Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji (45 min.)
Przedmiot: Język polski
Klasa: V
Prowadząca: Hanna Kempa
Temat: I. Krasicki „Malarze”. Interpretujemy bajkę.
Cel główny: rozpoznawanie bajki jako gatunku literackiego
Cele szczegółowe- Uczeń:
zna pojęcie: bajka,
identyfikuje bohatera lirycznego,
nazywa cechy bohatera lirycznego,
wyjaśnia znaczenie przysłów,
określa cechy bajki,
odczytuje przenośny sens utworu,
uzasadnia pisownię wyrazów z ó, rz, ż, sz,
redaguje opis portretu.
Metody:
praca z tekstem,
wykład informacyjny,
ćwiczenia redakcyjne,
dyskusja,
ćwiczenia ortograficzne,
łamigłówki literackie.
Pomoce dydaktyczne:
podręcznik,
gazetka poświęcona I. Krasickiemu i jego twórczości,
zdjęcia obrazujące tytuły dzieł Krasickiego,
kolorowe kartki z wydrukowanymi regułami ortograficznymi,
karty pracy ucznia,
koperta z wyciętymi cechami bajki.
Przebieg
1. Sprawdzenie pracy domowej. Uczniowie mieli za zadanie sporządzić alfabetyczny spis wybranych przez siebie książek zgodnie z zasadami poznanymi na lekcji.
Wstęp
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na gazetkę poświęconą Ignacemu Krasickiemu i jego twórczości. W krótki i zwięzły sposób informuje, kim był poeta oraz wymienia tytuły napisanych przez niego bajek.
Rozwinięcie
Nauczyciel prezentuje przygotowana przez siebie planszę z kolorowymi zdjęciami i obrazkami. Są związane z tytułami bajek Krasickiego, które były omawiane na lekcjach języka polskiego :
czaplę, raka, ryby – „czapla, ryby i rak”,
mysz, kot – „Mysz i kot”,
lew, korona – „Lew pokorny”,
kruk, lis – „Kruk i lis”,
wilki – „Wilczki”.
Prezentacja obrazka przedstawiającego malarzy. Po rozwiązaniu zagadki przez uczniów, nauczyciel informuje o tytule kolejnej bajki Krasickiego – „Malarze”.
Wskazany uczeń czyta głośno bajkę pt. „Malarze”.
Dyskusja na temat utworu. Uczniowie odpowiadają na pytania dotyczące przenośnego sensu bajki. Identyfikują bohaterów lirycznych i nazywają ich cechy.
Rozdanie kart pracy. Uczniowie maja za zadanie wyjaśnić przysłowie: „Jaka praca, taka płaca”. Wyjaśnienie wpisują w odpowiednie miejsce na karcie pracy.
Uczniowie otrzymują koperty z powycinanymi stwierdzeniami odnoszącymi się do różnych form literackich. Ich zadaniem jest wybrać tylko te, które charakteryzują bajkę. Następnie wybrane elementy bajki wkładają do koperty.
Odczytują zasady ortograficzne rozwieszone na ścianach w klasie. Następnie na kartach pracy wyjaśniają pisownię danych słów na podstawie przeczytanych wcześniej reguł ortograficznych.
Podsumowanie
Przypomnienie definicji bajki.
Przypomnienie cech bajki.
Zadanie domowe
Opisz w co najmniej 7-8 zdaniach jeden z wybranych portretów (portrety zamieszczone są w podręczniku dla klasy V).