Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Koleszuk
Data publikacji
2022-05-22
Średnia ocena
0,00
Pobrań
28

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program własny kółka plastycznego dla kl. I - IV.
 Pobierz (docx, 31,4 KB)

Podgląd treści

„Kółko plastyczne”

Program własny

zajęć plastycznych

dla uczniów klas I-III

opracowany przez

Agnieszkę Koleszuk

Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Kochanowskiego

W Ząbkach

Ząbki 2021/2022

Każdy człowiek rodzi się z określonymi predyspozycjami, które w odpowiednich warunkach mogą się ujawnić w postaci konkretnych osiągnięć rozwojowych. W swojej pracy spotykam dzieci, które przejawiają pewne cechy świadczące o tym, że dziecko jest utalentowane artystycznie np.:

● „od najmłodszych lat spędza dużo czasu na rysowaniu, malowaniu, lepieniu

z gliny czy plasteliny, odtwarzając różne przedmioty z otaczającego je świata;

● jego prace cechuje oryginalność tematów, technik, kompozycji czy materiałów

oraz chęć eksperymentowania;

● wybiera książki z ciekawymi, kolorowymi ilustracjami;

● lubi odwiedzać galerie i wystawy, interesuje się dziełami sztuki;

● zauważa szczegóły i barwy, których mogą nie dostrzegać inne dzieci;

● ma wyostrzoną percepcję przedmiotów codziennego użytku;

● wykorzystuje sztukę do wyrażania uczuć i przekazywania wiadomości;

● docenia, krytykuje i uczy się obserwując świat oraz pracę innych”

(G. Lewis, Jak wychowywać utalentowane dziecko, 1998 s.44).

Program będzie realizowany z dziećmi w wieku 8-10 lat. Zajęcia będą się odbywały dwa razy w miesiącu przez 60 minut w grupach do 10 osób. Wezmą w nich udział dzieci uzdolnione i przejawiające zainteresowania plastyczne.

1. METODY:

● słowne

● oglądowe

● praktycznego działania

2. FORMY:

● indywidualna

● grupowa

● zespołowa

3. CELE:

Cel główny:

Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań artystycznych dzieci poprzez stosowanie różnych technik plastycznych i zabaw ze sztuką.

Cele szczegółowe:

● poznanie podstawowych wiadomości i pojęć z zakresu sztuk plastycznych;

● wspieranie, rozwijanie i wspomaganie rozwoju uczniów, w tym szczególnie umiejętności służących zdobywaniu wiedzy;

● rozwijanie wyobraźni poprzez kontakt z wytworami sztuki (reprodukcje dzieł znanych artystów);

● rozwijanie umiejętności posługiwania się nowymi technikami plastycznymi;

● wyrabianie wrażliwości estetycznej, swobody manualnej;

● kształtowanie samodzielności i współpracy w grupie;

● rozwijanie własnych zainteresowań i kształcenie kreatywności.

4. SPOSOBY OSIĄGANIA CELÓW:

● systematyczny udział w zajęciach - 2 razy w miesiącu;

● motywowanie do działania poprzez stosowanie ciekawych technik plastycznych;

● udostępnienie dzieciom możliwości eksperymentowania;

● prezentacja prac na forum szkoły (publikacje na szkolnej stronie internetowej i w kronice szkolnej );

● stworzenie miłej atmosfery sprzyjającej pracy artystycznej.

5. EWALUACJA PROGRAMU

Aby dowiedzieć się czy proponowany program ma pożądany wpływ na dzieci, konieczne jest przeprowadzenie ewaluacji, której formą będzie:

● wręczenie dyplomów i upominków;

● ankieta dla dzieci;

● gromadzenie i systematyczna ekspozycja prac plastycznych dzieci.

6. TECHNIKI PLASTYCZNE:

● nakrapianki

● wydrapywanki

● kalkografia

● rysowanie węglem, kredą na papierze ściernym

● stemplowanie gąbką

● malowanie mokre w mokre

● malowanie pastą do zębów

● malowanie na podkładzie z gazy

● malowanie farbami witrażowymi

● formowanie z masy papierowej

● collage z różnych materiałów

● frottage z liści

● origami np ...