć
• notatki własne
• zaświadczenia
•
karty pracy
• zbiór pomocy dydaktycznych
§ 7 ust.2 pkt.4
Umiejętność dokonywania ewaluacji własnej pracy i wykorzystania jej wyników do doskonalenia warsztatu pracy
Lp. Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji
1.
Ewaluacja podejmowanych działań edukacyjno-wychowawczych • samodzielna analiza skuteczności prowadzonych działań poprzez obserwację podopiecznych
• analiza wyników przeprowadzonych sprawdzianów, klasówek itp. • rozmowy z rodzicami i nauczycielami
• konsultowanie przeprowadzonych zajęć z osobą obserwującą
• określenie mocnych i słabych stron własnej działalności.
W okresie trwania stażu
• notatki własne
• wnioski
• wprowadzenie udoskonaleń
w prowadzeniu zajęć.
§ 7 ust.2 pkt.5
Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego
Lp. Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji
1.
Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna • ustalenie z opiekunem stażu terminów i tematyki zajęć prowadzonych
• przedstawienie scenariusza zajęć do konsultacji
• przeprowadzenie zajęć w obecności opiekuna
• ewaluacja – omówienie przebiegu i efektów zajęć
4 zajęcia w każdym roku stażu • scenariusze zajęć
• arkusz obserwacji lekcji
• notatki własne
2.
Prowadzenie zajęć w obecności dyrektora • ustalenie z dyrektorem terminu zajęć
• przedstawienie opiekunowi scenariusza zajęć do konsultacji
• przeprowadzenie zajęć w obecności dyrektora
• ewaluacja – omówienie przebiegu i efektów zajęć
Po ustaleniu przez dyrektora • scenariusze zajęć
• arkusz obserwacji lekcji
• notatki własne
3.
Dzielenie się wiedzą z innymi nauczycielami w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia • wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami uczącymi w danej klasie
• udział w zespole przedmiotowym - przedstawianie sugestii i opinii nt. bieżącej działalności edukacyjno-wychowawczej szkoły
• dzielenie się doświadczeniem i wiedzą zdobyta na szkoleniach (program eTwinning, Erasmus+ KA1 i KA2)
Cały okres stażu, według potrzeb •notatki własne
• lista obecności
• materiały przygotowane na szkolenie
4. Przeprowadzenie 2 lekcji otwartych dla wszystkich nauczycieli szkoły w trakcie trwania stażu. • przygotowanie i omówienie 2 scenariuszy zajęć z opiekunem stażu
• ewaluacja – omówienie przebiegu i efektów zajęć z opiekunem stażu
2 lekcje w trakcie całego okresu stażu • lista obecności
• materiały przygotowane na lekcje
§ 7 ust.2 pkt.6
Umiejętność uwzględniania w pracy problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.
Lp. Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji
1.
Rozpoznawanie problemów środowiska uczniów i współczesnych problemów społeczno-cywilizacyjnych. • przedstawianie sugestii i opinii nt. bieżącej działalności edukacyjno-wychowawczej szkoły
• zapoznanie z orzeczeniami oraz opiniami poradni psychologiczno-pedagogicznych
• dostosowanie wymagań edukacyjnych
• indywidualizacja metod i form pracy ze względu na potrzeby i możliwości uczniów
• diagnozowanie środowiska rodzinnego uczniów we współpracy z pedagogiem szkolnym.
• współpraca z rodzicami
• kontakty z rodzicami – zebrania, rozmowy indywidualne, rozwiązywanie problemów, kontakt przez e – dziennik
• indywidualne rozmowy z uczniami
Cały okres stażu • notatki własne
• dokumentacja własna
2. Podejmowanie działań związanych z profilaktyką dopalaczy, używek oraz uzależnień od komputera, internetu • uwrażliwienie uczniów na potrzeby innych ludzi oraz otaczającego świata.
