Dodaj publikację
Autor
Magdalena Kostyła
Data publikacji
2021-09-14
Średnia ocena
0,00
Pobrań
51

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przedstawiony program ma na celu edukację przyrodniczą oraz ekologiczną. Jego realizacja daje możliwość poznania otaczającego świata, a także uwrażliwia na piękno przyrody.
 Pobierz (docx, 31,8 KB)

Podgląd treści

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 w Gdyni

PROGRAM EDUKACJI PRZYRODNICZO-EKOLOGICZNEJ

,,W LESIE”

Autormgr Magdalena Kostyła

Autor

mgr Magdalena Kostyła

1. Wstęp

Las jest jednym z najbardziej skomplikowanych i ciekawych ekosystemów. Jest środowiskiem życia dla wielu przedstawicieli fauny i flory. Całość tworzy zwarty ekosystem, w którym poszczególne składniki są ze sobą wzajemnie powiązane i oddziałują na siebie. Tylko poznanie życia lasu daje możliwość kształcenia postaw proekologicznych. W obecnym czasie zanieczyszczenie środowiska, postęp cywilizacji i bezmyślność doprowadziły do zubożenia naszych zasobów leśnych. Częstokroć tryb życia i związany z nim brak czasu oraz możliwości doprowadziły do tego, iż dzieci nie znają życia lasu z własnego doświadczenia. Problem ochrony środowiska jest niezwykle ważny, dlatego od najmłodszych lat dzieci powinny uczyć się jak o nie dbać.

Jednym z zadań przedszkola jest ,,tworzenie warunków samodzielnej eksploracji środowiska przyrodniczego, stymulowanie rozwoju wrażliwości, umożliwianie poznania wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego adekwatnie do etapu rozwojowego dziecka” (zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 26 lipca 2018r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły…)

Innowacyjność przedstawionego programu polega na stwarzaniu możliwości całościowego postrzegania ekosystemu leśnego przez dzieci oddziału przedszkolnego oraz uczniów klas I-III w oparciu o aktywne metody nauczania ze szczególnym uwzględnieniem edukacji ekologicznej. Postawa ekologiczna jest również ściśle związana z prowadzeniem zdrowego trybu życia, zachowaniem zasad bezpieczeństwa, które to z kolei są podstawą aktywnych metod nauczania (np. spacerów, wycieczek).

2. Założenia i cele programu:

Poszczególne zadania dotyczące tej tematyki wyznaczają następujące punkty Podstawy Programowej… (wg Rozporządzenia MEN z dnia 26 lipca 2018r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły…).

Niniejszy program realizuje założenia i cele edukacyjne dla uczniów Oddziału Przygotowującego do Nauki Szkolnej oraz uczniów klas I-III z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Podstawowym zadaniem każdego pedagoga pracującego z dziećmi i młodzieżą w naszej placówce jest przygotowanie uczniów (na miarę indywidualnych możliwości) do samodzielnego udziału w życiu społecznym w integracji ze środowiskiem.

Założenia przedstawianego programu realizowane będą w oparciu o podstawowe zasady pracy z dzieckiem o szczególnych potrzebach edukacyjnych:

Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.

Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się ...