Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„Od A jak angielski
do P jak polski”
Program własny dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi powracającego z zagranicy
Autor:
mgr Aleksandra Szczotok
Pedagog specjalny
WSTĘP
Program „Od A jak angielski do P jak polski” jest programem przeznaczonym dla ucznia klasy szóstej o specjalnych potrzebach edukacyjnych, który jest dzieckiem powracającym z zagranicy. Rozwija kompetencje językowe, komunikacyjne, wyrównuje wiedzę i poszerza słownictwo języka polskiego. Został napisany dla ucznia, który pochodzi z rodziny polsko – angielskiej, przez wiele lat wychowywał się i uczył w Wielkiej Brytanii. Uczeń ma trudności w komunikacji w języku polskim, między innymi z powodu ubogiego zasobu słownictwa z wybranych dziedzin co przekłada się na niepowodzenia szkolne. Adresat programu na lekcjach ma trudności z nadążaniem z tempem pracy innych uczniów w klasie, jest to spowodowane między innymi brakiem dostatecznej znajomości języka polskiego. Bojąc się kompromitacji, często nie podejmuje wysiłku samodzielnego wykonania zadania, unika odpowiedzi ustnych. Znaczne niedobory słownictwa można również zauważyć w sferze emocjonalno – uczuciowej. Dlatego też w celu zapobiegania niepowodzeniom szkolnym, a także w celu rozwoju funkcji komunikacyjnych powstał program ”Od A jak angielski do P jak polski”. Głównym jego założeniem jest zapewnienie efektywnej pomocy i wsparcia uczniowi posiadającym specyficzne trudności w nauce i komunikacji. Dodatkowe pojęcia wprowadzane na zajęciach dadzą szansę na stopniowe uzupełnienie wiedzy, utrwalenie wiadomości, wyjaśnienie wątpliwości, a tym samym pozwolą na podniesienie wiary we własne siły. Program zajęć powstał w oparciu o szczegółową obserwację i analizę zachowania ucznia w roku szkolnym 2018/19. Będzie realizowany na zajęciach dodatkowych w roku szkolnym 2019/2020 od października do kwietnia.
CEL GŁÓWNY
Udział w zajęciach rozwijania zasobów słownictwa ma umożliwić:
przeciwdziałanie niepowodzeniom szkolnym oraz izolacji społecznej poprzez wyrównywanie braków w polskim słownictwie ucznia
podnoszenie poczucia własnej wartości u ucznia
CELE SZCZEGÓŁOWE
Zajęcia mają służyć uzupełnieniu zakresu i utrwaleniu słownictwa z języka polskiego
Uczeń rozwija i doskonali:
- czytanie ze zrozumieniem,
- czytanie głośne,
- stopień zrozumienia poleceń w języku polskim do prezentowanych zadań,
- zasób słownictwa z wybranych dziedzin,
- pamięć wzrokową i słuchową,
- koncentrację uwagi,
- spostrzegawczość.
METODY PRACY
karty pracy, burza mózgów, gry dydaktyczne, metoda praktycznego działania, pomoce multimedialne
FORMY PRACY
Indywidualna
TRESCI
Blok I – Doskonalenie rozumienia tekstu czytanego.
Blok II – Interpretacja poleceń w zadaniach.
Blok III – Głośne czytanie.
Blok IV- Poszerzenie słownictwa z zakresu nazywania emocji i uczuć.
Blok V- Powiedzenia i przysłowia.
Blok VI- Poszerzanie słownictwa z zakresu pojęć abstrakcyjnych.
Blok VII- Związki frazeologiczne.
Rodzaje ćwiczeń:
Analiza tekstu.
Budowanie całości z poszczególnych elementów.
Spostrzeganie różnic i podobieństw w tekście.
Wyodrębnianie ...