Dodaj publikację
Autor
Hanna Kempa
Data publikacji
2021-07-28
Średnia ocena
0,00
Pobrań
28

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt lekcji poświęcony analizie bajki I. Krasickiego.
 Pobierz (docx, 15,0 KB)

Podgląd treści

Konspekt lekcji (45 min.)

Przedmiot: Język polski

Klasa: V

Prowadząca: Hanna Kempa

Temat: I. Krasicki „Malarze”. Interpretujemy bajkę.

Cel główny: rozpoznawanie bajki jako gatunku literackiego

Cele szczegółowe- Uczeń:

zna pojęcie: bajka,

identyfikuje bohatera lirycznego,

nazywa cechy bohatera lirycznego,

wyjaśnia znaczenie przysłów,

określa cechy bajki,

odczytuje przenośny sens utworu,

uzasadnia pisownię wyrazów z ó, rz, ż, sz,

redaguje opis portretu.

Metody:

praca z tekstem,

wykład informacyjny,

ćwiczenia redakcyjne,

dyskusja,

ćwiczenia ortograficzne,

łamigłówki literackie.

Pomoce dydaktyczne:

podręcznik,

gazetka poświęcona I. Krasickiemu i jego twórczości,

zdjęcia obrazujące tytuły dzieł Krasickiego,

kolorowe kartki z wydrukowanymi regułami ortograficznymi,

karty pracy ucznia,

koperta z wyciętymi cechami bajki.

Przebieg

1. Sprawdzenie pracy domowej. Uczniowie mieli za zadanie sporządzić alfabetyczny spis wybranych przez siebie książek zgodnie z zasadami poznanymi na lekcji.

Wstęp

Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na gazetkę poświęconą Ignacemu Krasickiemu i jego twórczości. W krótki i zwięzły sposób informuje, kim był poeta oraz wymienia tytuły napisanych przez niego bajek.

Rozwinięcie

Nauczyciel prezentuje przygotowana przez siebie planszę z kolorowymi zdjęciami i obrazkami. Są związane z tytułami bajek Krasickiego, które były omawiane na lekcjach języka polskiego :

czaplę, raka, ryby – „czapla, ryby i rak”,

mysz, kot – „Mysz i kot”,

lew, korona – „Lew pokorny”,

kruk, lis – „Kruk i lis”,

wilki – „Wilczki”.

Prezentacja obrazka przedstawiającego malarzy. Po rozwiązaniu zagadki przez uczniów, nauczyciel informuje o tytule kolejnej bajki Krasickiego – „Malarze”.

Wskazany uczeń czyta głośno bajkę pt. „Malarze”.

Dyskusja na temat utworu. Uczniowie odpowiadają na pytania dotyczące przenośnego sensu bajki. Identyfikują bohaterów lirycznych i nazywają ich cechy.

Rozdanie kart pracy. Uczniowie maja za zadanie wyjaśnić przysłowie: „Jaka praca, taka płaca”. Wyjaśnienie wpisują w odpowiednie miejsce na karcie pracy.

Uczniowie otrzymują koperty z powycinanymi stwierdzeniami odnoszącymi się do różnych form literackich. Ich zadaniem jest wybrać tylko te, które charakteryzują bajkę. Następnie wybrane elementy bajki wkładają do koperty.

Odczytują zasady ortograficzne rozwieszone na ścianach w klasie. Następnie na kartach pracy wyjaśniają pisownię danych słów na podstawie przeczytanych wcześniej reguł ortograficznych.

Podsumowanie

Przypomnienie definicji bajki.

Przypomnienie cech bajki.

Zadanie domowe

Opisz w co najmniej 7-8 zdaniach jeden z wybranych portretów (portrety zamieszczone są w podręczniku dla klasy V).