Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„Kółko plastyczne”
Program własny
zajęć plastycznych
dla uczniów klas I-III
opracowany przez
Agnieszkę Koleszuk
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Kochanowskiego
W Ząbkach
Ząbki 2021/2022
Każdy człowiek rodzi się z określonymi predyspozycjami, które w odpowiednich warunkach mogą się ujawnić w postaci konkretnych osiągnięć rozwojowych. W swojej pracy spotykam dzieci, które przejawiają pewne cechy świadczące o tym, że dziecko jest utalentowane artystycznie np.:
● „od najmłodszych lat spędza dużo czasu na rysowaniu, malowaniu, lepieniu
z gliny czy plasteliny, odtwarzając różne przedmioty z otaczającego je świata;
● jego prace cechuje oryginalność tematów, technik, kompozycji czy materiałów
oraz chęć eksperymentowania;
● wybiera książki z ciekawymi, kolorowymi ilustracjami;
● lubi odwiedzać galerie i wystawy, interesuje się dziełami sztuki;
● zauważa szczegóły i barwy, których mogą nie dostrzegać inne dzieci;
● ma wyostrzoną percepcję przedmiotów codziennego użytku;
● wykorzystuje sztukę do wyrażania uczuć i przekazywania wiadomości;
● docenia, krytykuje i uczy się obserwując świat oraz pracę innych”
(G. Lewis, Jak wychowywać utalentowane dziecko, 1998 s.44).
Program będzie realizowany z dziećmi w wieku 8-10 lat. Zajęcia będą się odbywały dwa razy w miesiącu przez 60 minut w grupach do 10 osób. Wezmą w nich udział dzieci uzdolnione i przejawiające zainteresowania plastyczne.
1. METODY:
● słowne
● oglądowe
● praktycznego działania
2. FORMY:
● indywidualna
● grupowa
● zespołowa
3. CELE:
Cel główny:
Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań artystycznych dzieci poprzez stosowanie różnych technik plastycznych i zabaw ze sztuką.
Cele szczegółowe:
● poznanie podstawowych wiadomości i pojęć z zakresu sztuk plastycznych;
● wspieranie, rozwijanie i wspomaganie rozwoju uczniów, w tym szczególnie umiejętności służących zdobywaniu wiedzy;
● rozwijanie wyobraźni poprzez kontakt z wytworami sztuki (reprodukcje dzieł znanych artystów);
● rozwijanie umiejętności posługiwania się nowymi technikami plastycznymi;
● wyrabianie wrażliwości estetycznej, swobody manualnej;
● kształtowanie samodzielności i współpracy w grupie;
● rozwijanie własnych zainteresowań i kształcenie kreatywności.
4. SPOSOBY OSIĄGANIA CELÓW:
● systematyczny udział w zajęciach - 2 razy w miesiącu;
● motywowanie do działania poprzez stosowanie ciekawych technik plastycznych;
● udostępnienie dzieciom możliwości eksperymentowania;
● prezentacja prac na forum szkoły (publikacje na szkolnej stronie internetowej i w kronice szkolnej );
● stworzenie miłej atmosfery sprzyjającej pracy artystycznej.
5. EWALUACJA PROGRAMU
Aby dowiedzieć się czy proponowany program ma pożądany wpływ na dzieci, konieczne jest przeprowadzenie ewaluacji, której formą będzie:
● wręczenie dyplomów i upominków;
● ankieta dla dzieci;
● gromadzenie i systematyczna ekspozycja prac plastycznych dzieci.
6. TECHNIKI PLASTYCZNE:
● nakrapianki
● wydrapywanki
● kalkografia
● rysowanie węglem, kredą na papierze ściernym
● stemplowanie gąbką
● malowanie mokre w mokre
● malowanie pastą do zębów
● malowanie na podkładzie z gazy
● malowanie farbami witrażowymi
● formowanie z masy papierowej
● collage z różnych materiałów
● frottage z liści
● origami np ...