Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘCIA OTWARTEGO DLA RODZICÓW
Grupa: 6 - latki
Temat: „Wielkanocne liczenie”- zabawa matematyczna.
Opracowała: Ewa Bielecka
Cele ogólne:
poznanie dzieci z tradycjami wielkanocnymi na podstawie treści wiersza pt. „Pisanki” Haliny Szayerowej
doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami w aspekcie kardynalnym i porządkowym w zakresie 8
tworzenie sytuacji doskonalących umiejętność określania wyniku dodawania
stwarzanie dzieciom sytuacji do osiągania indywidualnych sukcesów
organizowanie warunków do rozwijania pamięci, logicznego myślenia, zdolności kojarzenia i skupienia uwagi
kształcenie umiejętności współdziałania w zespole
Metody: samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych do wykonania
Forma: praca grupowa i indywidualna
Pomoce:
koperty dla każdego dziecka z 8 jajeczkami, sylwety miseczek dla każdego dziecka, podkładki, duże sylwety: kury, zajączka, 8 jajek i miski, 4 kartoniki z różną liczbą jajeczek do improwizacji ruchowej, 3 arkusze dużego papieru z sylwetą kury, sylwety kurczaków: małych - 4 kropki, średnich - 6 kropek, dużych - 8 kropek, magnetofon, nagranie „Taniec piskląt w skorupkach”, muzyka do zabawy na powitanie, trzy mazaki, pojemnik na pomoce.
Przebieg zajęcia:
I .Część wstępna:
Zabawa na powitanie. Rodzice ze swoimi dziećmi poruszają się w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce witają się częściami ciała, które wypowie nauczyciel: „Witamy się prawą ręką”, „Witamy się lewą ręką”, „Witamy się prawym kolanem”, „Witamy się lewym kolanem”. Ostatnie polecenie „Ustawimy się w kole parami, rodzice rozstaja się z dziećmi, które siadają na dywanie, a rodzice na krzesełkach”.
Dzieci siedzą na dywanie, otrzymują podkładki, koperty z sylwetami jaj oraz sylwety miseczek.
Jedno z rodziców odczytuje wiersz Pt. „ Pisanki” H. Szayerowej.
Zniosła mi kura jajek sześć.
Pytam więc kury– czy mogę zjeść?
– Ko… ko… ko… – zaprzecza hardo.
– Ani sadzonych, ani na twardo.
I jajecznicy – nie. I na miękko – nie!
Nie dam! Choćbym miała pęknąć!
Więc pytam grzecznie kury – czy mogę
utrzeć te jaja na kogel-mogel?
Spojrzała na mnie… jak na osła…
i zagdakała, wielce wyniosła,
że jaja… na pisanki zniosła!
Rozmowa na temat wiersza:
Co zniosła kura? (jajka)
Dlaczego nie chciała oddać jajek? (przeznaczyła je na pisanki)
Kiedy robimy pisanki? ( na Wielkanoc)
dzielenie wyrazu Wielkanoc na sylaby, liczenie sylab.
II. Część zasadnicza:
Skierowanie uwagi dzieci na tablicę, na której umieszczona jest sylweta kury. Nauczyciel zadaje pytanie:
Kto przypomni, co zniosła kura? Na tablicy mamy piękną kurkę, wobec tego czego tu brakuje? ( jajek). Kto domyśla się, gdzie ukryte są jajka? Nauczyciel zdejmuje z tablicy karton, którym zasłonięte są jajeczka. Prosi dzieci aby je policzyły. Następnie dzieci podają odpowiedzi. Sprawdzamy czy dobrze policzyły układając je kolejno i licząc.
Posługiwanie się liczebnikami głównymi. Nauczycielka prosi dzieci ...