Dodaj publikację
Autor
Paulina Bralewska
Data publikacji
2021-02-23
Średnia ocena
0,00
Pobrań
84

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Projekt edukacyjny ,,5 zmysłów" dla uczniów z niepełnosprawnością umiarkowana, znaczną i głęboką
 Pobierz (docx, 26,1 KB)

Podgląd treści

Projekt edukacyjny

,,5 zmysłów”

dla uczniów z niepełnosprawnością umiarkowaną, znaczną i głęboką.

Opracowała:

Paulina Bralewska

Projekt ,,5 zmysłów” powstał z myślą o dzieciach, które ze względu na swoje deficyty poznają świat przede wszystkim zmysłami. Dzięki realizowanemu projektowi będziemy starać się wyjaśniać oraz zachęcać dzieci, aby poprzez dotyk, smak, węch, wzrok oraz słuch odbierały bodźce płynące z otoczenia, a tym samym poznawały świat, w którym się znajdują. Dzieci podczas zajęć realizowanych w ramach projektu wzbogacą swoje słownictwo oraz będą kształtować integrację sensoryczną. Planując zajęcia należy zadbać o atrakcyjność i urozmaicenie zajęć , a także dostosować stopień trudności poszczególnych zajęć do możliwości dziecka.

W projekcie biorą udział uczniowie z :

niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym z klasy II-III u

niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim z zespołu rewalidacyjno- wychowawczego.

Główne cele projektu:

wspieranie całościowego rozwoju dzieci

integracja uczniów klasy II-III u z uczniami zespołu rewalidacyjno- wychowawczego

dostarczanie różnych bodźców pobudzających układ nerwowy w tym:

zmysł dotyku

zmysł smaku

zmysł węchu

zmysł wzroku

zmysł słuchu.

Szczegółowe cele projektu:

wydłużanie czasu koncentracji uwagi

zaspokajanie potrzeby kontaktu z drugą osobą

doskonalenie umiejętności pomocy słabszym

usprawnianie kanału słuchowego poprzez dostarczanie dziecku dźwięków o różnym natężeniu

usprawnianie percepcji węchowej poprzez dostarczanie dziecku zapachów przyjemnych i nieprzyjemnych

usprawnianie dotyku poprzez stymulacje czuciową materiałami o różnej fakturze

poprawianie percepcji wzrokowej poprzez prezentowanie przedmiotów/obrazków o różnych barwach, kształtach

przybliżenie dziecku różnych smaków: słodki, słony, gorzki, kwaśny

Metody pracy:

metoda Porannego Kręgu

elementy muzykoterapii

zabawy paluszkowe/wierszyki masażyki

zabawy i ćwiczenia ruchowe

metoda malowania 10 palcami

zabawowa

papieroplastyka

praktycznego działania

mimowolnej obserwacji

naśladownictwa

pogadanka

elementy terapii taktylnej

Formy pracy:

indywidualna

grupowa

Czas trwania projektu:

6 spotkań cyklicznych odbywających się raz w tygodniu w poniedziałki na jednej godzinie lekcyjnej (6 tygodni). Zajęcia realizowane są na zajęciach ,,Komunikowanie i nawiązywanie kontaktu” w Sali Doświadczania Świata.

Organizacja działań:

Przywitanie uczniów przez nauczyciela, a następnie kolejno każdy uczeń ze sobą nawzajem.

Przedstawienie uczniom tematu zajęć i zachęcenie do wspólnej pracy i zabawy.

Zajęcia prowadzone są przez pomysłodawcę projektu, z pomocą nauczyciela wspierającego.

Każde spotkanie trwa 1 h lekcyjną- 45 min.

Środki dydaktyczne potrzebne do przeprowadzenia zajęć: odtwarzacz cd, farby, kredki, blok, karty pracy, płyty z muzyką, olejki zapachowe, przyprawy, instrumenty muzyczne, książki z bajkami, potrawy o charakterystycznym smaku(kwaśne, słone, słodkie, gorzkie), przedmioty o różnej fakturze, materiały sypkie, świeczki, latarka, chustka, masa plastyczna, kartki z wierszykami masażykami.

Każde zajęcia zawierają kolejne etapy:

Zabawy i zadania rozwijające poszczególne zmysły ( 1 zmysł na 1 zajęciach).

Prace plastyczne ...