Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH
Imię i nazwiska kl. 4niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim
Program zawiera:
Zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Wnioski z obserwacji dokonanych przez nauczycieli pracujących z uczniem.
Wnioski z dokonanej wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia.
Ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym stworzonym dla ucznia.
CEL GŁÓWNY:
Wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia na miarę jego indywidualnych możliwości.
Korygowanie, usprawniane i kompensowanie zaburzonych funkcji, rozwijanie motoryki małej i dużej.
Uzupełnianie wiadomości i umiejętności szkolnych, kształtowanie umiejętności samoobsługowych, a także doskonalenie sfer niezaburzonych.
Wzmacnianie wiary we własne siły i rozwijanie motywacji do pracy.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
kształtowanie pozytywnej samooceny,
kształtowanie odporności emocjonalnej na niepowodzenia,
kształcenie systematyczności i wytrwałości w pracy,
rozwijanie motywacji do nauki,
usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej,
doskonalenie umiejętności mówienia, czytania i pisania,
wykorzystanie komunikacji werbalnej w interakcjach z otoczeniem,
rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej,
usprawnianie percepcji słuchowej,
doskonalenie sprawności i umiejętności matematycznych,
usprawnianie procesów pamięci i logicznego myślenia,
rozwijanie zdolności koncentracji uwagi i spostrzegawczości.
METODY:
Metoda słowna
Metoda oglądowa
Metoda problemowa
Metoda praktycznego działania
Metoda komputerowego wspomagania
FORMY:
Zajęcia indywidualne z nauczycielem - raz w tygodniu (60 minut)
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Komputer
Karty pracy
Gry dydaktyczne, układanki, puzzle
Historyjki obrazkowe, opowiadania terapeutyczne
Obrazki tematyczne i do klasyfikowania
Szablony
TREŚCI PROGRAMU:
Ćwiczenia manualne i grafomotoryczne
Ćwiczenia graficzne i kaligraficzne podnoszące graficzny poziom pisma
Rysowanie po śladzie
Ćwiczenia manualne, np. nawlekanie koralików, przeciąganie sznurówek przez otworki
Obrysowywanie szablonów
Ćwiczenia percepcji wzrokowej
Ćwiczenia na materiale obrazkowym, geometrycznym, graficznym i literowym
Ćwiczenia w orientacji przestrzennej i kierunkowej
Praca z tekstem (np. wyszukiwanie i zaznaczanie wyrazów i zdań w tekście)
Układanki, loteryjki, puzzle, memory
Gry dydaktyczne
Programy komputerowe
Zabawy doskonalące pamięć wzrokową: „co tu się zmieniło?”, „czego brakuje?”
Ćwiczenia rozwijające umiejętność logicznego myślenia
Układanie historyjek obrazkowych z uwzględnieniem związków przyczynowo – skutkowych
Gry dydaktyczne rozwijające logiczne myślenie
Rozwiązywanie łamigłówek i zagadek
Rozwiązywanie rebusów
Ćwiczenia typu prawda – fałsz
Wyszukiwanie i poprawianie błędów logicznych w tekście
Ćwiczenia doskonalące koncentrację uwagi
Memory, układanki, puzzle, itp.
Wypełnianie mandali różnorodnymi materiałami plastycznymi
Odnajdywanie różnic pomiędzy obrazkami
Łączenie punktów, obrysowywanie szablonów, rysowanie po śladzie
Dyktanda graficzne wg instrukcji nauczyciela
Ćwiczenia w uważnym słuchaniu
5.Ćwiczenia percepcji słuchowej
Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej
Doskonalenie umiejętności różnicowania głosek
Uważne słuchanie treści opowiadań, słuchowisk
Nauka wierszy i rymowanek
Zabawy z rymami
Rebusy fonetyczne
Ćwiczenie technik szkolnych
Wzbogacanie słownictwa czynnego i biernego
Ćwiczenia w układaniu zdań i budowaniu wypowiedzi
Doskonalenie techniki czytania oraz czytania ze zrozumieniem
Ćwiczenia w pisaniu ze słuchu i z pamięci
Utrwalanie zasad ...