Dodaj publikację
Autor
Natalia Szuszkiewicz-Sass
Data publikacji
2022-05-14
Średnia ocena
0,00
Pobrań
48

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Dokument zawiera prawie 50 zabaw i gier ruchowych, które świetnie sprawdzają się podczas pracy z uczniami pierwszego etapu edukacyjnego. Podzielone są na kategorie i krótko opisane.
 Pobierz (docx, 28,9 KB)

Podgląd treści

Pomysły na lekcje wychowania fizycznego w klasach 1-3 szkoły podstawowej

- wybrane zabawy i gry ruchowe

Na dobry początek…

Kto tu rządzi? – zabawa, który uczy tego, by uważnie słuchać i wykonywać polecenia nauczyciela. Uczniowie stoją parami, jeden z uczniów to goniący, a drugi uciekający. Nauczyciel instruuje, że na sygnał gwizdka zaczynają się gonić, a wcześniej mają wykonywać inne proste polecenia ćwiczeń (np. podskoki, wznosy ramion). Nauczyciel w pewnym momencie krzyczy „gonitwa” lub „ścigacie się”. Jeżeli uczniowie zaczynają się gonić, nauczyciel przerywa i wyjaśnia, że ktoś popełnił błąd. Jeżeli uczniowie nie wiedzą o jaki błąd chodzi, nauczyciel kontynuuje zabawę raz krzycząc o gonitwie, a raz dając sygnał gwizdkiem. Głównym zadaniem jest to, by uczniowie zauważyli, że mieli ścigać się jedynie na sygnał gwizdka i że na lekcjach muszą uważnie słuchać poleceń nauczyciela, by lekcje były bezpieczne i udane.

Dzień dobry – zabawa raczej dla nowych grup, ale z powodzeniem można zastosować ją w każdej grupie. Dwoje uczniów siada lub staje naprzeciwko siebie w taki sposób, by wzajemnie się nie widzieli. Może ich dzielić np. kotara z chusty Klanzy. Gdy kotara opadnie każdy z tej pary musi jak najszybciej wykrzyczeć imię osoby, która stoi naprzeciwko. Wygrywa osoba, która bezbłędnie i pierwsza poda imię.

Naśladowanie zwierząt – zabawa dla najmłodszych uczniów. Nauczyciel może wprowadzić dzieci do zabawy opowiadaniem o wycieczce do zoo, w którym wycieczka podziwia różne zwierzęta. Zadaniem uczniów jest naśladowanie ruchu tych zwierząt w wyznaczonej przestrzeni. Warto, by wykonywane ruchy angażowały możliwie wiele partii mięśniowych. Dzięki temu, jest to dobra zabawa rozgrzewająca. Nauczyciel nie koryguje ruchów dzieci, ale może podpowiadać jak poruszają się zwierzęta.

Chusta Klanzy – chusta ma szerokie zastosowanie. Można z jej zastosowaniem poprowadzić wiele różnych zabaw, np.:

Kolory – uczestnicy tańczą w rytm muzyki wokół chusty. Gdy muzyka umilknie, stają na kolorze podanym przez prowadzącego.

Co się zmieniło – uczestnicy stoją w kręgu z zamkniętymi oczami trzymając chustę na wysokości pasa. Prowadzący wybiera osobę (może być ich więcej), która wchodzi pod chustę. Następnie wszyscy otwierają oczy i odgadują, kto jest pod chustą. Zamiast osoby można ułożyć kilka przedmiotów pod chustę i dostawiać lub zabierać rzeczy.

Spadochron – Uczniowie wachlują chustą, a na ustalone hasło nauczyciela wyrzucają ją w górę. Gdy chusta zaczyna opadać na podłogę muszą ustawić się w tym miejscu, gdzie spada chusta, tak, by się pod nią schować.

Sałatka owocowa – uczestnicy trzymają chustę za uchwyty. Podzieleni są na cztery, pięć rodzajów owoców np. gruszki, banany, cytryny, truskawki, kiwi itp. Grupa wachluje chustą. Gdy ...