Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Innowacja pedagogiczna
„Spotkanie z książką”
- popularyzacja czytelnictwa
wśród uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi.
Imię i nazwisko autora: Ewa Kłuś
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Technicznych i Branżowych im. Bohaterów Westerplatte w Brzesku
Przedmiot: biblioteka
Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna
Data wprowadzenia: październik 2021 r.
Data zakończenia: maj 2022 r.
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Zespołu Szkół
Technicznych i Branżowych im. Bohaterów Westerplatte w Brzesku.
W ramach innowacji będą prowadzone raz w miesiącu zajęcia dla uczniów, którzy zostali
zakwalifikowani do kształcenia specjalnego ze względu na obniżenie rozwoju sprawności
umysłowych do poziomu upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim. Zajęcia będą miały
formę luźnych spotkań, tak aby uczniowie mieli poczucie bezpieczeństwa i akceptacji.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
W obecnych czasach czytanie książek, obcowanie z literaturą nie jest, tak powszechną formą
spędzania czasu wolnego wśród młodzieży jak kiedyś. Wynika to z „konkurencji” wszelkiego
rodzaju nośników informacji: telewizji, komputerów, Internetu, czy telefonów. Przekłada się to
na problemy z czytaniem i rozumieniem tekstu, a w konsekwencji z brakiem systematyczności
w korzystaniu z książek i bibliotek.
W związku z tym, aby rozbudzić zainteresowania czytelnicze wśród tej grupy młodzieży
pomysł na taką innowację. Posłuży ona zarówno usprawnianiu umiejętności czytania
i rozumienia tekstu ale również wprowadzi młodzież w świat książki. Zarówno literatury
fachowej przybliżającej uczniom wybrany zawód, a także pozwoli poznać inne zbiory
biblioteki szkolnej. Dzięki innowacji ta grupa uczniów zostanie ośmielona do korzystania
z dostępnej literatury, a także z łatwością odnajdzie się w innych bibliotekach.
Owa innowacja powstała z konieczności doskonalenia umiejętności czytania i rozumienia
tekstu, a także rozwijania zainteresowań czytelniczych wśród tej grupy młodzieży. Zarówno po
to, aby uczniowie bliżej poznali bibliotekę szkolną i jej księgozbiór, a także rozwijali
zainteresowania czytelnicze. Innowacja ta może przyczynić się do wzrostu czytelnictwa,
a także rozwoju nowych zainteresowań pod wpływem kontaktu z książką i biblioteką, a także
zaangażuje w życie kulturalne.
Innowacja skierowana
jest do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
uczęszczających do Zespołu Szkół Technicznych i Branżowych w Brzesku, ma na celu
popularyzację czytelnictwa oraz bibliotekę szkolną.
Cele innowacji pedagogicznej:
Doskonalenie umiejętności czytania i rozumienia tekstu;
Kształtowanie nawyków i zainteresowań czytelniczych;
Wyrabianie szacunku do literatury;
Wprowadzenie młodzieży w świat literatury;
Nauka obcowania z literaturą w sposób samodzielny, refleksyjny i twórczy;
Popularyzacja biblioteki szkolnej i jej potencjału;
Kształtowanie nawyku korzystania z biblioteki szkolnej.
Spodziewane efekty wdrożenia innowacji:
Podniesienie umiejętności czytania;
Rozwijanie zainteresowań czytelniczych;
Wzrost czytelnictwa;
Wzrost uczniów korzystających z biblioteki;
Wzrost zaangażowania w akcje organizowane przez bibliotekę;
Wyrażanie własnych refleksji przez uczniów ...