Dodaj publikację
Autor
Bożena Dąbrowska
Data publikacji
2021-09-29
Średnia ocena
0,00
Pobrań
23

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Autorski program "Szach-mat" dla klas I-III szkoły podstawowej
 Pobierz (pdf, 120,8 KB)

Podgląd treści

AUTORSKI
PROGRAM
NAUCZANIA
GRY W SZACHY

„Szach - mat”

(2021/2022 - 2022/2023)

Autor: Bożena Dąbrowska

1

Wstęp

Program jest skierowany do uczniów klas I – III Szkoły Podstawowej. Ma on na celu
zapewnienie wszechstronnego rozwoju intelektualnego uczniów. Rozgrywki szachowe
powinny zaczynać się od ćwiczeń i form treningowych, a następnie przeradzać się w
umiejętność zdrowej rywalizacji. Ważnym jest, aby młodzi szachiści potrafili przyjmować
sukcesy i porażki współzawodnicząc w rozgrywkach szachowych między sobą i w turniejach
międzyszkolnych. Program ten może wspomóc jedną z najważniejszych percepcji, jakie
posiada człowiek to jest umiejętność rozwoju myślenia. Może być pomocny uczniowi w
przyswajaniu programu szkolnego oraz rozwoju twórczego myślenia. Zadaniem tego
programu i zajęć koła szachowego jest przekazanie początkującym szachistom w jak
najkrótszym czasie, zwięźle i przystępnie zasad gry szachowej oraz pokazania piękna
szachów.

Szachy odgrywają istotną rolę w nabywaniu i kształtowaniu wielu umiejętności
wykorzystywanych przez człowieka w ciągu całego życia. Wprowadzenie nauki gry w
szachy w młodszym wieku szkolnym wpływa wszechstronnie na rozwój uczniów. Dzieci
uczące się grać w szachy dostrzegają w nich przede wszystkim rozrywkę, nie zdając sobie
sprawy, że bawiąc się drewnianym wojskiem, uczą się i doskonalą swoje umysły.

Grając w szachy, musimy przestrzegać pewnych określonych zasad i reguł. Każdy
szachista musi więc wykazać się zdyscyplinowaniem, ale i wyobraźnią. Biorąc pod uwagę
powyższe, można określić, w jakich płaszczyznach szachy wpływają na rozwój psychiczny i
intelektualny dziecka:

1. Rozwój zainteresowań – dziecko poznaje nową dyscyplinę, której istotą jest
samodzielne, logiczne rozumowanie, łączące poszczególne elementy wiedzy w jedną
harmonijną całość;

2. Aktywność twórcza – specyfika gry w szachy wyklucza odtwórcze traktowanie tego
zagadnienia. Wszelkie próby bezmyślnego naśladownictwa skazane są na niepowodzenie.
Dziecko samo kreuje wydarzenia na szachownicy i ponosi za nie odpowiedzialność;

3. Rozwijanie pamięci i uwagi – główną umiejętnością w szachach jest zdolność
zreasumowania każdej pozycji w sposób dynamiczny, w kategoriach najważniejszych jej
elementów. Cała szachownica zostaje ukształtowana w przestrzenno-czasową postać,
czyli wzorzec. Towarzyszy temu rozwój wyobraźni wzrokowej i koncentracji;

4. Myślenie logiczno-wyobrażeniowe – ludzie myślą czasami za pomocą wyobrażeń, które są
obrazami psychicznymi rzeczywistych doznań zmysłowych i ten właśnie rodzaj myślenia gra
szachowa rozwija najpełniej;

5. Rozwój pozytywnych sfer osobowości – szachy wykształcają poczucie obiektywizmu,
uznawanie prawd innych ludzi, uczą tolerancji i reakcji na niepowodzenia;

6. Konsekwencja i wytrwałość w działaniu – dzieci mające styczność z szachami, zupełnie
inaczej podchodzą do porażek. Zazwyczaj ponownie starają się rozwiązać określony problem
i czynią to aż do skutku;

7. Aspekty wychowawcze – można je rozpatrywać w kategoriach porażki i sukcesu.
Czymże innym jak nie ...