Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji otwartej
Temat: Chemię i fizykę da się lubić
Czas realizacji: 90 minut
Celem lekcji jest przybliżenie tajników fizyki i chemii w bardzo prosty, atrakcyjny oraz
zrozumiały dla wszystkich uczniów sposób.
Cele zoperacjonalizowane:
Uczeń:
- zna zasady bezpiecznej pracy w laboratorium
- wie, czym zajmuje się fizyka i chemia
- podaje przykłady różnego wykorzystywania wiedzy naukowej w życiu
codziennym
Nabywane umiejętności
Uczeń:
- potrafi wykonać proste doświadczenie chemiczne / fizyczne zgodnie z instrukcją
-obserwuje przebieg, analizuje i wyciąga wnioski z przeprowadzanych doświadczeń
- posługuje się w sposób bezpieczny odczynnikami chemicznymi, sprzętem i szkłem
laboratoryjnym
- wskazuje powiązania między życiem codziennym, a prawami fizyki i chemii
Cele wychowawcze:
- docenianie roli wiedzy w rozwoju cywilizacji
- rozbudzenie zamiłowania do nauki
- starannie i dokładnie wykonuje doświadczenia
Metody i formy pracy: burza mózgów, doświadczenia laboratoryjne, pogadanka, rozmowa
kierowana
PRZEBIEG LEKCJI:
I Część nawiązująca
1) Powitanie uczniów, sprawdzenie listy obecności oraz podział na grupy.
2) Zapoznanie uczniów klas trzecich z zasadami bezpiecznej pracy pracowni fizyko-
chemicznej
3) Zapisanie tematu lekcji oraz jej głównych założeń
II Część główna
1) Nauczyciel zaznajamia uczniów z podstawowymi działami chemii i fizyki, których
prawami i zasadami posługujemy się w życiu codziennym. Podaje przykłady
wykorzystania wybranych praw fizyki oraz licznych związków chemicznych
wszechobecnych w domu i szkole (prezentacja multimedialna)
2) Uczniowie, z pomocą nauczyciela wykonują proste doświadczenia chemiczne
dotyczące badania napięcia powierzchniowego
3) Nauczyciel wykonuje pokaz doświadczeń obrazujący zarazem efektowność
jak i ryzyko jakie pociąga za sobą wykonywanie eksperymentów chemicznych
4) Nauczyciel prowadzi dyskusję na temat prądu elektrycznego i jego wykorzystania.
Wykonuje pokaz doświadczeń z elektrostatyki z czynnym udziałem uczniów klas
trzecich.
Doświadczenia chemiczne:
a) Badanie napięcia powierzchniowego na powierzchni mleka i barwników spożywczych
b) Badanie wpływu gliceryny na trwałość baniek mydlanych
c) Reakcja magnezu z kwasem chlorowodorowym + spalanie powstałego wodoru –
pokaz chemiczny
d) Spalanie magnezu – efekt fajerwerków
e) Elektryzowanie ciał przez tarcie oraz indukcję
f) Elektryzowanie ciał z użyciem maszyny elektrostatycznej
III Część podsumowująca
1) Pytania utrwalające/sprawdzające
2) Wystawienie plusów lub ocen za aktywną pracę na lekcji
3) Praca domowa: powtórzyć wybrane doświadczenia razem z członkami rodziny
Pytania sprawdzające:
a) Czy są czynności z życia codziennego, które można byłoby wykonać bez istnienia
zjawisk fizycznych i reakcji chemicznych?
b) Czy doświadczenia chemiczne / fizyczne można wykonać samodzielnie w domu? Jeśli
tak, to jakie?