Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć dla młodzieży
Temat: POZNAJEMY SIĘ – zajęcia integracyjne
Osoba prowadząca: Anna Michałowska
Adresaci: Młodzież mieszkająca w internacie
Miejsce realizacji: Janów Podlaski
Czas trwania zajęć: ok 45 minut
Cele ogólne:
Integracja grupy, poznanie się wychowanków
Cele szczegółowe:
Zaspokojenie potrzeby akceptacji
Kształtowanie postawy empatii
Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych i wzajemnego zrozumienia
Kształtowanie umiejętności wyrażania swoich emocji i uczuć
Przeciwdziałanie agresji
Uczeń:
Lepiej poznaje kolegów z grupy dzięki czemu współpraca między nimi jest efektywniejsza.
Formy pracy:
Indywidualna i grupowa,
słowna – rozmowa kierowana,
ćwiczenie z wykorzystaniem stworzonych ankiet,
Pomoce dydaktyczne:
Kartka z wypisanym PIONOWO imieniem
Kolorowe karteczki – do ćwiczenia ze skojarzeniami
Kartki do ćwiczenia pozytywne cechy
Plansze „TAK”, „NIE”
Przykładowe stwierdzenia
ankieta ewaluacyjna – załącznik nr 1
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
FAZA WSTĘPNA
Czas: ok 3 minut
Wychowawca sprawdza obecność, przedstawia temat zajęć i cele.
FAZA GŁÓWNA
Uczestnicy przestawiają się, mówią swoje imiona. Wpisują imię na kartce PIONOWO i określają przymiotnikiem na każdą literę imienia np.
T – tolerancyjny
O - otwarty
M - marzycielski
E - elegancji
K - komunikatywny
Chciałabym Wam przedstawić:
Grupa dzieli się w pary. Jedna osoba z każdej pary opowiada drugiej osobie o sobie przez kilka minut. Aby dowiedzieć się więcej można zadawać pytania. Po dwóch, trzech minutach następuje zamiana ról. Następnie wszyscy po kolei przedstawiają swoich partnerów z pary, zaczynając od słów: „Chciałabym Wam przedstawić…”
Zabawa w skojarzenia: piszemy na karteczkach po dwie cechy, które kojarzą nam się z osobą siedzącą naprzeciwko
Powiem Ci, że…
Wychowankowie siedzą w kręgu. Każdy na dole kartki podpisuje swoim imieniem, potem przekazuje kartkę kolejnej osobie w kręgu, następna osoba wypisuje pozytywne cechy danej osoby. I tak kolejno, aż karta z imieniem danej osoby wróci do właściciela. Następnie każdy zapoznaje się z treścią zapisaną na kartkach. Kolejno każdy czyta to co najbardziej zaskoczyło w zapisanych treściach.
Jakim zwierzęciem jesteś?
Przebieg ćwiczenia: Uczestnicy rysują zwierzę, które najlepiej oddaje ich osobowość, charakter i upodobania. Nie pokazują innym swojego rysunku. Nauczyciel też śmiało może uczestniczyć w tym ćwiczeniu. To zwykle podnosi poziom radości wśród uczniów. Prowadzący zbiera wszystkie rysunki i pokazuje po kolei klasie, której zadaniem jest zgadnięcie czyje jest prezentowane zwierzę. Osoba, która je narysowała, może przez chwilę opowiedzieć, skąd taki wybór.
Dwie prawdy, jedno kłamstwo.
Przebieg ćwiczenia: Prosimy, aby uczniowie zapisali na kartce 3 informacje o sobie. Mają być to dwie prawdy i jedno kłamstwo (w dowolnej kolejności) i podpisali swoje kartki. Wszystkie kartki wrzucamy do czapki albo worka, losujemy kartki i głośno odczytujemy. Zadaniem grupy jest odgadnąć, które zdania są prawdziwe ...