Dodaj publikację
Autor
Aleksandra Szczotok
Data publikacji
2021-05-03
Średnia ocena
0,00
Pobrań
79

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program Innowacji Pedagogicznej „Myślenie wizualne w szkole”
 Pobierz (docx, 15,4 KB)

Podgląd treści

Program

Innowacji Pedagogicznej

„Myślenie wizualne w szkole”

Wstęp

Myślenie Wizualne to wykorzystywanie wizualizacji w myśleniu inaczej myślenie obrazami. Wynika ono z tego, że ludzie kodują informacje w dwóch kanałach: werbalnym oraz wizualnym.

W pierwszym etapie poznawania Myślenia Wizualnego następuje wzbogacenie zwykłego sposobu myślenia o obrazy. Rozwija się praktyczna wyobraźnia i zdolności do wizualizacji złożonych kwestii.

Drugim etapem są rysunki, które podsumowują informacje. Wystarczą nawet najprostsze ilustracje, ograniczające się choćby do patyczków, kilku strzałek i symbolicznych, minimalistycznych ikonek.

Czy potrzebny jest nam talent? Nie! Rysunki nie muszą być przesadnie skomplikowane, aby przekazać to, co chcesz. Poza tym, jakość swoich rysunków można polepszyć i szlifować, dokładnie tak, jak każdą inną umiejętność!

Do świetnej zabawy wystarczy praktyka, która czyni mistrza, zgoda na eksperymentowanie w zabawie oraz poznanie kilku sztuczek i odrobiny wiedzy, jak to robić. Z czasem rozwija się kreatywności i wytwarza własny styl.

Jednym z najpopularniejszych rodzaj myślenia wizualnego jest Sketchnoting – czyli notatki rysunkowe. Można wykonywać je w pracy, w szkole, w domu, podczas zabaw z dziećmi.

Sketchnoting –  z angielskiego sketch – szkic, noting – notowanie. Czyli notatki rysunkowe, notowanie z elementami szkicowania, bazgrania, rysowania.

Rysunkowy notowanie ułatwia skupienie i zapamiętywanie przekazywanych treści. Pomaga również wyzwolić kreatywność i świeże spojrzenie, ponieważ rysując coś, musimy zastanowić się co dane hasło dla nas oznacza. Sketchnoting to jednak nie tylko rysunki. To również opisy i hasła, które pomagają nadać rysunkom określone znaczenie. Sketchnotki najczęściej robione są na własny użytek

Informacje ogólne

Rodzaj innowacji: metodyczna

Adresaci: uczniowie SSP nr 2 w(…), nauczyciele

Autorzy innowacji: Aleksandra Szczotok

Miejsce realizacji: Sportowa Szkoła Podstawowa nr 2 (…)

Czas trwania: luty- maj 2021r. z możliwością przedłużenia na kolejne edycje

Forma: Zajęcia dodatkowe- stacjonarne lub on-line dla chętnych uczniów

Cele ogólne i szczegółowe

Celem zaproponowanych zajęć jest zdobycie wiedzy dotyczącej myślenia wizualnego, skechnotingu oraz wprowadzenie i zastosowanie zdobytej wiedzy w procesie nauczania i uczenia się podczas lekcji czy zajęć dodatkowych.

Aktywne uczestnictwo w zajęciach i rozwijanie umiejętności notowania wizualnego pozwoli:

- zapamiętać poznane treści lepiej i na dłużej

- zwiększyć koncentrację uwagi i skupienie

- poprawić stopień zrozumienia poznawanych treści

- w szybki sposób odświeżyć poznawane w procesie uczenia informacje

- wspomoże proces uczenia się

- rozwinie kreatywność uczestników

-spędzać wolny czas na wspaniałej zabawie

Metody i formy

- zajęcia praktyczne

- zabawa w grupach

- forma stacjonarna lub on-line

Tematyka zajęć

- alfabet myślenia wizualnego- czego potrzebujemy by rysować

- co to jest myślenie wizualne i sketchnoting oraz w jaki sposób wspomagają one proces uczenia się

- jak wykorzystywać Myślenie Wizualne w procesie uczenia się ...