Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI kl. 8 , przedmiot HISTORIA
Miejsce przeprowadzenia : SOSW Chojna
Prowadzący : Edyta Roszkowska –Kożuszek
TEMAT : PRZEMIANY SPOŁECZNE I KULTUROWE w drugiej połowie XX wieku .
Odniesienie do podstawy programowej : XXXVI. I3
CELE LEKCJI :
Uczeń :
- wyjaśnia terminy : rewolucja , rewolucja obyczajowa , pacyfizm , feminizm , segregacja rasowa ,
- określa początek powojennej rewolucji naukowo-technicznej
- sytuuje rok 1964-zniesienie segregacji rasowej w USA , w ramach chronologicznych ( wiek, połowa)
- przedstawia przyczyny przemian społecznych i kulturowych w II poł XX w.
- omawia gł. Cechy rewolucji obyczajowej i jej skutki
- wyjaśnia terminy : WOODSTOCK , rewolucja seksualna
- wymienia przykłady zespołów rockowych , wokalistów którzy mieli wpływ na kształtowanie się kultury młodzieżowej lat60. I 70.
METODY :
- elementy wykładu ,
- rozmowa nauczająca
- praca z tekstem źródłowym
- praca z tekstem podręcznika
- praca z tekstem ilustracyjnym
-prezentacja
FORMY PRACY :
-indywidualna , grupowa , zbiorowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE :
- podręcznik WCZORAJ I DZIŚ 8 ( s.148-153)
- karty pracy ( przygotowane przez nauczyciela ),
- encyklopedia , słownik terminów historycznych
- mapa polityczna świata
- komputer , rzutnik , internet ,
- stacjonarny aparat telefoniczny ( popularny w l. 70-90tych)
- walkman , kasety magnetofonowe z muzyką popularną w l.60-70tych
-kaseta VHS
PRZEBIEG LEKCJI :
Sprawy organizacyjno –porządkowe
Faza realizacyjna :
Dyżurny uczeń rozdaje wszystkim karty pracy
Nauczyciel :
Szybki rozwój środków masowego przekazu , głównie telewizji , który prowadzi do tego , że duże grupy ludzi mają łatwy dostęp do informacji , rozrywki - ten rozwój który narodził się w wyniku rewolucji naukowo - technicznej miał swój początek około 20 lat po II wojnie światowej , czyli określmy od kiedy :
- uczniowie w pkt. Karty pracy wpisują rok zakończenia wojny , dodają 20 . Otrzymany wynik :
1965 r. umiejscawiają w ramach chronologicznych : wiek i jego połowa –np. jeden uczeń dokonuje obliczeń na tablicy pozostali wpisują do karty pracy
Nauczyciel zwraca się z pytaniem do uczniów :
Co to takiego rewolucja ? Czy potrafimy powiedzieć własnymi słowami ?
Jeśli uczniowie mają trudność z odpowiedzią nauczyciel proponuje wykorzystanie encyklopedii , słownika : uczniowie w grupach po kilka osób szukają wyjaśnienia hasła . Czytają głośno ( przedstawiciel grupy ) po czym wybrane ( najbardziej zrozumiałe ) zapisują w karcie pracy
Np. taką definicję :
REWOLUCJA –
Znaczenie słowa – z łaciny REVOLUTIO to przewrót czyli znacząca zmiana , która zazwyczaj zachodzi w stosunkowo krótkim czasie
Rewolucyjne zmiany kulturowe i społeczne swój początek mają w Ameryce Północnej ( gdzie nie było działań wojennych ) i Europie Zachodniej ( która przechodziła w tym okresie swój intensywny rozwój ) Pokażmy na mapie te obszary . Jeden z uczniów podchodzi do mapy i wykonuje polecenie
( jeśli nie ma chętnych nauczyciel może wskazać lub wyznaczyć ucznia w wyniku losowania np.szczęśliwy numerek )
Nauczyciel:
Młodzi ludzie , pokolenie , które urodziło się po II wojnie chce żyć bez barier , ograniczeń ...