Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Werbowy
Data publikacji
2021-10-26
Średnia ocena
5,00
Pobrań
350

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Opis i analiza sposobu realizacji wymagań, o których mowa w § 8 ust. 3 pkt. 4a Rozporządzenia*: Opracowanie i wdrożenie programu, innowacji lub innych działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z oświatą, powiązanych ze specyfiką szkoły, w szczególności na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
 Pobierz (docx, 12,0 KB)

Podgląd treści

Opis i analiza sposobu realizacji wymagań, o których mowa w § 8 ust. 3 pkt. 4a

Rozporządzenia*: Opracowanie i wdrożenie programu, innowacji lub innych działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z oświatą, powiązanych ze specyfiką szkoły, w szczególności na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Od wielu lat pełniłam w szkole rolę wychowawcy klasy. Co roku opracowywałam i wdrażałam plan wychowawczo – profilaktyczny klasy, który był zgodny z programem wychowawczo-profilaktycznym szkoły. W celu przygotowania odpowiedniej oprawy dydaktycznej do prowadzenia atrakcyjnych jednostek lekcyjnych przeszukiwałam zasoby Internetu (filmy edukacyjne-wychowawcze, reportaże, gry dydaktyczne), zapoznawałam się z fachową literaturą, brałam udział w tematycznych kursach internetowych. Systematycznie wzbogacałam wiedzę o podopiecznych wykorzystując w tym celu dialog z uczniami i ich rodzicami/prawnymi opiekunami oraz obserwując ich zachowanie w różnych sytuacjach na terenie szkoły i poza nią. W trakcie wieloletniej pracy w szkole nawiązałam współpracę z p. Pedagog i P. Psycholog. Uczestniczyłam w rozmowach z uczniami, pomagałam w prowadzeniu dokumentacji, zasięgałam wiedzy na temat orzeczeń i opinii, zgłaszałam niepokojące sytuacje dotyczące swoich wychowanków. Realizacja zadania stała się znacznie utrudniona w momencie przejścia szkoły w tryb pracy zdalnej, kiedy to zwykłe relacje międzyludzkie, relacje szkolne, zostały „zakłócone”. Obserwacja zachowań uczniów „przed kamerką” nie zawsze odzwierciedlała panującą sytuację, dlatego też ważne było dla mnie wzbudzenie i utrzymanie zaufania oraz tworzenie „warunków” i sytuacji do częstych rozmów.

Ponieważ dzisiejsza młodzież, jej światopogląd, problemy, oczekiwania, są bardzo zróżnicowane, starałam się wzbogacać soję wiedzę o różne aspekty natury życiowej i filozoficznej. W tym celu ukończyłam np. kurs e-learningowy „Budowanie świadomości emocjonalnej i odporności psychicznej uczniów” w wymiarze 60 godzin dydaktycznych, przeprowadzony przez Specjalistyczne Centrum Edukacji EDU-MACH.

Program kursu obejmował m.in. następujące zagadnienia: ABC odporności psychicznej uczniów; Samokontrola - radzenie sobie ze stresem i lękiem, zachowania agresywne, depresja i myśli samobójcze; Sprawstwo, własna skuteczność – kreowanie pozytywnego systemu wartości, planowanie swojego rozwoju; Kompetencje społeczne – autoprezentacja i umiejętności negocjacyjne, współpraca w zespole, kreatywność i elastyczność oraz Rozwiązywanie problemów – nauka strategii, przyjmowanie perspektyw innych osób. Udział w kursie zaowocował nabyciem przeze mnie wiedzy i umiejętności niezbędnych do „prawidłowego” funkcjonowania w rzeczywistości, jaką determinowała nauka on-line. To właśnie w sytuacji braku możliwości „ludzkiego” kontaktu z uczniami i nauczycielami, umiejętność rozmowy, wsparcia, budzenia i utrzymania zaufania było i jest ogromnie ważne dla zdrowia psychicznego. Uważam, iż taki „komfort odporności emocjonalnej” przełożył się nie tylko na codzienne relacje międzyludzkie, ale również na sposób funkcjonowania w szkole, wśród współpracowników. Dzięki tematyce przekazanej na kursie wzmocniłam nie tylko swoją sferę emocjonalną ...