• poruszanie tematyki dopalaczy, cyberprzemocy, fonoholizmu Cały okres stażu – zgodnie z programem profilaktyczno- wychowawczym obowiązującym w szkole • notatki własne
3. Kształtowanie prospołecznych, obywatelskich i patriotycznych postaw uczniów oraz przekazywanie dziedzictwa kulturowego • współorganizowanie wycieczek po najbliższej okolicy
• współpraca z Kołem Gospodyń Wiejskich
•współpraca z lokalnymi stowarzyszeniami
• czynne zachęcanie uczniów do udziału w wolontariacie
• wsparcie uczniów w organizacji akcji prospołecznych na terenie szkoły
• kształtowanie postaw prozdrowotnych – opracowanie scenariuszy zajęć z wykorzystaniem tematyki ekologicznej, prozdrowotnej
• udział uczniów w apelach związanych ze świętami narodowymi.
Cały okres stażu
Zgodnie z harmonogramem • notatki własne
• zapisy w dziennikach lekcyjnych
• scenariusze zajęć
• zdjęcia
§ 7 ust.2 pkt.7
Umiejętność posługiwania się przepisami prawa dotyczącymi odpowiednio oświat, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
Lp. Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji
1.
Doskonalenie wiedzy i umiejętności związanych z obowiązującymi dokumentami i aktami prawnymi w oświacie. • analiza obowiązujących ustaw i rozporządzeń związanych z oświatą
• analiza przepisów prawa dot. awansu zawodowego nauczycieli
• analiza dokumentów wewnątrzszkolnych, np. programu profilaktyczno-wychowawczego, statutu itp.
Cały okres stażu • notatki własne
• dokumentacja własna
2.
Wykorzystywanie wiedzy o prawie oświatowym • wykorzystywanie zdobytej wiedzy do opracowania planu rozwoju zawodowego, sprawozdania itp.
• analizowanie przepisów prawa oświatowego do bieżącej pracy dydaktyczno-wychowawczej. Cały okres stażu • notatki własne
§ 7 ust.2 pkt.8
Umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych.
Lp. Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji
1.
Wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnej w pracy. • wyszukiwanie i drukowanie potrzebnych informacji z zakresu awansu zawodowego i przepisów prawa oświatowego
• przygotowanie dokumentacji szkolnej: planów realizacji treści programowych, sprawozdań i innych
• współtworzenie strony internetowej szkoły: sporządzanie notatek informacyjnych z wycieczek i uroczystości, umieszczanie relacji na stronie szkoły
• utrzymywanie e-mailowego kontaktu z gronem pedagogicznym, rodzicami, instytucjami oświatowymi,
• wymiana informacji, doświadczeń i materiałów z innymi nauczycielami,
• wyszukiwanie ciekawych pozycji wydawniczych – zakup książek, czasopism do celów samokształceniowych
• utworzenie własnej biblioteczki multimedialnej metodycznoprzedmiotowej i własnej bazy cyfrowych materiałów dydaktycznych,
• uczestnictwo w kursach e-learningowych, webinariach, ekonferencjach
• publikacje własnych materiałów na stronach internetowych
Cały okres stażu
• dokumentacja własna
• zdjęcia
• sporządzone materiały dydaktyczne
• materiał zamieszczony na edukacyjnych portalach internetowych dla nauczycieli
2.
Wykorzystywanie narzędzi TIK podczas zajęć. • opracowywanie materiałów i pomocy dydaktycznych przy pomocy komputera
• wykorzystywanie filmów i prezentacji multimedialnych w trakcie zajęć
• wykorzystanie tablicy multimedialnej podczas zajęć
• stosowanie szerokiego zakresu aplikacji i programów multimedialnych, między innymi quizów interaktywnych (np. Kahoot, Quizizz), gier i zadań interaktywnych (np. Quizlet, LearningApps, genially), cyfrowych podręczników interaktywnych
• prowadzenie dziennika elektronicznego
• prowadzenie z uczniami zajęć online
Cały okres stażu • dokumentacja własna
• zdjęcia
• sporządzone materiały dydaktyczne
• w sytuacji zawieszenia zajęć
Opracowała:
Zatwierdzam do realizacji:
………………………………………… …………………………………....
