Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć plastyki w klasie 5
Temat zajęć: Sztuka ludowa w tradycjach wielkanocnych. Zdobienie jajek.
Cel ogólny: Bogacenie wiedzy oraz kształtowanie szacunku wobec tradycji sztuki ludowej.
Cele szczegółowe:
Zapoznanie z pojęciami: sztuka ludowa, kraszanki, pisanki
Wykonanie ozdób wielkanocnych
Rozwijanie zdolności manualnych uczniów
Przedstawienie uczniom internetowych źródeł wiedzy o sztuce
Czas pracy: 45minut
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: komputer z Internetem oraz tablica multimedialna, przykłady pisanek
Materiały plastyczne dla uczniów: wydmuszki, włóczka, filc, igła, klej, nożyczki
Metody – impresyjne (waloryzacyjne), ekspresyjne (praktyczne), problemowe (dyskusja dydaktyczna)
Przebieg zajęć
Powitanie, sprawdzenie obecności
Podanie tematu lekcji, wyjaśnienie celu zajęć
Rozmowa na temat: Czym jest sztuka ludowa? Czy i jak przenika do naszych domów?
Zaprezentowanie uczniom technik ozdabiania jajek (pisanki -metoda batikowa- i kraszanki).
https://culture.pl/pl/artykul/woskowe-azurowe-bezcenne-odkrywamy-swiat-pisanek
Przedstawienie uczniom tradycji osterbaum – drzewka wielkanocnego jako przykładu przenikania sztuki ludowej do szerszych kręgów sztuk plastycznych i kulturowych (drzewko jako instalacja artystyczna).
https://artsandculture.google.com/story/pgVB-MBPnEQhIA
Wyjaśnienie na czym polega zadanie plastyczne uczniów: uczniowie dekorują przyniesione wydmuszki naklejając na ich krańce kółka z filcu oraz otaczając je włóczką.
Ustalenie czasu pozostałego do końca lekcji – ustawienie go na minutniku online. Podczas pracy uczniów nauczyciel nadzoruje ich pracę, udzielając wskazówek i pomocy.
Omówienie prac pod kątem trudności wykonania, wartości estetycznych oraz możliwości stworzenia z nich dekoracji w domach.
Zachęcenie uczniów do wzięcia udziału w konkursie na najpiękniejszą ozdobę wielkanocną.