Dodaj publikację
Autor
Patrycja Wójcik
Data publikacji
2022-07-25
Średnia ocena
0,00
Pobrań
41

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz lekcji chemii w klasie 8
 Pobierz (docx, 20,0 KB)

Podgląd treści

Scenariusz lekcji chemii

Klasa 8 25.03.2022 r

Temat: Podsumowanie wiadomości o węglowodorach .

Prowadzący: Patrycja Wójcik

1. Cele lekcjia) Wiadomości uczeń:

definiuje pojęcia węglowodory nasycone i nienasycone, szereg homologiczny,podaje nazwy systematyczne alkanów o łańcuchach prostych do 10 atomów węgla w cząsteczce

zapisuje wzory: sumaryczne, podstrukturalne i grupowe;

rysuje wzory strukturalne alkanów o łańcuchach prostych do 10 atomów węgla w cząsteczce.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:podać i napisać wzory sumaryczne i strukturalne alkanów alkenów, alkinów

budować modele alkanów alkenów, alkinów

2. Metody pracy

słowna - dyskusja

praktyczna - wykonywanie modeli węglowodorów

aktywizująca (burza mózgów, karta pracy)

programowa (quizy online, wykorzystanie multibooka)

3. Środki dydaktyczne

podręcznik i multibook dla klasy ósmej szkoły podstawowej T. Kulawik, M. Litwin, Chemia Nowej Ery, Nowa Era, Warszawa 2018

karty pracy dołączone do scenariusza.

Zestaw modeli atomów

4. Formy:

praca z całą klasą

praca w grupach

praca indywidualna

5. Kompetencje kluczowe:

kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

kompetencje matematyczne. Kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Przebieg lekcjia) Faza przygotowawcza (5min)Nauczyciel po sprawdzeniu obecności zapoznaje uczniów z tematem i celami lekcji.b) Faza realizacyjna (30min)Nawiązanie do tematu poprzedniej lekcji.Nauczyciel zadaje pytania, odpowiedzi zapisuje na tablicy w postaci mapy pomysłów• Jaki pierwiastek chemiczny musi zawierać związek organiczny?

Co to są alkany, alkeny, alkiny?

Czym są węglowodory

Nauczyciel dzieli uczniów na 5 osobowe grupy. Uczniowie z każdej grupy dostają inną kartę pracy. Nauczyciel wyjaśnia polecenia. Zadanie praktyczne polega zbudowaniu 3 modeli różnych cząsteczek węglowodorów - uczniowie maja na to 10 minut. Po tym czasie uczniowie przedstawiają rozwiązania z kart pracy. Ostatnie zadanie polega na odgadywaniu pomiędzy grupami, jakie modele cząsteczek zbudowała każda z grup. Uczniowie podają nazwy i wzory sumarycznec) Faza podsumowująca (10 min)

Uczniowie rozwiązują w grupach quiz online o węglowodorach.

Następuje podsumowanie quziu i lekcji

Nauczyciel zadaje pytania :

Co najbardziej podobało mi się na lekcji, co najmniej, czego się nauczyłem oraz kieruje informację zwrotną o pracy i zaangażowaniu uczniów w lekcję.

Zadanie pracy domowej – dla wszystkich dokończenie zadań z karty pracy, dla chętnych Zbuduj przestrzenny model budowy metanu.

Pożegnanie