Dodaj publikację
Autor
Dorota Małuch
Data publikacji
2022-06-12
Średnia ocena
0,00
Pobrań
4

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

ZSRS – imperium komunistyczne. Cele lekcji: Uczeń:  zna postaci: W. Lenina, J. Stalina  zna daty: 30.12.1922 r., 04.1922 r.,  zna pojęcia: industrializacja, kolektywizacja rolnictwa, łagry, Gułag, sowchozy, kołchozy  wyjaśnia na czym polegał komunizm wojenny i jakie niósł ze sobą skutki gospodarcze  omawia zasady Nowej Polityki Ekonomicznej  omawia skutki kolektywizacji rolnictwa w ZSRS
 Pobierz (docx, 16,2 KB)

Podgląd treści

Opracowała: Dorota Małuch

Scenariusz lekcji

ZSRS – imperium komunistyczne.

Cele lekcji:

Uczeń:

zna postaci: W. Lenina, J. Stalina

zna daty: 30.12.1922 r., 04.1922 r.,

zna pojęcia: industrializacja, kolektywizacja rolnictwa, łagry, Gułag, sowchozy, kołchozy

wyjaśnia na czym polegał komunizm wojenny i jakie niósł ze sobą skutki gospodarcze

omawia zasady Nowej Polityki Ekonomicznej

omawia skutki kolektywizacji rolnictwa w ZSRS

Metody:

metoda aktywizująca – mapa myśli

elementy wykładu,

prezentacja multimedialna,

praca z mapą

praca z tekstem z podręcznika

Formy pracy:

Indywidualna, grupowa, zbiorowa

Środki dydaktyczne:

Arkusze papieru, flamastry,

Podręcznik „Poznać przeszłość” 3, str. 242 – 248

Mapa „ZSRS w okresie międzywojennym”

Przebieg lekcji:

Faza wprowadzająca

Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podanie tematu i celów lekcji.

Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela

Faza realizacyjna

Nauczyciel przy pomocy prezentacji multimedialnej przedstawia okoliczności powstania ZSRS.

Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy. Rozdziela między uczniów materiały potrzebne do wykonania przydzielonych zadań. Na tablicy rysuje wzór mapy myśli i przypomina uczniom zasady pracy.

Uczniowie w grupach uzupełniają schemat mapy myśli. Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów i udziela niezbędnych wskazówek do wykonania zadania.

Przedstawiciele każdej grupy prezentują wykonane mapy myśli oraz omawiają wybrany wątek.

Nauczyciel przy pomocy prezentacji multimedialnej omawia relacje sowiecko-niemieckie w okresie międzywojennym.

Faza podsumowująca

Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.

Załączniki:

Grupa I

Waszym zadaniem jest stworzenie mapy myśli pod hasłem „Gospodarka ZSRS”. Przeczytajcie podrozdział w podręczniku Gospodarka ZSRS str. 243 i na podstawie tekstu wykonajcie schemat mapy myśli. Zwróćcie uwagę na hasła: komunizm wojenny, Nowa Polityka Ekonomiczna, kolektywizacja rolnictwa, industrializacja. Wybierzcie spośród siebie lidera, który zaprezentuje na forum klasy Waszą pracę.

Grupa II

Waszym zadaniem jest stworzenie mapy myśli pod hasłem „Rządy Stalina”. Przeczytajcie podrozdział w podręczniku Rządy Stalina oraz tekst Kult jednostki str. 244. Przyklejcie portret J. Stalina do kartki, która otrzymaliście i na podstawie wskazanych tekstów wykonajcie schemat mapy myśli. Wybierzcie spośród siebie lidera, który zaprezentuje na forum klasy Waszą pracę.

Grupa III

Waszym zadaniem jest stworzenie mapy myśli pod hasłem „Komintern”. Przeczytajcie tekst w podręczniku „Międzynarodowa działalność Kominternu” str. 245 – 246 i wykonajcie schemat mapy myśli. Wybierzcie spośród siebie lidera, który zaprezentuje na forum klasy Waszą pracę.

Grupa IV

Waszym zadaniem jest stworzenie mapy myśli pod hasłem „Zbrodnie sowieckie przed II wojną światową”. Przeczytajcie podrozdział w podręczniku Zbrodnie sowieckie przed II wojną światową, Głód na Ukrainie str. 246 – 247 i na podstawie tekstów wykonajcie schemat mapy myśli. Zwróćcie uwagę na hasła: łagry, Gułag, kolektywizacja rolnictwa, sowchozy, kołchozy, Wielki Głód, wielka czystka. Wybierzcie spośród siebie lidera, który ...