Dodaj publikację
Autor
Angelika Rutkowska
Data publikacji
2022-08-12
Średnia ocena
0,00
Pobrań
30

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Czym jest gra dydaktyczna, zalety stosowania gier dydaktycznych w edukacji wczesnoszkolnej, przykłady opisy wybranych gier.
 Pobierz (pdf, 155,3 KB)

Podgląd treści

Dlaczego warto korzystać z gier dydaktycznych?

• Gry w edukacji są okazją do stworzenia takich sytuacji dydaktycznych,

które kojarzone są z zabawą a nie z nauką.

• Uczniowie czują się bezpiecznie, bo nie są odpytywani, rzadko odnoszą

porażki, a przy tym czerpią radość z funkcjonowania w grupie.

• Kolorowe rekwizyty, czasami przedmioty codziennego użytku, plansze,

a nawet zabawki sprawiają, że dziecko chętniej przystępuje
do pokonywania trudności, które za chwilę przed nim postawimy.
Tylko nauczyciel wykorzystujący na zajęciach gry, tak naprawdę widzi
te przedmioty nieco inaczej niż uczniowie. Dla niego są to przede
wszystkim środki dydaktyczne, które nie służą do zabawy
czy do urozmaicenia procesu nauczania, ale pomagają w samodzielnym
uczeniu się i utrwalaniu wiadomości i umiejętności,
nie tylko matematycznych.

• Gry dydaktyczne to ćwiczenia i zadania, ale też emocje. Wszyscy

uczniowie mogą osiągnąć sukces, nie tylko ci uzdolnieni, zwłaszcza jeżeli
gra przebiega w grupach lub w parach. Dzieci są więc zmotywowane
do podejmowania wysiłku.

• Przy stosowaniu tradycyjnych metod uczniowie słabsi często zniechęcają

się podczas rozwiązywania zadań, a ci zdolni – nudzą. Indywidualizacja
procesu nauczania wcale nie jest taka łatwa. Dzieci, które szybko pracują,
zaburzają często rytm lekcji, ponieważ oczekują coraz to nowych
wyzwań. Obie grupy potrzebują w zasadzie osobnej stymulacji, metody,
która zapewniałaby zróżnicowanie wymagań. Takim stymulantem
i metodą rozwiązującą problem ze zróżnicowaniem pracy na lekcji, jest
właśnie zastosowanie gier dydaktycznych.

• Wszystkie dzieci mają szansę pracować w swoim tempie, a dzięki

współpracy w grupie, ustalenie rozwiązania staje się prostsze. Wymaga
jednak od uczniów wspólnego działania, bo w przeciwnym wypadku nikt
nie osiągnie sukcesu.

O czym należy pamiętać planując grę dydaktyczną?

1. Gry powinny mieć jasny cel dydaktyczny. Mogą wprowadzać nowe

wiadomości i umiejętności lub mieć aspekt utrwalający. Jednocześnie
należałoby zadbać o ich atrakcyjność.

2. Gry dydaktyczne należy dostosować do wieku i możliwości naszych

uczniów. Zbyt łatwe nie będą budzić zainteresowania, a zbyt trudne –
zniechęcają. Należy zwrócić uwagę również na długość rozgrywki.

3. Dzieci nie powinny czuć się zmuszane do gry. Warto zadbać o to, by nikt

nie czuł się dyskryminowany.

4. Zasady powinny być jasne dla wszystkich i bezwzględnie przestrzegane.

Jeśli zasady są skomplikowane możemy pokusić się o rozgrywkę
pokazową.

5. Gry powinny być rozgrywane do końca. Możemy zaplanować rewanż.
6. Grupy, w których rozgrywane są gry, nie powinny być przypadkowe.

Nie powinniśmy dzieciom pozwolić na swobodny dobór ich członków,
bo bez wątpienia część uczniów będzie dyskryminowana. Naszym celem
jest przecież wyrównywanie różnic „w górę”.

7. Rozgrywki warto stosować również w parach. Gracze są wówczas ...