Dodaj publikację
Autor
Elżbieta Wrzesińska
Data publikacji
2021-11-29
Średnia ocena
0,00
Pobrań
40

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Innowacja pedagogiczna dla uczniów klas 1-3
 Pobierz (docx, 25,0 KB)

Podgląd treści

Program innowacji pedagogicznej

„Kolorowy świat mandali”

1. Nazwa innowacji :

„Kolorowy świat mandali”

2. Rodzaj innowacji :

Innowacja metodyczna

3. Cele innowacji:

pobudzanie i rozwijanie twórczego myślenia,

ćwiczenie koncentracji uwagi,

rozwijanie aktywności twórczej,

uspokajanie i wyciszenie dzieci nadpobudliwych psychoruchowo,

wdrażanie do wytrwałości i konsekwencji w działaniu,

pobudzanie do aktywności uczniów nieśmiałych, lękliwych, biernych,

kształcenia zdolności manualnych i techniki rysunku,

ćwiczenie motoryki dłoni

4. Data rozpoczęcia i przewidywany czas trwania innowacji :

grudzień 2021- luty 2022

5. Szkoła, w której prowadzona jest innowacja :

Szkoła Podstawowa w Pile, klasa 3b

6. Autor innowacji :

E.Wrzesińska

7. Ogólna charakterystyka innowacji

Mandala wywodzi się z tradycji hinduskiej, a jej nazwa oznacza: koło życia/cały świat/święty krąg. Koło natomiast uważane jest za symbol harmonii i doskonałości. Mandala to rysunek na planie koła, technika stosowana w pracy zarówno z dziećmi jak i dorosłymi. Praca z mandalą wywiera bardzo korzystny wpływ na kształcenie uczniów już od pierwszego etapu nauczania. Pobudza i rozwija twórcze myślenie, które jest podstawą kreatywnej edukacji. Powiązanie mandali z planem nauczania przynosi doskonałe efekty. Technika mandali uspokaja i wycisza dzieci nadpobudliwe psychoruchowo, ułatwia koncentrację, prowadzi do wytrwałości i konsekwencji w działaniu, sprzyja wewnętrznej integracji. Z drugiej strony zauważa się wzrost aktywności dzieci nieśmiałych, biernych, ponieważ poprzez radość tworzenia otwierają się, stają się odważniejsze i bardziej komunikatywne w stosunku do rówieśników. Należy dodać, że specyficzna atmosfera, jaka wywarza się podczas malowania mandali łagodzi napięcia, nieporozumienia i agresję wśród dzieci. Dodatkowo w celu stworzenia miłej atmosfery można dzieciom włączyć spokojną, relaksacyjną muzykę.I wreszcie rysowanie mandali to dobra okazja do poznania warsztatu plastycznego, kształcenia zdolności manualnych i techniki rysunku, ćwiczy motorykę dłoni najmłodszych uczniów, uczy jak dobierać kolory, kształty, typ kreski, pozwala na wypracowanie własnego stylu.

8.Szczegółowy opis innowacji

Innowacja jest planowana jako cykl 6 zajęć .Odbywać się one będą raz w tygodniu przez okres 6 tygodniu (1x na tydzień). Czas trwania poszczególnych zajęć przewiduję na około 1 godzinę. Zajęcia prowadzone będą dla wszystkich uczniów klasy 3b po to, aby zrealizować główny cel – pobudzić i rozwijać twórcze myślenie, wyciszyć emocje, ćwiczyć koncentrację uwagi. Ponadto w klasie na półce będą przygotowane mandale, które uczniowie mogą w dowolnym momencie wykorzystać do indywidualnych zajęć w czasie wolnym. Dla wielu uczniów w klasach I-III malowanie mandali może się wydawać trudną sztuką, ponieważ wymaga od dziecka ogromnego skupienia i koncentracji na wykonywanej czynności. Dlatego do sztuki tej trzeba zbliżać się etapami. W nauczaniu zintegrowanym wyróżnia się trzy obszary pracy z mandalą:

kolorowanie ...