(data i podpis dyrektora) (podpis nauczyciela)
Podgląd treści
PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO
NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO
UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY
NAUCZYCIELA MIANOWANEGO
Nauczyciel: mgr
Data rozpoczęcia stażu: 1 wrzesień 2020
Planowany termin zakończenia stażu: 31 maj 2023
Nauczany przedmiot: Język angielski
Opiekun stażu: mgr
Szkoła: Szkoła Podstawowa w Ludwinowie, Ludwinów 30, 42-320 Niegowa
Dyrektor Szkoły: mgr
POSIADANE KWALIFIKACJE: ukończone studia magisterskie na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach na Wydziale Filologicznym na kierunku filologia angielska, specjalność: nauczycielska
CELE STAŻU:
Cel główny: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego
Cele szczegółowe:
1. Podejmowanie działań mających na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy, w tym doskonalenie umiejętności stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej,
2. Realizowanie zadań służących podniesieniu jakości pracy szkoły,
3. Pogłębianie wiedzy i umiejętności służących własnemu rozwojowi oraz podniesieniu jakości pracy szkoły, samodzielnie lub przez udział w formach kształcenia ustawicznego.
Podstawowe akty prawne:
1. Ustawa z 26 stycznia 1982r. karta Nauczyciela ( Dz.U. 2019r. poz 2215)
2. Rozporządzenie MEN z dnia 26 lipca 2018r. w sprawie uzyskiwania stopnia awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. 2018 poz 1547)
3. Rozporzadzenie MEN z dnia 23 sierpnia 2019r. zmieniające rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopnia awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. 2019r poz. 1650)
§ 7 ust.2
Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego obejmują:
§ 7 ust.2 pkt.1
Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły
|Lp. |Zadania do wykonania |Formy realizacji |Termin |Dowody realizacji |
|1. | |• analiza przepisów prawa oświatowego | |• przedłożenie wniosku o |
| | |regulujących system awansu zawodowego: |Wrzesień 2020 |rozpoczęcie stażu; |
| | |- Rozporządzenie MEN z dnia 26 lipca 2018 | |• opracowanie projektu |
| | |roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu | |planu rozwoju zawodowego; |
| | |zawodowego przez nauczycieli; | |• notatki własne |
| | |- Karta Nauczyciela – Ustawa z dnia 26 | | |
| | |stycznia 1982r. z późniejszymi zmianami; | | |
| | |- Rozporzadzenie MEN z dnia 23 sierpnia | | |
| | |2019r. zmieniające rozporządzenia w | | |
| | |sprawie uzyskiwania stopnia awansu | | |
| | |zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. 2019r| | |
| | |poz. 1650) | | |
| | |• tworzenie na własny użytek biblioteczki | | |
| | |tekstów aktów prawnych dotyczących awansu;| | |
| |Poznanie procedury awansu | | | |
| |zawodowego nauczycieli. |• analiza artykułów zamieszczonych przez | | |
| | |portale internetowe poświęcone awansowi | | |
| | |przy tworzeniu planu rozwoju, | | |
| | |sprawozdania, prezentacji dorobku; | | |
| | |• złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu; | | |
| | |• sporządzenie projektu planu rozwoju | | |
| | |zawodowego; | | |
| | |• sporządzenie wniosku oraz przygotowanie | | |
| | |dokumentacji do organu prowadzącego. | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | |Czerwiec 2021 | |
|2. | |• zawarcie kontraktu z opiekunem |Wrzesień 2020 |• kontrakt; |
| | |określającego przyjęte warunki współpracy;| | |
| | |• ustalenie terminów spotkań; | | |
| | |• obserwacja zajęć prowadzonych przez | | |
| | |opiekuna stażu; | |• harmonogram współpracy; |
| | |• omawianie prowadzonych i obserwowanych | |• scenariusze zajęć; |
| | |zajęć w celu doskonalenia umiejętności | |• arkusze obserwacji. |
| | |omawiania i ewaluacji własnych i |Cały okres ...