Dodaj publikację
Autor
Aleksandra Szczotok
Data publikacji
2021-05-03
Średnia ocena
5,00
Pobrań
49

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Innowacja pedagogiczna „Słyszę, czytam, piszę” Wybrane elementy terapii Warnkego
 Pobierz (docx, 19,3 KB)

Podgląd treści

Innowacja pedagogiczna

„Słyszę, czytam, piszę”

Wybrane elementy terapii Warnkego dla uczniów Sportowej Szkoły Podstawowej nr 2 (…)

Rok szkolny 2019/2020

Autor i realizator:

mgr Aleksandra Szczotok

Rok szkolny 2019/2020

WSTĘP

Jednym ze sposobów wspierania wszechstronnego rozwoju dziecka na każdym etapie edukacyjnym jest poszukiwanie nowych źródeł stymulujących rozwój wychowanka takich jak Metoda Warnkego.

Metoda opracowana przez Freda Warnke przeznaczona jest do pracy z dziećmi lub osobami dorosłymi, u których występują trudności w zakresie prawidłowego czytania, pisania i mówienia. Metoda znajduje zastosowanie wśród terapeutów pracujących z dziećmi z dysleksją zarówno indywidualnie w gabinecie terapeutycznym, jak i w czasie zajęć wspierających rozwój dziecka na terenie szkoły. Czytanie, pisanie i mówienie to złożone czynności umysłowe, które przebiegać mogą prawidłowo wyłącznie wtedy, gdy są w pełni zautomatyzowane. Jeżeli przetwarzanie bodźców zmysłowych w mózgu jest opóźnione, zwiększenie ilości ćwiczeń czytania i pisania nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Znacznie skuteczniejsze jest przyspieszenie procesów przetwarzania na poziomie centralnym poprzez ćwiczenia automatyzacji ośmiu funkcji podstawowych w zakresie słyszenia, widzenia i motoryki wykonywanych z pomocą urządzenia Brain-Boy.

Przed wprowadzeniem innowacji została przeprowadzona obserwacja uczniów klasy 5 (rok szkolny 2018/2019) pod kątem trudności w uczeniu się. Rozmowy z rodzicami, uczniami i obserwacja utwierdziły autorkę innowacji do zasadności wdrożenia przedstawianej innowacji dla wybranych uczniów, po przeprowadzeniu diagnozy i opracowaniu indywidualnych planów pracy.

ZAŁOŻENIA OGÓLNE

Innowacja pedagogiczna „Słyszę, czytam, piszę” to propozycja zajęć dla uczniów Sportowej Szkoły Podstawowej nr 2 w (…).

Innowacja jest innowacją metodyczną. Będzie realizowana w formie zajęć dodatkowych w roku szkolnym 2019/2020 z możliwością kontunuowania w następnych latach. Docelowo jest skierowana do uczniów wybranej klasy oraz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wśród których zaobserwowano trudności w zakresie czytania, pisania, mówienia, dysleksji oraz osób z zaburzeniami percepcji słuchowej, koncentracji uwagi, pamięci wzrokowo-ruchowej.

Diagnoza i terapia prowadzona będzie przez Certyfikowanego terapeutę Metody Warnkego przy nieodpłatnym wykorzystaniu prywatnego sprzętu terapeuty.

Harmonogram innowacji:

Wrzesień 2019r – spotkania z rodzicami, diagnoza uczniów wybranej klasy

Październik 2019 – maj 2020r. – indywidualne programy terapeutyczne 1 raz w tygodniu po 20-30 minut z każdym uczniem, dla grupy minimum pięciu uczniów.

Czerwiec 2020r. – ewaluacja

CELE INNOWACJI

Cel główny:

Wspomaganie prawidłowego rozwój procesów poznawczych poprzez wyrównanie deficytów w zakresie centralnego przetwarzania informacji

Cele szczegółowe:

Trening automatyzacji funkcji podstawowych (automatyzacja przetwarzania spostrzeżeń w obszarze słuchu, wzroku i zdolności motorycznych)

W tym etapie dążymy do redukcji nieprawidłowości w zakresie funkcji podstawowych. Do treningu automatyzacji wykorzystywany jest Brain Boy. Urządzenie zawiera zestaw programów treningowych przypominających gry, które usprawniają podstawowe funkcje przetwarzania spostrzeżeń w ...