Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 w Gdyni
PROGRAM EDUKACJI PRZYRODNICZO-EKOLOGICZNEJ
,,W LESIE”
Autormgr Magdalena Kostyła
Autor
mgr Magdalena Kostyła
1. Wstęp
Las jest jednym z najbardziej skomplikowanych i ciekawych ekosystemów. Jest środowiskiem życia dla wielu przedstawicieli fauny i flory. Całość tworzy zwarty ekosystem, w którym poszczególne składniki są ze sobą wzajemnie powiązane i oddziałują na siebie. Tylko poznanie życia lasu daje możliwość kształcenia postaw proekologicznych. W obecnym czasie zanieczyszczenie środowiska, postęp cywilizacji i bezmyślność doprowadziły do zubożenia naszych zasobów leśnych. Częstokroć tryb życia i związany z nim brak czasu oraz możliwości doprowadziły do tego, iż dzieci nie znają życia lasu z własnego doświadczenia. Problem ochrony środowiska jest niezwykle ważny, dlatego od najmłodszych lat dzieci powinny uczyć się jak o nie dbać.
Jednym z zadań przedszkola jest ,,tworzenie warunków samodzielnej eksploracji środowiska przyrodniczego, stymulowanie rozwoju wrażliwości, umożliwianie poznania wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego adekwatnie do etapu rozwojowego dziecka” (zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 26 lipca 2018r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły…)
Innowacyjność przedstawionego programu polega na stwarzaniu możliwości całościowego postrzegania ekosystemu leśnego przez dzieci oddziału przedszkolnego oraz uczniów klas I-III w oparciu o aktywne metody nauczania ze szczególnym uwzględnieniem edukacji ekologicznej. Postawa ekologiczna jest również ściśle związana z prowadzeniem zdrowego trybu życia, zachowaniem zasad bezpieczeństwa, które to z kolei są podstawą aktywnych metod nauczania (np. spacerów, wycieczek).
2. Założenia i cele programu:
Poszczególne zadania dotyczące tej tematyki wyznaczają następujące punkty Podstawy Programowej… (wg Rozporządzenia MEN z dnia 26 lipca 2018r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły…).
Niniejszy program realizuje założenia i cele edukacyjne dla uczniów Oddziału Przygotowującego do Nauki Szkolnej oraz uczniów klas I-III z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Podstawowym zadaniem każdego pedagoga pracującego z dziećmi i młodzieżą w naszej placówce jest przygotowanie uczniów (na miarę indywidualnych możliwości) do samodzielnego udziału w życiu społecznym w integracji ze środowiskiem.
Założenia przedstawianego programu realizowane będą w oparciu o podstawowe zasady pracy z dzieckiem o szczególnych potrzebach edukacyjnych:
Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się ...