Dodaj publikację
Autor
Paulina Ryba
Data publikacji
2021-08-29
Średnia ocena
0,00
Pobrań
35

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz ten dotyczy tematyki zdrowotnej, a konkretnie zasad zdrowego żywienia. Można go realizować na lekcjach biologii, ale równie dobrze może być wykorzystany podczas zajęć z wychowawcą.
 Pobierz (docx, 15,9 KB)

Podgląd treści

Żywienie ma znaczenie – pięć porcji warzyw o owoców dziennie

Scenariusz zajęć o tematyce zdrowotnej

Cele zajęć:

Uczeń:

- ma świadomość wpływu spożywanych przez siebie pokarmów na zdrowie,

- komponuje posiłki z uwzględnieniem odpowiedniej ilości warzyw i owoców,

- wie, dlaczego w codziennej diecie nie powinno zabraknąć warzyw i owoców,

- zamienia niezdrowe produkty na zdrowsze odpowiedniki.

Czas zajęć: 45 – 90 minut

Potrzebne materiały: kartki papieru, długopisy lub flamastry, piramida zdrowego żywienia

Wprowadzenie

Na początku omawiamy z uczniami zasady zdrowego żywienia. Warto w tym miejscu przypomnieć kilka podstawowych zasad, chociażby w oparciu o piramidę zdrowego żywienia. Nietrudno będzie zauważyć, że ważne miejsce w codziennej diecie zajmują warzywa i owoce. Specjaliści od żywienia zalecają spożywanie pięciu porcji warzyw i owoców. Jest to dobry moment, aby porozmawiać z uczniami o ich walorach zdrowotnych.

Pięć porcji warzyw i owoców

Spośród pięciu zalecanych porcji powinniśmy zjeść 3 porcje warzyw, a owoców 2. Należy wyjaśnić w tym momencie pojęcie porcja. Przyjmuje się, że jedna porcja powinna ważyć

80-100 g. Dotyczy to produktów świeżych, gotowanych lub mrożonych. Pięć porcji w praktyce nie oznacza zatem, że musimy jeść pięć razy dziennie. Dla przykładu zjadając dużego grapefruita zapewniamy sobie 2 porcje owoców, a obiad , w którym znajdzie się połowa cukinii, połowa papryki i dwie marchewki to 2, 5 porcji.

Ciesz się smakiem warzyw i owoców

Uczniów dzielimy na grupy. Każda z grup wyobraża sobie, że jest zespołem kucharzy i ma za zadanie przygotowanie posiłku z podanych składników. Każda z grup otrzymuje również dużą kartkę, długopisy i flamastry i wymyśla danie z wykorzystaniem podanych składników ( można oczywiście dodać własne składniki, tak jednak aby danie zachowało walory zdrowotne).

Przykłady:

Zespół 1

Pomidor

Cukinia

Bakłażan

Pieczarki

Papryka

Czosnek

Cebula

Olej

Przyprawy np. oregano, trochę soli

Nazwa dania: …………………………………………………………………………………

Potrzebne składniki: ………………………………………………………………………

Opis przygotowania: ……………………………………………………………………….

Zespół 2

Cukinia

Cebula

Czosnek

Mięso mielone

Jajo

Ser żółty

Oliwa z oliwek

Świeże zioła np. natka pietruszki

Trochę soli i pieprzu

Nazwa dania: …………………………………………………………………………..

Potrzebne składniki: ……………………………………………………………….

Opis przygotowania: …………………………………………………………………

Zespół 3

Sałata lodowa

Pomidory

Oliwki

Cebula

Ser feta

Oliwa z oliwek

Świeże lub suszone zioła np. bazylia, tymianek itp.

Sól

Grzanki z pełnoziarnistego chleba

Nazwa dania: ……………………………………………………………………

Potrzebne składniki: ……………………………………………………………….

Opis przygotowania: ……………………………………………………………….

Zespół 4

Banan

Melon

Jabłko

Brzoskwinia

Ananas

Winogrono

Miód

Nazwa dania: ………………………………………………………..

Potrzebne składniki: ……………………………………………………..

Opis przygotowania: ………………………………………….......

Po wykonaniu zadań każda z grup prezentuje swoje przepisy.

Konkurs na najlepsze danie z warzyw i owoców

Następnie zespoły opracowują swój własny przepis na dowolne danie z wykorzystaniem warzyw i owoców. Prezentują je na podobnej zasadzie jak poprzednio. Przed przystąpieniem do ...