Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Koleszuk
Data publikacji
2022-05-22
Średnia ocena
0,00
Pobrań
11

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zajęć ogólnorozwojowych kl. 1 dla uczennicy z autyzmem i niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim.
 Pobierz (docx, 35,9 KB)

Podgląd treści

Program zajęć ogólnorozwojowych dla Agaty xxx kl. 1a

Program opracowano na pierwszy etap edukacyjny na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nr 144/ks/490/17/18 wydanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Wołominie w dn. 27.03.2018r. oraz w oparciu o wielospecjalistyczną ocenę funkcjonowania uczennicy.

Diagnoza

Niepełnoprawność sprzężona ( autyzm dziecięcy, niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim oraz umiarkowany stopień niedojrzałości społecznej)

Cele ogólne programu

Wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju uczennicy na miarę jej indywidualnych możliwości.

Wyrównywanie i kompensowanie dysharmonii rozwojowych, korygowanie zaburzonych funkcji.

Wzmacnianie wiary we własne siły i rozwijanie motywacji do pracy.

Głównym celem zajęć z Agatką jest:

poprawa jakości komunikowania się dziecka z otoczeniem

wyposażenie w takie umiejętności i wiadomości aby mogła zdobyć maksymalną niezależność życiową w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych,

była zaradna w życiu codziennym adekwatnie do własnego, indywidualnego poziomu sprawności i umiejętności oraz miała poczucie sprawczości,

mogła uczestniczyć w różnych formach życia społecznego, znając i przestrzegając ogólnie przyjętych norm, zachowując przy tym prawo do swojej inności.

Cele szczegółowe

kształtowanie umiejętności prostej samoobsługi poprzez naśladowanie (rozwijanie umiejętności i sprawności niezbędnych w codziennych sytuacjach związanych z ubieraniem się, jedzeniem, higieną osobistą, czynnościami fizjologicznymi);

ukazywanie związku między nabywanymi umiejętnościami, a ich znaczeniem poprzez wykorzystanie ich w konkretnych codziennych sytuacjach;

rozszerzenie umiejętności związanych z interakcjami społecznymi, wdrażanie do kulturalnego, społecznie akceptowanego sposobu bycia;

wzbudzanie mowy, kształtowanie umiejętności porozumiewania się z otoczeniem drogą werbalną i pozawerbalną;

kształtowanie umiejętności dokonywania w toku działania - prostych operacji umysłowych;

przygotowanie do nauki pisania i czytania w zakresie możliwym do osiągnięcia;

zwiększenie sprawności manualnej poprzez prace z różnorodnymi materiałami i fakturami;

rozwijanie twórczej aktywności uczennicy w dziedzinie plastyki, muzyki i tańca ze względu na jej znaczące wartości terapeutyczne;

kształtowanie właściwych nawyków ruchowych;

przygotowanie uczennicy do aktywnego spędzania czasu wolnego.

Metody:

oparte na słowie: pogadanka, opowiadanie, opis, praca z książką, odtwarzanie

oparte na obserwacji: plany aktywności, pokaz, naśladownictwo

oparte na działaniu praktycznym: zajęcia praktyczne, ruchowe, z muzyką

metoda ośrodków pracy,

elementy metody kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona

Środki dydaktyczne:

ćwiczenia z czasopism, portali edukacyjnych dla dzieci,

klocki konstrukcyjne, puzzle,

zestawy obrazków o różnej treści i rozmaitych cechach umożliwiających klasyfikację,

układanki mozaikowe, obrazkowe,

materiały do prac plastycznych,

domino obrazkowe, historyjki obrazkowe,

„zabawkowe” lub prawdziwe pieniądze,

gry planszowe, gry typu „pamięć”

praca na portalu edukacyjnym www.superkid.pl

Treści zajęć:

I. Naśladowanie- rozwijanie umiejętności naśladowania:

naśladowanie gestów, ruchów, mimiki;

odtwarzanie odgłosów z otoczenia;

naśladowanie mowy;

naśladowanie schematów zachowań

prowadzenie rąk ucznia przez wszystkie etapy tych czynności w początkowym okresie ...