Dodaj publikację
Autor
Natalia Szuszkiewicz-Sass
Data publikacji
2022-05-14
Średnia ocena
0,00
Pobrań
5

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz z pomysłem dekorowania wydmuszek filcem i kolorowymi włóczkami.
 Pobierz (docx, 14,9 KB)

Podgląd treści

Scenariusz zajęć plastyki w klasie 5

Temat zajęć: Sztuka ludowa w tradycjach wielkanocnych. Zdobienie jajek.

Cel ogólny: Bogacenie wiedzy oraz kształtowanie szacunku wobec tradycji sztuki ludowej.

Cele szczegółowe:

Zapoznanie z pojęciami: sztuka ludowa, kraszanki, pisanki

Wykonanie ozdób wielkanocnych

Rozwijanie zdolności manualnych uczniów

Przedstawienie uczniom internetowych źródeł wiedzy o sztuce

Czas pracy: 45minut

Formy pracy: zbiorowa, indywidualna

Środki dydaktyczne: komputer z Internetem oraz tablica multimedialna, przykłady pisanek

Materiały plastyczne dla uczniów: wydmuszki, włóczka, filc, igła, klej, nożyczki

Metody – impresyjne (waloryzacyjne), ekspresyjne (praktyczne), problemowe (dyskusja dydaktyczna)

Przebieg zajęć

Powitanie, sprawdzenie obecności

Podanie tematu lekcji, wyjaśnienie celu zajęć

Rozmowa na temat: Czym jest sztuka ludowa? Czy i jak przenika do naszych domów?

Zaprezentowanie uczniom technik ozdabiania jajek (pisanki -metoda batikowa- i kraszanki).

https://culture.pl/pl/artykul/woskowe-azurowe-bezcenne-odkrywamy-swiat-pisanek

Przedstawienie uczniom tradycji osterbaum – drzewka wielkanocnego jako przykładu przenikania sztuki ludowej do szerszych kręgów sztuk plastycznych i kulturowych (drzewko jako instalacja artystyczna).

https://artsandculture.google.com/story/pgVB-MBPnEQhIA

Wyjaśnienie na czym polega zadanie plastyczne uczniów: uczniowie dekorują przyniesione wydmuszki naklejając na ich krańce kółka z filcu oraz otaczając je włóczką.

Ustalenie czasu pozostałego do końca lekcji – ustawienie go na minutniku online. Podczas pracy uczniów nauczyciel nadzoruje ich pracę, udzielając wskazówek i pomocy.

Omówienie prac pod kątem trudności wykonania, wartości estetycznych oraz możliwości stworzenia z nich dekoracji w domach.

Zachęcenie uczniów do wzięcia udziału w konkursie na najpiękniejszą ozdobę wielkanocną.