Dodaj publikację
Autor
Marta Stefańska
Data publikacji
2021-05-09
Średnia ocena
0,00
Pobrań
29

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Kółko gastronomiczne - sporządzanie sałatki warzywnej
 Pobierz (docx, 17,8 KB)

Podgląd treści

Konspekt zajęć otwartych

Przedmiot: Kółko gastronomiczne Klasa: I i III A BSData: 15.03.2021r.Czas trwania: 1 godzina lekcyjnaNauczyciel: Marta StefańskaTemat zajęć: Sporządzanie sałatki warzywnejCel główny: Wykształcenie umiejętności dotyczących sporządzania sałatki warzywnejCele szczegółowePo zakończonych zajęciach uczeń powinien umieć: przygotować stanowisko pracy przeprowadzić obróbkę wstępną brudną i czystą warzyw dobrać odpowiednie narzędzia dobrać odpowiednie składniki sporządzić sałatkę zgodnie z recepturą właściwie zorganizować pracę przy produkcji zastosować przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy zastosować zasadę oszczędnego gospodarowania surowcami wykonać prac porządkowe

Metody nauczania: instruktaż słowny pokaz praktyczne działanieFormy pracy: grupowa indywidualnaŚrodki dydaktyczne:receptura gastronomiczna, produkty spożywcze, sprzęt do przygotowania sałatki,zastawa stołowa

Przebieg zajęć:1. Czynności organizacyjno-przygotowawcze.a) powitanie.b) sprawdzenie listy obecności.c) sprawdzenie przygotowania uczniów do zajęć (strój roboczy, surowce).d) przydzielenie uczniom stanowiska pracy2. Instruktaż wstępny.a) podanie tematu i celu zajęć –sporządzenie sałatki warzywnejb) opis sposobu wykonania czynności praktycznych związanych z tematem zajęć – zapoznanie z recepturą gastronomiczną. c) przypomnienie zasad bhp.3. Przydział zadań szkoleniowo-produkcyjnych – przydzielenie prac poszczególnym zespołom4. Praca w grupach.a) zaplanowanie czynności związanych z wykonaniem zadaniab) organizacja stanowiska pracy – zgromadzenie i rozmieszczenie na stanowisku pracy surowców, narzędzi i urządzeń zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracyc) wykonanie potrawy zgodnie z recepturą ( załącznik nr 1)5. Instruktaż bieżący podczas wykonywania zadań.

Podczas wykonywania przez uczniów ćwiczenia, prowadzący zajęcia koryguje zauważone błędy, służy radą, zachęca lub udziela pomocy jednakże zostawia młodzieży swobodę, dba, aby pracowali samodzielnie. Młodzież ma stale prawo do zadawania pytań dotyczących niezrozumiałych części poleceń zawartych w recepturach, i sposobach wykonania.6. Degustacja.a) przygotowanie i nakrycie stołub) wydzielenie jednej porcji każdej przygotowanej potrawyc) ocena jakości wykonania zadania (ocena prowadzona jest w formie dyskusji z młodzieżą7. Podsumowanie zajęć.a) relacje uczniów na temat sporządzania sałatkib) wskazanie najczęściej występujących błędów i sposobów ich unikania

c) dyskusja na temat: Jakie sałatki im najbardziej smakują i jakie najczęściej są sporządzane w domu?c) podanie tematu następnych zajęć

d) zadanie pracy domowej:

- wykonać w domu dla rodziny sałatkę jarzynową w sobotę lub niedzielę,

- dla chętnych: napisać do jakiej grupy należą warzywa potrzebne do wykonywanej sałatki

8. Czynności porządkowe – wspólne sprzątanie stanowisk pracy, pracowni

załącznik nr 1

Sałatka jarzynowa (10 porcji)

Normatyw surowcowy:

- marchew 500 g

- pietruszka 150 g

- seler 150 g

- ziemniaki 200 g

- ogórek konserwowy/ kiszony 200 g

- jaja 3 szt.

- groszek konserwowy 1 op. Duże {400g / 240 G }

- jabłka 200 g

- cebula 100 g

- majonez 100 g

Sposób wykonania:

Ugotować jaja i warzywa { w łupinach} .

Ostudzić, obrać ...