Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć dla dzieci 5 - letnich
Czego uczą bajki?
Cele: - dziecko umie dokonać prostej charakterystyki postaci
- dziecko potrafi dostosować gest , ruch ciała , mimikę do odtwarzanej
treści utworu literackiego czy muzycznego
- dziecko umie reagować nz na zmianę melodii ruchem ciała , mimiką ,
gestem
Metody : słowna , poglądowa, zadań stawianych dziecku , samodzielnych doświadczeń
Formy : indywidualna , zbiorowa
Środki dydaktyczne : sylwety postaci z bajek , nagrania walca oraz menueta , konturowa korona z wzorkami
Przebieg zajęcia:
Rozwiązanie zagadki o Kopciuszku
Jaka to dziewczynka
Ma roboty wiele
A na wielkim balu
Zgubi pantofelek Kopciuszek
Krótka inscenizacja bajki ,, Kopciuszek ‘’z wykorzystaniem sylwet postaci
Rozmowa ukierunkowana na temat charakterystyki i postępowania głównych bohaterów baśni
- jak zachowywały się siostry Kopciuszka ?
-dlaczego żle traktowały Kopciuszka?
-jak zachowywał się Kopciuszek w stosunku do sióstr i macochy?
- jak zakończyła się bajka?
4. Zabawa w formie twórczej ekspresji ruchowej.Bal Kopciuszka – wchodzenie w role
N: Bal na zamku
Dz: Radośnie tańczą solo lub w parach
N :Kopciuszek ucieka z balu
Dz: Biegną
N: Kopciuszek gubi pantofelek
Dz:Smutne
N:Kopciuszek szuka pantofelka
Dz: Rozglądają się zatroskane
N: Kopciuszek znalazł pantofelek
Dz: Radośnie podskakują
5.Zabawa muzyczno – ruchowa ,, Królewski ukłon” – dzieci patrzą sobie w oczy , tak jak Kopciuszek z królewiczem , kłaniają się sobie nawzajem pochylając się w przód . Dzieci chodzą swobodnie po sali w rytm menueta , w czasie przerwy w muzyce zatrzymują się i przez kilka sekund każde z nich patrzy w oczy partnera . Następnie wykonują ukłon i rozchodzą się po sali balowej.
6 . Zabawa muzyczno – ruchowa ,, Na balu’’ . W zależności od rodzaju muzyki (menuet, walc ) dzieci reagują na zmianę melodii ruchem ciała , mimiką , gestem .
7.Zabawa bieżna ,,Stop klatka ‘’. Dzieci biegają swobodnie po Sali . Na sygnał ,, Hokus – pokus ‘’ dzieci zatrzymują się i nieruchomieją jak posągi .
*Posąg smutnego Kopciuszka
*Posąg złej macochy
*Posąg dobrej wróżki
*Posąg zakochanego Królewicza
8. Skojarzenie rekwizytu z postacią bajkową N. podnosi do góry jeden z rekwizytów , np. koronę , a dzieci wymieniają postacie bajkowe , z którymi kojarzy im się korona
9 .Rysowanie po śladzie elementów graficznych . Każde dziecko otrzymuje wyciętą z kartonu koronę z konturowymi wzorkami . Kolorują wzorki , a następnie sklejają koronę.
Opracowała: Katarzyna Tokarz