Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
11. 01. 2022 r.
Konspekt lekcji otwartej
Jak wydobyć z siebie emocje?
Konspekt przygotowany dla klasy IV B
Prowadzący zajęcia – Joanna Tkaczyk
(nauczyciel współorganizujący kształcenie uczniów
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
w Szkole Podstawowej)
I. Cel główny lekcji – zapoznanie uczniów z różnymi sposobami wyrażania emocji.
II. Cele szczegółowe –
1. na poziomie wiedzy:
uczeń zna sposoby wyrażania emocji,
uczeń pamięta rodzaje emocji;
2. na poziomie umiejętności:
uczeń potrafi rozróżniać emocje,
uczeń potrafi je nazywać,
uczeń potrafi wyrazić swoje emocje w określony sposób;
3. na poziomie wychowania:
uczeń z szacunkiem odnosi się do przeżyć innych osób.
Wiodąca metoda pracy – eklektyczna.
Szczegółowe metody pracy – pogadanka, elementy metod poglądowych, metody aktywizujące: dyskusja, wybrane metody ekspresji twórczej.
Formy pracy: frontalna (na linii nauczyciel-uczeń), praca indywidualna ucznia.
Pomoce dydaktyczne: ilustracje, film, plakaty z hasłami, farby, ktredki, papier, instrumenty muzyczne.
Dostosowanie dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – środki wizualne.
Przebieg lekcji
Sprawy organizacyjne – 2 min.
Przywitanie Uczniów.
Sprawy organizacyjne i przydzielenie wybranym uczniom funkcji asystentów.
Przypomnienie zasad obowiązujących na lekcji w szkole.
Poinformowanie na co nauczyciel prowadzący będzie zwracał największą uwagę podczas zajęć.
Podanie nowego tematu.
Wprowadzenie do lekcji – 2 min.
Nauczyciel odwołuje się lekcji poprzedniej dotyczącej granic emocji. W krótkiej pogadance przypomina uczniom to, czego dowiedzieli się kilka tygodni temu. Zadaje uczniom pytanie, zachęcając do dyskusji.
Co to znaczy, że emocje mają granice?
Rozwinięcie tematu
Zadanie 1 – 5 min.
Nauczyciel pokazuje ilustracje przedstawiające przedmioty, które mogą kojarzyć się z różnymi sposobami wyrażania emocji. Zadaniem uczniów jest odgadnięcie o jakie sposoby chodzi (lustracja nr 1 – piłka, ilustracja nr 2 – mikrofon, ilustracja nr 3 – scena teatralna, ilustracja nr 4 – kredka, ilustracja nr 5 – pędzel, ilustracja nr 6 – tańcząca para, ilustracja nr 7 – wiersz). Następnie nauczyciel zadaje uczniom kilka pytań, zachęcając do dyskusji.
Który sposób wyrażania uczuć najbardziej ci odpowiada?
Które emocje najtrudniej jest wyrazić słowami?
Jak się czujesz, kiedy jest w tobie wiele niewyrażonych emocji?
Co nam daje wydobycie emocji na zewnątrz?
Zadanie 2 – 5 min.
Nauczyciel prezentuje film pod tytułem Jak wydobyć z siebie emocje?. Podczas oglądania filmu dzieci zgadują, jakie emocje wyraża w tańcu bohaterka. W momencie pojawienia się pytania „Jaka to była emocja?” nauczyciel zatrzymuje film, aby dać uczniom czas na odpowiedź.
Zadanie 3 – 20 min.
Nauczyciel zachęca uczniów do wybrania przygotowanych wcześniej pomocy dydaktycznych: farb, kredek, pędzli, białego i kolorowego papieru, tomiku wierszy, tekstów piosenek, plasteliny, instrumentów muzycznych Zadaniem uczniów jest wyrażanie emocji w wybranej przez nich formie ekspresji twórczej (plastycznej, literackiej, muzycznej, ruchowej). Tylko ...