Dodaj publikację
Autor
Dorota Gnatkowska
Data publikacji
2022-06-03
Średnia ocena
0,00
Pobrań
98

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zajęć rewalidacja osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim.
 Pobierz (docx, 23,5 KB)

Podgląd treści

PROGRAM ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH

Imię i nazwiska kl. 4niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim

Program zawiera:

Zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.

Wnioski z obserwacji dokonanych przez nauczycieli pracujących z uczniem.

Wnioski z dokonanej wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia.

Ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym stworzonym dla ucznia.

CEL GŁÓWNY:

Wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia na miarę jego indywidualnych możliwości.

Korygowanie, usprawniane i kompensowanie zaburzonych funkcji, rozwijanie motoryki małej i dużej.

Uzupełnianie wiadomości i umiejętności szkolnych, kształtowanie umiejętności samoobsługowych, a także doskonalenie sfer niezaburzonych.

Wzmacnianie wiary we własne siły i rozwijanie motywacji do pracy.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

kształtowanie pozytywnej samooceny,

kształtowanie odporności emocjonalnej na niepowodzenia,

kształcenie systematyczności i wytrwałości w pracy,

rozwijanie motywacji do nauki,

usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej,

doskonalenie umiejętności mówienia, czytania i pisania,

wykorzystanie komunikacji werbalnej w interakcjach z otoczeniem,

rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej,

usprawnianie percepcji słuchowej,

doskonalenie sprawności i umiejętności matematycznych,

usprawnianie procesów pamięci i logicznego myślenia,

rozwijanie zdolności koncentracji uwagi i spostrzegawczości.

METODY:

Metoda słowna

Metoda oglądowa

Metoda problemowa

Metoda praktycznego działania

Metoda komputerowego wspomagania

FORMY:

Zajęcia indywidualne z nauczycielem - raz w tygodniu (60 minut)

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

Komputer

Karty pracy

Gry dydaktyczne, układanki, puzzle

Historyjki obrazkowe, opowiadania terapeutyczne

Obrazki tematyczne i do klasyfikowania

Szablony

TREŚCI PROGRAMU:

Ćwiczenia manualne i grafomotoryczne

Ćwiczenia graficzne i kaligraficzne podnoszące graficzny poziom pisma

Rysowanie po śladzie

Ćwiczenia manualne, np. nawlekanie koralików, przeciąganie sznurówek przez otworki

Obrysowywanie szablonów

Ćwiczenia percepcji wzrokowej

Ćwiczenia na materiale obrazkowym, geometrycznym, graficznym i literowym

Ćwiczenia w orientacji przestrzennej i kierunkowej

Praca z tekstem (np. wyszukiwanie i zaznaczanie wyrazów i zdań w tekście)

Układanki, loteryjki, puzzle, memory

Gry dydaktyczne

Programy komputerowe

Zabawy doskonalące pamięć wzrokową: „co tu się zmieniło?”, „czego brakuje?”

Ćwiczenia rozwijające umiejętność logicznego myślenia

Układanie historyjek obrazkowych z uwzględnieniem związków przyczynowo – skutkowych

Gry dydaktyczne rozwijające logiczne myślenie

Rozwiązywanie łamigłówek i zagadek

Rozwiązywanie rebusów

Ćwiczenia typu prawda – fałsz

Wyszukiwanie i poprawianie błędów logicznych w tekście

Ćwiczenia doskonalące koncentrację uwagi

Memory, układanki, puzzle, itp.

Wypełnianie mandali różnorodnymi materiałami plastycznymi

Odnajdywanie różnic pomiędzy obrazkami

Łączenie punktów, obrysowywanie szablonów, rysowanie po śladzie

Dyktanda graficzne wg instrukcji nauczyciela

Ćwiczenia w uważnym słuchaniu

5.Ćwiczenia percepcji słuchowej

Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej

Doskonalenie umiejętności różnicowania głosek

Uważne słuchanie treści opowiadań, słuchowisk

Nauka wierszy i rymowanek

Zabawy z rymami

Rebusy fonetyczne

Ćwiczenie technik szkolnych

Wzbogacanie słownictwa czynnego i biernego

Ćwiczenia w układaniu zdań i budowaniu wypowiedzi

Doskonalenie techniki czytania oraz czytania ze zrozumieniem

Ćwiczenia w pisaniu ze słuchu i z pamięci

Utrwalanie zasad ...