Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Bajkoterapia jako metoda wspomagająca rozwój dziecka przedszkolnego.
Popularną metodą biblioterapeutyczną w ostatnich latach stała się bajkoterapia, która wykorzystuje bajki terapeutyczne, czyli specjalne utwory mające cel terapeutyczny, co odróżnia je od baśni i bajek. Bajki terapeutyczne dotyczą zagadnień, problemów i trudnych sytuacji, które są bliskie dzieciom, takich jak na przykład pierwsze dni w przedszkolu, trudności adaptacyjne, wizyta u lekarza, u dentysty, rozłąka z rodzicami, sytuacje kompromitacji np. zmoczenie. Celem bajek jest uspokojenie, redukcja napięcia, pomoc w budowaniu zasobów osobistych, by dziecko mogło z nich korzystać w trudnych sytuacjach.
Bajki terapeutyczne przeznaczone są dla dzieci w wieku od czterech do dziewięciu lat. Około czwartego roku życia dziecko zaczyna budować teorię umysłu. Jest zatem zdolne do wyobrażenia sobie, jak może pomyśleć inna osoba w tej samej sytuacji, którą ono przeżywa. Myślenie narracyjne wspomaga szybsze i lepsze zapamiętywanie, ponieważ mózg bardziej koncentruje się na fabule łącząc fakty w związki przyczynowo-skutkowe. Opowieści wyzwalają emocje, dzięki czemu łatwiej są zapamiętywane. W bajkach terapeutycznych kluczowa jest postać bohatera. Gdy zostaną zrozumiane motywy jego działań, cel, to o wiele łatwiej jest się z nim identyfikować oraz śledzić jego przygody.
Dla rozwoju intelektualnego, emocjonalnego i społecznego dziecka ważne jest wspieranie myślenia logiczno-matematycznego oraz narracyjnego, które pomaga w zrozumieniu świata, innych ludzi i samego siebie. Wspiera komunikację i funkcjonowanie w społeczeństwie.
Dzieci w wieku przedszkolnym charakteryzuje myślenie magiczne. Z tego powodu dla dzieci w tym wieku układa się bajki, których bohaterami są zwierzęta, przedmioty, rośliny czy pewne zjawiska przyrodnicze. Dzieci przedszkolne w sposób naturalny traktują wymyślony w bajkach świat fantastyczny i projektują go na rzeczywiste sytuacje życiowe. Pomocny w tym jest animizm, polegający na przypisywaniu cech życia przedmiotom nieożywionym oraz artyficjalizm, czyli przekonanie, że zjawiska przyrody, przedmioty zostały stworzone przez ludzi w określonym celu.
Bajki opowiadane dzieciom rozwijają wyobraźnię i wyzwalają aktywność twórczą. Dzieci mogą ją wyrażać w różnych formach np. poprzez ekspresję plastyczną, muzyczną, ruchową, werbalną i niewerbalną. Do każdej z nich można odnieść przykłady działań z wykorzystaniem właśnie bajek. Agnieszka Jaszczyk i Beata Kochaniak w swojej książce „Czarodziejski pyłek” przedstawiają przykłady działań dzieci właściwych dla poszczególnych rodzajów ekspresji. Rodzaje ekspresji oraz przykłady działań dzieci zostały przedstawione w tabeli nr 1:
Tabela nr 1
Rodzaj ekspresji
Przykłady działań dzieci
MUZYCZNO - RUCHOWA
- Relaks przy muzyce,
- improwizacje muzyczno – ruchowe,
- ilustrowanie treści bajki za pomocą ruchu.
PLASTYCZNA
- Rysowanie, malowanie zakończeń do bajek,
- wykonywanie ilustracji do tekstu bajki,
- tworzenie własnych książeczek z bajkami,
- rysowanie ulubionych bohaterów bajkowych,
- wykonywanie historyjek obrazkowych do treści bajek ...