Dodaj publikację
Autor
Aleksandra Szczotok
Data publikacji
2021-05-03
Średnia ocena
0,00
Pobrań
14

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program własny „Od A jak angielski do P jak polski" dla dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych powracającego z zagranicy
 Pobierz (docx, 18,6 KB)

Podgląd treści

„Od A jak angielski

do P jak polski”

Program własny dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi powracającego z zagranicy

Autor:

mgr Aleksandra Szczotok

Pedagog specjalny

WSTĘP

Program „Od A jak angielski do P jak polski” jest programem przeznaczonym dla ucznia klasy szóstej o specjalnych potrzebach edukacyjnych, który jest dzieckiem powracającym z zagranicy. Rozwija kompetencje językowe, komunikacyjne, wyrównuje wiedzę i poszerza słownictwo języka polskiego. Został napisany dla ucznia, który pochodzi z rodziny polsko – angielskiej, przez wiele lat wychowywał się i uczył w Wielkiej Brytanii. Uczeń ma trudności w komunikacji w języku polskim, między innymi z powodu ubogiego zasobu słownictwa z wybranych dziedzin co przekłada się na niepowodzenia szkolne. Adresat programu na lekcjach ma trudności z nadążaniem z tempem pracy innych uczniów w klasie, jest to spowodowane między innymi brakiem dostatecznej znajomości języka polskiego. Bojąc się kompromitacji, często nie podejmuje wysiłku samodzielnego wykonania zadania, unika odpowiedzi ustnych. Znaczne niedobory słownictwa można również zauważyć w sferze emocjonalno – uczuciowej. Dlatego też w celu zapobiegania niepowodzeniom szkolnym, a także w celu rozwoju funkcji komunikacyjnych powstał program ”Od A jak angielski do P jak polski”. Głównym jego założeniem jest zapewnienie efektywnej pomocy i wsparcia uczniowi posiadającym specyficzne trudności w nauce i komunikacji. Dodatkowe pojęcia wprowadzane na zajęciach dadzą szansę na stopniowe uzupełnienie wiedzy, utrwalenie wiadomości, wyjaśnienie wątpliwości, a tym samym pozwolą na podniesienie wiary we własne siły. Program zajęć powstał w oparciu o szczegółową obserwację i analizę zachowania ucznia w roku szkolnym 2018/19. Będzie realizowany na zajęciach dodatkowych w roku szkolnym 2019/2020 od października do kwietnia.

CEL GŁÓWNY

Udział w zajęciach rozwijania zasobów słownictwa ma umożliwić:

przeciwdziałanie niepowodzeniom szkolnym oraz izolacji społecznej poprzez wyrównywanie braków w polskim słownictwie ucznia

podnoszenie poczucia własnej wartości u ucznia

CELE SZCZEGÓŁOWE

Zajęcia mają służyć uzupełnieniu zakresu i utrwaleniu słownictwa z języka polskiego

Uczeń rozwija i doskonali:

- czytanie ze zrozumieniem,

- czytanie głośne,

- stopień zrozumienia poleceń w języku polskim do prezentowanych zadań,

- zasób słownictwa z wybranych dziedzin,

- pamięć wzrokową i słuchową,

- koncentrację uwagi,

- spostrzegawczość.

METODY PRACY

karty pracy, burza mózgów, gry dydaktyczne, metoda praktycznego działania, pomoce multimedialne

FORMY PRACY

Indywidualna

TRESCI

Blok I – Doskonalenie rozumienia tekstu czytanego.

Blok II – Interpretacja poleceń w zadaniach.

Blok III – Głośne czytanie.

Blok IV- Poszerzenie słownictwa z zakresu nazywania emocji i uczuć.

Blok V- Powiedzenia i przysłowia.

Blok VI- Poszerzanie słownictwa z zakresu pojęć abstrakcyjnych.

Blok VII- Związki frazeologiczne.

Rodzaje ćwiczeń:

Analiza tekstu.

Budowanie całości z poszczególnych elementów.

Spostrzeganie różnic i podobieństw w tekście.

Wyodrębnianie ...