Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji chemii
Klasa 8 25.03.2022 r
Temat: Podsumowanie wiadomości o węglowodorach .
Prowadzący: Patrycja Wójcik
1. Cele lekcjia) Wiadomości uczeń:
definiuje pojęcia węglowodory nasycone i nienasycone, szereg homologiczny,podaje nazwy systematyczne alkanów o łańcuchach prostych do 10 atomów węgla w cząsteczce
zapisuje wzory: sumaryczne, podstrukturalne i grupowe;
rysuje wzory strukturalne alkanów o łańcuchach prostych do 10 atomów węgla w cząsteczce.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:podać i napisać wzory sumaryczne i strukturalne alkanów alkenów, alkinów
budować modele alkanów alkenów, alkinów
2. Metody pracy
słowna - dyskusja
praktyczna - wykonywanie modeli węglowodorów
aktywizująca (burza mózgów, karta pracy)
programowa (quizy online, wykorzystanie multibooka)
3. Środki dydaktyczne
podręcznik i multibook dla klasy ósmej szkoły podstawowej T. Kulawik, M. Litwin, Chemia Nowej Ery, Nowa Era, Warszawa 2018
karty pracy dołączone do scenariusza.
Zestaw modeli atomów
4. Formy:
praca z całą klasą
praca w grupach
praca indywidualna
5. Kompetencje kluczowe:
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne. Kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Przebieg lekcjia) Faza przygotowawcza (5min)Nauczyciel po sprawdzeniu obecności zapoznaje uczniów z tematem i celami lekcji.b) Faza realizacyjna (30min)Nawiązanie do tematu poprzedniej lekcji.Nauczyciel zadaje pytania, odpowiedzi zapisuje na tablicy w postaci mapy pomysłów• Jaki pierwiastek chemiczny musi zawierać związek organiczny?
Co to są alkany, alkeny, alkiny?
Czym są węglowodory
Nauczyciel dzieli uczniów na 5 osobowe grupy. Uczniowie z każdej grupy dostają inną kartę pracy. Nauczyciel wyjaśnia polecenia. Zadanie praktyczne polega zbudowaniu 3 modeli różnych cząsteczek węglowodorów - uczniowie maja na to 10 minut. Po tym czasie uczniowie przedstawiają rozwiązania z kart pracy. Ostatnie zadanie polega na odgadywaniu pomiędzy grupami, jakie modele cząsteczek zbudowała każda z grup. Uczniowie podają nazwy i wzory sumarycznec) Faza podsumowująca (10 min)
Uczniowie rozwiązują w grupach quiz online o węglowodorach.
Następuje podsumowanie quziu i lekcji
Nauczyciel zadaje pytania :
Co najbardziej podobało mi się na lekcji, co najmniej, czego się nauczyłem oraz kieruje informację zwrotną o pracy i zaangażowaniu uczniów w lekcję.
Zadanie pracy domowej – dla wszystkich dokończenie zadań z karty pracy, dla chętnych Zbuduj przestrzenny model budowy metanu.
Pożegnanie