Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘCIA Z WYCHOWANIA ESTETYCZNEGO
Grupa: 4- latki
Opracowała: Ewa Bielecka
Temat: „Czarne plus białe może być szare” – zabawy plastyczne z plamą.
Cele ogólne:
poznanie dzieci z wierszem z zastosowaniem ilustracji Pt. „Wszystko jest szare”- T. Fiutkowskiej
rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat wysłuchanego wiersza
poznanie sposobów łączenia kolorów (czarny z białym) w celu uzyskania barwy pochodnej
wzbogacanie doświadczeń plastycznych dzieci
wdrażanie do dbania o porządek w miejscu pracy
wdrażanie do porządkowania miejsca pracy
Cele szczegółowe:
dziecko zna treść wiersza pt. „Wszystko jest szare” T. Fiutkowskiej
potrafi odpowiadać na pytania nauczyciela zawiązane z treścią wiersza
wie w jaki sposób uzyskać szarą barwę
potrafi namalować pracę plastyczną stosując szarą barwę w różnych odcieniach
dba o prządek w miejscu pracy
porządkuje miejsce pracy
Metody:
czynna
słowna
oglądowa
Formy:
indywidualna
grupowa
Pomoce dydaktyczne:
ilustracje do wiersza
zestaw z sześcioma kolorami farb
kartki
pędzle
woda w miseczkach
PRZEBIEG ZAJĘCIA
I CZĘŚĆ WSTĘPNA:
Dzieci siedzą na krzesełkach w półkolu przed tablicą. Na tablicy zawieszone są ilustracje do wiersza. Nauczyciel recytuje wiersz Pt. „Wszystko jest szare” T. Fiutkowskiej.
Rozmowa na temat wiersza wspierana ilustracjami.
„Deszcz za oknem”- ćwiczenia oddechowe. Dzieci wstają z krzesełek. Unoszą ręce do góry wspinając się na palcach i jednocześnie nabierają powietrze nosem. Następnie wolno wypuszczają powietrze ustami, opuszczają ręce przechodząc do przysiadu. Zabawę powtarzamy trzy razy.
II CZĘŚĆ ZASADNICZA:
Podanie tematu zajęcia:
Na dzisiejszym zajęciu namalujemy szare obrazki, ponieważ mamy już późną jesień i wszystko zrobiło się szare.
Skierowanie uwagi dzieci na aurę za oknem; określenie pory roku, pogody - deszczowa pogoda, opisanie jesiennej aury - wszystko wokół jest szare, smutne.
Zaproszenie dzieci do stolików. Przed rozpoczęciem pracy podwijają rękawy, lekko odsuwają się od stolików, nauczyciel zwraca uwagę na zachowanie ostrożności podczas posługiwania się pędzlem i zachowanie porządku w miejscu pracy.
Do wykonania naszej pracy potrzebne będą farby plakatowe, pędzle i woda w miseczkach. To wszystko przygotowałam wam na stolikach. Lecz zanim zaczniecie swoją pracę, chcę wam pokazać jak ja namaluję szary obrazek. Mam tu ( nauczyciel wskazuje na stolik z przygotowanymi materiałami i przyborami) farby takie same jak na waszych stolikach...
Nauczyciel pokazuje dzieciom zestaw z sześcioma kolorami farb plakatowych. Dzieci nazywają kolory farb wskazane przez nauczyciela, określają z czym kojarzy się dany kolor np.: żółty jak słońce, niebieska jak niebo, czerwona jak serce, zielona jak trawa, czarna jak węgiel, biała jak mleko i jednocześnie malują na kartce plamy w omawianym kolorze. Nauczyciel przypomina, że po każdym kolorze należy spłukać pędzel i odsączyć nadmiar ...