Dodaj publikację
Autor
Barbara Bondar-Suchońska
Data publikacji
2022-05-16
Średnia ocena
0,00
Pobrań
27

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Główne założenia programu polegają na obcowaniu uczniów ze sztuką; z plastyką, muzyką, ruchem i tańcem.
 Pobierz (docx, 23,6 KB)

Podgląd treści

PROGRAM POZALEKCYJNYCH

ZAJĘĆ ARTYSTYCZNYCH

DLA UCZNIÓW KLAS I-III

SZKOŁY PODSTAWOWEJ W MESZNIE

Autor programu: mgr Barbara Bondar-Suchońska

SPIS TREŚCI:1. Wstęp2. Cele ogólne3. Cele operacyjne4. Zadania5. Treści kształcenia6. Tematyka zajęć7. Przewidywane osiągnięcia uczniów8. Procedury osiągania celów9. Metody realizacji celów programu10. Formy pracy11. Środki dydaktyczne12. Uwagi wdrożeniowe13. Ewaluacja14. Bibliografia

1.WSTĘPProponowany przeze mnie program zajęć artystycznych jest przeznaczony do realizacji w I etapie kształcenia w szkole podstawowej i swym zasięgiem obejmuje uczniów klas I - III. Ma on na celu zaspokojenie potrzeby tworzenia, ruchu, odprężenia, ekspresji i potrzeby wyrażania siebie. Jest sposobem na aktywną formę spędzenia wolnego czasu. Główne założenia programu polegają na obcowaniu uczniów ze sztuką; z plastyką, muzyką, ruchem i tańcem. Poprzez taniec, uczeń wyrabia w sobie poczucie rytmu, słuchu, swobodę i płynność ruchów. Uzyskuje elastyczność i harmonijność ruchową. Elementy tańca i układy choreograficzne przyczyniają się do umiejętności i łatwości obcowania w towarzystwie. Przez ruch ciała uczą się dzieci nawiązywać kontakt z otaczającym nas światem.

Wychowanie przez sztukę to nieodłączny element wszechstronnego wychowania człowieka. Chcąc kształtować wrażliwość na piękno, rozwijać smak estetyczny, musimy przygotować dziecko w tym kierunku już od wczesnego dzieciństwa.Dzięki sztuce możemy rozwijać procesy poznawcze, wzbogacać kulturę uczuć, organizować proces prawidłowej percepcji, wzbogacać wyobraźnię i kształtować postawę estetyczną.Edukacja artystyczna w klasach edukacji wczesnoszkolnej jest jednym z elementów wpływających na rozwój wrażliwości estetycznej dzieci, a także na ogólny rozwój ich właściwości psychofizycznych. Pobudza i rozwija umiejętność wypowiadania swojego osobistego i emocjonalnego stosunku do rzeczywistości za pomocą linii i plamy, barwy i kształtu, wzbogaca przeżycia, wyzwala inicjatywę twórczą.Zajęcia artystyczne poprzez swoją różnorodność (klejenie, lepienie, malowanie, wycinanie, projektowanie, składanie) poprawiają sprawność manualną. Terapeutycznie wpływają na psychospołeczną sferę życia dziecka oraz na jakość wychowania.Sztuki plastyczne doskonale wpływają na proces kształtowania osobowości i postawy otwarcia na świat. Ich podstawą są przeróżne działania plastyczne. Dają one dziecku radość poprzez oglądanie, dotykanie, manipulowanie, działanie. Poprzez ćwiczenia plastyczne dziecko okazuje uczucia, wyraża samego siebie, swoją osobowość.Tworząc prace plastyczne, dziecko rozwija własną wyobraźnię i pomysłowość, staje się samodzielne, nabywa umiejętność radzenia sobie, dobierania narzędzi i materiałów potrzebnych do realizacji projektu, wykazywania inicjatywy. Dzieci bardzo angażują się w proces tworzenia i z dumą pokazują swoje prace.Zajęcia artystyczne mają pobudzać kreatywność uczniów, odkrywać przyjemność tworzenia, rozwijać ich zainteresowania i uzdolnienia poprzez wykorzystanie szeregu technik plastycznych oraz ruchu i tańca.

Ruch i taniec z jednej strony mają istotne znaczenie dla rozwoju osobowości człowieka, z drugiej zaś mogą stać się istotnymi elementami terapii, ponieważ ruch ...