Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program innowacji pedagogicznej- „Pomigaj ze mną”
Temat: Autorski program nauki języka migowego dla uczniów klasy drugiej szkoły podstawowej.
Autor innowacji: mgr Wrzesińska Elżbieta
Czas realizacji: 03.11.2016-30.04.2017
Miejsce innowacji:
1.
Adresat innowacji: Uczniowie klasy II e szkoły podstawowej
Rodzaj innowacji: Organizacyjno-metodyczna
I Rozdział: Podstawa prawna innowacji
II Rozdział: Ogólna charakterystyka programu innowacji
III Rozdział: Zasady innowacji
IV Rozdział: Cele programu
V Rozdział: Treści programu
VI Rozdział: Metody, formy, środki dydaktyczne
VII Rozdział: Ewaluacja
VIII Rozdział: Przewidywane osiągnięcia
I Rozdział: Podstawa prawna:
• Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r. Nr 56, poz. 506, z późn. zm.)
II Rozdział: Ogólna charakterystyka innowacji
Język migowy to system znaków umownych, wykonywanych przy użyciu gestów i mimiki, służących głuchym i głuchoniemym do porozumiewania się między sobą. Dzięki programowi, który przygotowałam i zajęciom, które zamierzam prowadzić, chciałabym przybliżyć dzieciom słyszącym język ludzi głuchych, niedosłyszących. Zajęcia przeze mnie proponowane mają nauczyć dzieci także akceptacji, zrozumienia, szacunku i tolerancji wobec ludzi niepełnosprawnych. Chciałabym aby moi uczniowie dostrzegli w osobach niepełnosprawnych ludzi, którzy jak każdy człowiek mają prawo do godnego życia, realizacji swych potrzeb . Nauka języka migowego to nie tylko świetna zabawa dla ucznia, ale przede wszystkim wskazanie mu nowego, innego sposobu porozumiewania się pomiędzy ludźmi. Poprzez moją innowację w uczniach wspierany zostanie rozwój społeczny, system postrzegania, sprawności manualnych rąk i palców, zapamiętywania, logicznego myślenia oraz komunikacji interpersonalnej Zastosowałam różne formy i metody pracy po to, aby zajęcia były ciekawe. W programie ujęta jest też zasada indywidualizacji, każdy uczeń może liczyć na pomoc nauczyciela.
III Rozdział: Zasady innowacji
Innowacja przewiduje cykl 20 spotkań w klasie II e .Zajęcia te przeznaczone będą na pokazanie dzieciom sposobu porozumiewania się za pomocą gestów. Będzie to również nauka przez zabawę wybranych znaków języka migowego i alfabetu palcowego. Podczas zajęć uczniowie będą poznawali potrzebę integracji- dążenia do łamania barier pomiędzy osobami zdrowymi, pełnosprawnymi, z tymi, które poprzez swoje deficyty rozwojowe, zdrowotne, wszelkiego rodzaju niepełnosprawności, często bywają „odrzucane” przez społeczeństwo.
IV Rozdział: Cele programu
Cele programu:
1.Rozbudzenie wrażliwości i otwartości na osoby z upośledzeniami słuchu
2.Wskazanie dzieciom osób z uszkodzeniami słuchu, które nie mogą się swobodnie komunikować
z osobami zdrowymi.
2. Poznanie specyfiki komunikacji z osobą głuchoniemą ...